Importul de îngrășăminte bio a crescut și pe fondul secetei acute de anul acesta.
În 2023 a fost înregistrată o activitate de import și export intensă pentru firmele din agricultură, cu o creștere de 30% a cererii pentru servicii de transport de mărfuri specifice domeniului, îngrășăminte și utilaje agricole, raportează DSV Road, parte din grupul danez DSV, a treia cea mai mare companie de transport din Europa. Astfel, 2023 este cel mai bun an pentru importul și exportul de mărfuri pentru agricultura românească, firmele din domeniu pregătindu-se din timp pentru a proteja culturile într-un an cu secetă extremă.
Cea mai mare cerere pentru servicii de transport în agricultură s-a înregistrat în județele Ilfov, Brașov, Galați și Dâmbovița.
“Cererea în creștere pentru transportul de îngrășăminte și utilaje agricole este un semn că sectorul agricol din România dă roade și este nevoie de soluții care să eficientizeze activitatea agricolă. În același timp, au fost importate cantități impresionante de îngrășăminte, în special bio, pentru a combate seceta acută de anul acesta. Această cerere sporită este un indicator al perspectivelor optimiste pentru industrie și deschide noi oportunități de afaceri în domeniul transportului. Industria automotive are cea mai intensă activitate de transport, însă agricultura este noul motorul al creșterii în transport, iar DSV Road este aici pentru a susține dezvoltarea acestui domeniu prin transport de tip grupaj și transport abagaritic”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
Astfel, activitatea de import pentru agricultură a reprezentat 20% din întreaga activitate de transport, cele mai importate mărfuri fiind utilajele agricole, îngrășăminte, în special bio, semințe, pesticide si ierbicide. Însă activitatea de export din agricultură este în continuă dezvoltare, cele mai transportate mărfuri fiind floarea-soarelui, porumb și grâu pentru însămânțat, către țări ca Franta, Ungaria, Italia sau Spania. De altfel, sectorul agricol se află în top 10 sectoare care înregistrează o creștere a exportului de mărfuri.
Cele mai folosite servicii de transport pentru mărfurile din agricultură sunt grupaj, care permite transportarea cantității dorite de mărfuri, de la 10 kg la 3.000 kg per camion, alături de mărfurile altor firme, reducând cheltuielile de transport cu până la 80%, și intermodal (rutier + feroviar), folosit pentru reducerea cantității emisiilor CO2 cu până la 70%.
În ceea ce privește profilul firmelor din agricultură care folosesc transportul de tip grupaj sau intermodal, 30% sunt IMM-uri, cu activitate agricolă în producerea de cereale, legume sau fructe.
De altfel, din totalul de clienți DSV Road, 70% este reprezentat de IMM-uri, în special din domeniile FMCG, retail, confecții, industria chimică, pharma și agricultură. IMM-urile românești exportă cantități din ce în ce mai mari către Europa, fiind înregistrată astfel o creștere de 20% a cantității de mărfuri transportate către piețele externe în 2023 față de anul trecut. Cele mai transportate mărfuri sunt din categoriile produse alimentare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte și industrie ușoară
România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se așteaptă la o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.