incepand cu 2015
Pentru a ajuta la atenuarea consecințelor accidentelor rutiere grave din UE, Comisia Europeană a adoptat două propuneri pentru a asigura ca, până în octombrie 2015, autovehiculele să apeleze automat serviciile de urgență în cazul unui accident grav. Sistemul eCall apelează automat 112 – numărul european unic de urgență – în cazul unui accident grav. El transmite serviciilor de urgență locul în care se află vehiculul, chiar în cazul în care conducătorul auto este inconștient sau în imposibilitatea de a efectua un apel telefonic. Se estimează că sistemul ar putea contribui la salvarea a până la 2 500 de vieți pe an (MEMO/13/547).
Acest proiect de act legislativ va prevedea obligația ca începând cu octombrie 2015 toate modelele noi de vehicule de pasageri și de vehicule ușoare să fie echipate cu sistemul eCall 112 și să fie creată infrastructura necesară pentru preluarea și gestionarea adecvată a apelurilor sistemului eCall în centre de preluare a apelurilor de urgență – asigurând compatibilitatea, interoperabilitatea și continuitatea serviciului eCall la nivelul UE.
Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisarul responsabil de sectorul transporturilor, a declarat: „Propunerile acestea reprezintă un progres semnificativ către o mai mare siguranță rutieră în UE. Anul trecut, 28 000 de persoane și-au pierdut viața și 1,5 milioane de persoane au fost accidentate pe drumurile UE. Atunci când are loc un accident, fiecare minut contează pentru a oferi ajutor victimelor. Tehnologia eCall are un mare potențial de a salva vieți, prin reducerea în mod dramatic a timpului până la intervenția serviciilor de urgență, iar acest efect se obține în întreaga UE.”
Vicepreședintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, comisarul pentru industrie și antreprenoriat, a declarat: „Instituirea unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE este un progres important în domeniul siguranței rutiere. Cetățenii UE se pot simți mai în siguranță cu acest sistem, care economisește timp și salvează vieți și care va contribui la reducerea numărului de morți și de răniți pe drumurile noastre. De asemenea, el reprezintă un important pas înainte către vehicule mai inteligente și către creșterea competitivității noastre.”
Vicepreședintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, responsabilă cu Agenda digitală, a declarat: „Sistemul eCall la nivelul UE reprezintă un mare pas înainte pentru siguranța rutieră. Atunci când avem nevoie de asistență de urgență este mult mai bine să fim conectați decât să fim singuri, aceasta este valoarea TIC.”
Beneficii ale sistemului eCall
Datele primite prin sistemul eCall vor permite serviciilor de urgență să ofere mai rapid asistență șoferilor și călătorilor, contribuind astfel la salvarea de vieți și la tratarea rapidă a răniților. Estimările sugerează că sistemul eCall ar putea scurta timpul de răspuns în caz de urgență cu 40 % în zonele urbane și cu 50 % în zonele rurale, salvându-se astfel 2 500 de vieți pe an.
Pe lângă beneficiile în materie de siguranță rutieră, sistemul eCall va avea un impact semnificativ și asupra reducerii congestionării rutiere cauzate de accidente și asupra reducerii accidentelor secundare cauzate de neizolarea locurilor în care s-au petrecut accidente. Industria are de câștigat și datorită numărului mare de societăți comerciale care sunt implicate în furnizarea de tehnologii, de componente și de servicii utilizate în diferitele segmente ale sistemului eCall, incluzând sistemele instalate în vehicule, transmiterea de date prin conexiune fără fir și sistemele de puncte de răspuns în materie de siguranță rutieră. În plus, se preconizează ca echipamentele instalate în vehicule introduse în cadrul sistemului eCall să fie utilizate pentru servicii suplimentare cu valoare adăugată (cum ar fi depistarea autovehiculelor furate).
Cum funcționează sistemul eCall
Sistemul eCall se declanșează automat de îndată ce senzorii instalați în vehicul detectează un accident grav. Odată declanșat, sistemul apelează numărul european de urgență 112, stabilește o legătură telefonică cu centrul corespunzător de preluare a apelurilor de urgență și transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care a avut loc, poziția exactă a vehiculului accidentat și direcția deplasării (informație esențială în cazul în care accidentul s-a produs pe o autostradă sau într-un tunel). Un apel eCall poate fi declanșat și manual, prin simpla apăsare a unui buton din interiorul autovehiculului, de exemplu de către un martor la un accident grav.
Propuneri de acte legislative privind crearea unui sistem eCall obligatoriu
Comisia propune două acte legislative pentru a ajuta la înființarea și punerea în aplicare a sistemului:
• Un regulament privind cerințele de omologare de tip pentru implementarea sistemului eCall (și de modificare a Directivei 2007/46/CE) – dotarea vehiculului astfel încât să poată utiliza sistemul eCall; și
• O decizie privind implementarea sistemului eCall interoperabil la nivelul UE – realizarea infrastructurii publice necesare funcționării sistemului eCall.
Aceste propuneri completează acțiunea Comisiei desfășurată în trei faze legislative pentru a introduce obligativitatea sistemului eCall în întreaga UE (a se vedea IP/11/1010 și Regulamentul delegat nr. 305/2013). Comisia a făcut apel în trecut la implementarea voluntară a sistemului eCall în întreaga Europă până în 2009 (IP/09/1245), dar aceasta s-a desfășurat lent.
Etapele următoare
După ce propunerile vor fi aprobate de Consiliu și Parlament, Comisia va acționa astfel încât până în 2015 să fie disponibil în întreaga UE (precum și în Islanda, Norvegia și Elveția) un serviciu eCall complet funcțional.
Pagini Utile
• Propunere de regulament privind cerințele de omologare de tip pentru implementarea unui sistem eCall
• Propunere de decizie privind implementarea unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE
• Mai multe informații privind sistemul eCall