După închiderea spaţiului aerian şi a aeroporturilor din 8 state membru UE, cum ar fi Irlanda, Marea Britanie, Olanda, Belgia, Norvegia, Suedia, Danemarca şi Finlanda, din cauza norului de cenuşă vulcanică format datorită erupţiei vulcanice din Islanda, vicepreşedintele Comisiei Europene şi comisar european pentru Transporturi Siim Kallas, a declarat:
"Norul de cenuşă vulcanică este o ameninţare pentru siguranţa aeriană. Autorităţile europene sunt obligate să ia decizii pentru a asigura siguranţă în conformitate cu dreptul internaţional, cum ar fi închiderea spaţiului aerian şi a aeroporturilor, fără discriminare între companiile aeriene. În acest caz, atât aeroporturile cât şi cei responsabili pentru controlul traficului aerian au luat decizii rapide şi au acţionat corespunzător. La nivel european, există atât o coordonare cât şi o cooperare intre ţări, în special în Eurocontrol.
Chiar şi în circumstanţe excepţionale drepturile pasagerilor, la nivel european, continuă să se aplice, iar pasagerii se pot folosi de acestea.”
În ceea ce priveşte drepturile pasagerilor, vicepreşedinte a adăugat:
"Aceasta este o situaţie care cauzează dificultăţi imense pentru pasagerii care călătoresc în toată Europa Poate fi considerată o circumstanţă cu totul excepţională. Cu toate acestea, este important să reamintim atât pasagerilor cât şi companiilor aeriene că drepturile pasagerilor din UE se aplică şi în această situaţie":
1. Dreptul de a primi informaţii de la companiile aeriene (referitoare la drepturile pasagerilor, evoluţia situaţiei, eventuale anulări şi durata întârzierilor.
2. Dreptul la asistenţă. În cazul întârzierii sau anulării zborului, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare şi două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax. Dacă ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial (în cazul întârzierii) sau în eventualitatea unei redirecţionări, dacă ora de plecare anticipată a unui nou zbor este la cel puţin o zi după ora de plecare programată pentru zborul anulat (în cazul anulării), pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit cazare hotelieră şi transportul dintre aeroport şi locul cazării.
3. Dreptul la rambursare sau redirecţionare. În caz de anulare a zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:
· rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil sau
· redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau
· redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.
În cazul unei întârzieri a zborului de cel puţin 5 ore, pasagerii au numai dreptul la rambursare, în condiţiile arătate mai sus.
Regulamentul 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni stabileşte că în circumstanţe extraordinare precum cea prezentă, pasagerii nu pot obţine compensaţii financiare suplimentare, aşa cum s-ar întâmpla dacă întârzierea sau anularea zborului s-ar produce din cauza companiei aeriene.
“Este important pentru pasageri să ştie că sunt protejaţi si în cazuri precum situaţia actuală. Drepturile lor sunt clar stabilite la nivel european şi trebuie respectate.” a precizat Mihai Titichi, case handler Centrul European al Consumatorilor din Romania
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}