Cumpărături de pe net – știu, este mult mai comod să stai în fotoliu, să răsfoiești cataloage virtuale și să dai comandă.
Dar în cazul multor produse – în special medicamente sau dispozitive medicale- trebuie să fii foarte atent: dacă e musai să le cumperi online, trebuie să ai recomandarea medicului pentru un anumit produs și să cauți numai site-uri de încredere.
Cazul recent al tânărului care a suferit leziuni grave la ochiul stâng după ce a folosit o lentilă de contact cumpărată de pe internet trage un semnal de alarmă asupra acestor dispozitive. Ce se poate întâmpla dacă acestea nu ni se potrivesc – ne lămurește dr. Roxana Cozubaș.
"Atunci când folosim lentile de contact necorespunzătoare, pot apărea complicații. Cele mai frecvente și ușor de recunoscut complicații sunt hiperemia conjunctivală (ochiul roșu) sau conjunctivita. Din păcate, lentila de contact acționează ca un pansament care nu lasă durerea să se manifeste, astfel că, dacă nu le îndepărtați din ochi, nu vă veți da seama că este ceva în neregulă. Hiperemia conjunctivală este primul semn că la țesutul de la exteriorul ochiului ajunge prea puțin oxigen și încearcă să suplinească acest aport inadecvat "trăgându-și" vase de sânge cu nutrienți cât mai aproape de ea. În cazuri mai avansate, acest țesut roșu poate să acopere toată corneea, iar vederea este afectată serios. Conjunctivita apare mai ales în cazul portului inadecvat de lentile de contact din hidrogel; este o afecțiune dată de frecarea suprafeței neregulate a lentilei încărcate cu depozite de interiorul pleoapei; de asemenea, poate apărea și în cazul lipsei oxigenului pentru mult timp (prelungirea numărului de ore de purtare zilnică și/sau prelungirea numărului de zile de purtare în total). În cazuri grave, poate apărea și keratita/ulcerul corneean, o afecțiune gravă care duce la perforarea acestui țesut și la pierderea vederii în lipsa unui transplant de cornee. În toate aceste cazuri, în stadiile avansate, trebuie întrerupt portul de lentile de contact și să vă îndreptați de urgență către un consult oftalmologic", recomandă dr Roxana Cozubaș – Optical Network.
Verifică vânzătorul
"Nu cumpărați lentile de contact sau ochelari fără recomandarea medicului, inclusiv atunci când le cumpărați online", atrage atenția Laura Pascu, PR Manager Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania.
Sunt destule cazuri în care nu găsești lentilele de contact recomandate decât pe site-uri specializate din afara țării. Dar, înainte de a le comanda, trebuie să verifici anumite detalii legate de activitatea comerciantului. Orice agent economic care vinde online este obligat să indice pe site denumirea comercială, adresa poştală la care este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică, numărul de înmatriculare și codul de înregistrare fiscală. Informațiile se află în secțiunea „Contact" sau „Mențiuni legale", „Termeni și condiții" sau „Protecția datelor personale".
Dacă informațiile găsite te-au lămurit legat de seriozitatea comerciantului, poți plasa comanda, iar în momentul în care agentul economic ți-a trimis mesaj că a acceptat-o, contractul este semnat (da, există un contract și în online și l-ai acceptat când ai bifat acea căsuță la momentul finalizării comenzii). Din acest punct vor avea aplicabilitate anumite drepturi: vei putea să te retragi din contract, vei putea să soliciți executarea sau încetarea acestuia, dacă produsul nu este livrat.
"Dacă ai primit doar mesajul care-ți confirmă plasarea comenzii, nu și confirmarea că agentul economic are produsul în stoc și că ți-l va livra, ia legătura cu acesta. Păstrează toate mesajele primite: confirmarea comenzii, confirmarea acceptării comenzii (așa cum a fost plasată sau cum a fost modificată în urma acordului tău) pentru că acestea fac parte din contract și te pot ajuta dacă ai probleme ulterior." – Irina Chirițoiu, director ECC Romania
Renunță, nu e pentru tine
Dacă ai primit lentilele de contact și medicul specialist îți spune să nu le porți, le poți trimite înapoi în 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație și fără penalități, în afara celor stabilite prin lege. Cele 14 zile se calculează începând cu momentul livrării produsului. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existența dreptului de retragere, termenul în care poți renunța la contract este de 12 luni.
Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin următoarele: identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Lentilele pot fi trimise înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site-ul comerciantului, sau poți aștepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume. Agentul economic trebuie să îți ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în prețul final, în termen de 14 zile calendaristice.
În cazul în care nu primești banii înapoi, iar agentul economic își are sediul într-unul din statele membre ale UE, plus Norvegia și Islanda, te poți adresa cu o reclamație Centrului European al Consumatorilor Romania – ECC Romania, care va încerca să obțină o soluție pe cale amiabilă.