Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Drepturile pasagerilor nu pot fi „inzapezite”!

Vremea rea din Europa a dat peste cap planurile de călătorie ale multor consumatori care au achiziționat bilete pentru avion, autoritățile din unele state membre ale Uniunii Europene solicitând aeroporturilor reducerea activității, ceea ce a dus la anularea sau întârzierea unor zboruri.

„Transportul cu avionul în mod special a înregistrat o creştere semnificativă de pasageri în ultimii ani. Această creştere a generat şi inevitabile inconveniente în perioadele din an când traficul este mai intens sau atunci când vremea creează probleme. Ceea ce trebuie ştiut şi înţeles atât de consumatori cât şi de către operatorii aerieni este că drepturile pasagerilor nu pot fi „înzăpezite” indiferent de cât de grele sunt condiţiile meteorologice” – a comentat cu această ocazie D-na. Irina CHIRIŢOIU Director al Centrului European al Consumatorilor din România.

Consumatorii trebuie să știe că și în asemenea condiții sunt protejați de legislație europeană privind drepturile consumatorilor în transportul aerian, respectiv Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului 261/2004.

Astfel de probleme, precum cele care au provocat anulările și întârzierile curselor aeriene, sunt considerate drept împrejurări extraordinare, care nu putea fi prevăzute, nici evitate. În consecință, consumatorii nu vor putea primi compensațiile prevăzute de Regulamentul 261/2004 pentru astfel de incidente de zbor.

În schimb, consumatorii trebuie să beneficieze de alte drepturi:
· Asistență: pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare şi două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. Dacă ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelieră şi transportul dintre aeroport şi locul cazării.
· Rambursare: în cazul întârzierii mai mari de 5 ore, dacă renunță la călătorie, pasagerilor trebuie să li se ofere rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil.
· Rambursare sau redirecționare: în cazul anulării zborurilor pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:
         ● rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil sau
         ● redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau
         ● redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

ECC Romania vă sfătuiește:
· în cazul în care nu primiți asistență din partea companiei, păstrați bonurile și chitanțele pentru cheltuielile cu masa, hotelul sau transportul dintre aeroport și hotel pe durata așteptării unui nou zbor, pentru a putea solicita ulterior rambursarea acestora de la compania aeriană;
· atunci când ajungeți la destinația finală, transmiteți către companie o solicitare de rambursare a acestor cheltuieli, împreună cu, dacă este cazul, o solicitare de rambursare a costului biletului;
· dacă nu primiți niciun răspuns în 30 de zile sau răspunsul primit nu vă mulțumește, contactați-ne.

Mai multe informații puteți găsi pe site-ul ECC România, în cadrul secțiunii Drepturile pasagerilor aerieni din instrumentul de auto-informare Întreabă expertul.

Dacă sunteți utilizatori de smartphone, puteți folosi aplicația creată de Comisia Europeană care poate fi descărcată aici: //ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/mobile.html și care vă poate spune oricând și oriunde v-ați afla ce drepturi aveți în transportul aerian și cel feroviar.

Bucuresti, 21.01.2013

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.