3 Decembrie este Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități.
În acest scop, Rețeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net) dorește să atragă atenția asupra drepturilor pasagerilor aerieni cu handicap sau mobilitate redusă.
Chiar dacă legislația europeană garantează drepturi substanțiale ale consumatorilor, aceștia încă se confruntă cu probleme serioase atunci când călătoresc pe calea aerului.
În anul 2016, ECC-Net a primit mai multe cereri de informații și reclamații, printre care:
• O femeie în vârstă din Olanda trebuia să zboare de la Amsterdam la Sofia. Ea a primit asistență atunci când a ajuns la aeroport, pentru că nu putea să meargă singură pe distanțe lungi. Cu toate acestea, un angajat a dus-o la o poarta greșită. Ca urmare, a ratat zborul.
• Un pasager britanic ce suferă de boala Crohn nu a fost lăsat să urce la bordul unui avion la care avea bilet, iar compania aeriană a susținut el a apărut beat și i-au refuzat îmbarcarea.
• Un consumator din Austria a rezervat un zbor de la Viena către Paris. Avea nevoie de un aparat pentru dializă, extrem de important pentru el, dar prea mare pentru a fi transportat ca bagaj de mână. Compania aeriană a refuzat sa îl lase gratuit cu acest transport de echipament medical, deși nu trebuia sa ceară taxe suplimentare.
În conformitate cu Regulamentul UE nr. 1107/2006 privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă, consumatorii au dreptul să ia în avion, gratuit, echipament medical, fără să plătească taxe suplimentare. În plus, companiile aeriene trebuie să ofere transportul câinilor însoțitori sau al scaunelor cu rotile în mod gratuit.
Asistența acordată în aeroporturi ar trebui să permită persoanelor cu handicap să se deplaseze de la un anumit punct, la o aeronavă sau la un punct desemnat de plecare, inclusiv îmbarcarea, debarcarea și transferul de la aeronavă la alta. De exemplu, pasagerilor cu mobilitate redusă li se acordă asistență pentru a ajunge la zborul de legătură, cu un autobuz sau un taxi. Dacă este necesar, acesta trebuie să fie, de asemenea, asistat și să i se ducă și bagajele.
Pasagerii aerieni cu mobilitate redusă trebuie să informeze compania aeriană sau operatorul de turism cu privire la nevoia lor de asistență cu cel puțin 48 de ore în avans, înainte de decolare. În cazul în care aeroportul nu furnizează asistența necesară, consumatorii trebuie să contacteze conducerea aeroportului. Companiile de transport aerian sunt responsabile pentru problemele asociate cu zborul, bagajele sau check-in.
Regulamentul se aplică tuturor aeroporturilor și transportatorilor aerieni cu sediul social în Uniunea Europeană, Islanda și Norvegia.
ECC-Net oferă gratuit asistență și consiliere pasagerilor aerieni cu handicap în litigiile transfrontaliere în care au contactat deja operatorul de transport aerian fără succes.
Mai multe informații pe www.eccromania.ro.