În continuare mii de pasageri sunt blocaţi în aeroporturi din Europa, închise din cauza ninsorilor abundente căzute săptămâna trecută, care au afectat traficul aerian pe întregul continent, la începutul vacanţelor de iarnă. Aeroporturi precum Heathrow din Londra, Roissy – Charles De Gaulle din Paris, precum şi cele din Amsterdam, Frankfurt, Roma, Bruxelles, rămân închise şi la ora actuală.
"Aceasta este o situaţie care cauzează dificultăţi imense pentru pasagerii care călătoresc în toată Europa, mai ales în această perioadă a anului. Este important să reamintim atât pasagerilor cât şi companiilor aeriene că drepturile pasagerilor din UE se aplică şi în această situaţie", a precizat Dl Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor din Romania – ECC Romania.
Sfaturi practice pentru pasagerii afectaţi de închiderea aeroporturilor din UE
Informaţii şi sugestii despre cum să procedaţi atunci când zbor dvs., fie în interes de serviciu fie inclus în pachetul de vacanţă a fost anulat din cauza condiţiilor meteorologice:
1. Am închiriat o maşină pe care urma s-o ridic din aeroport, la locul de destinaţie. Din cauza închiderii spaţiului aerian, nu am mai putut ajunge să ridic maşina – ce pot face?
· Informaţi compania de închirieri auto în cel mai scurt timp, de preferat în scris.
· Adunaţi cât mai multe documente justificative, după cum puteţi, pentru a demonstra de ce nu aţi putut ajunge să ridicaţi maşina, aşa cum aţi convenit.
Dacă aţi plătit în avans, puteţi cere restituirea sumei plătite, ţinând cont de circumstanţele excepţionale care v-au împiedicat s-o ridicaţi. Cu toate acestea, restituirea sumei de bani depinde de clauzele contractuale specifice, şi legea aplicabilă contractului în cauză.
· Dacă nu aţi plătit în avans, solicitaţi în scris, anularea rezervări maşini precizând circumstanţe excepţionale (închiderea spaţiului aerian). Condiţiile de anulare depind de clauzele contractuale specifice, precum şi de legea aplicabilă contractului în cauză.
· Verificaţi dacă poliţa de asigurare acoperă această situaţie.
În cazul în care acest bun se află într-un contract separat, adică nu într-un pachet turistic, nu există norme UE referitoare la anularea în aceste circumstanţe. Consecinţele juridice depind de termenii contractului şi legea aplicabilă. În conformitate cu normele UE, nu aveţi dreptul la o rambursare din partea companiei aeriene.
2. Ce se întâmplă dacă nu am putut face conexiunea din cauza anulării zborului şi acest serviciu nu face parte dintr-un pachet de vacanţă?
· Raportaţi în cel mai scurt timp, companiei de transport cu care urma sa faceţi conexiunea;
· Păstraţi toate documentele justificative pentru a putea demonstra de ce nu aţi putut ajunge;
· Dacă aţi plătit în avans, puteţi cere rambursarea banilor din cauza circumstanţelor excepţionale. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale şi de legea aplicabilă contractului.
· Dacă nu aţi plătit în avans, cereţi în scris, anularea conexiuni dvs. (fie cu
tren / autobuz ) din cauza unor circumstanţe excepţionale (închiderea spaţiului aerian) de călătorie. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale specifice, precum şi legea aplicabilă contractului.
· Verificaţi dacă poliţa de asigurare acoperă această situaţie.
3. Am achiziţionat un pachet de vacanţă care include transport aerian şi cazare la
hotel. Din cauza închiderii spaţiului aerian, avionul nu a mai putut decola. În această situaţie pot cere o rambursare a întregului pachet sau doar pentru o parte din el?
(Printr-un pachet de vacanţă se înţelege alegerea dintr-o broşură a unui Tour-operator, a unei vacanţe care include un zbor cu avionul şi un sejur într-un hotel. Dacă aceste servicii au fost achiziţionate separat nu mai pot fi considerate pachete turistice. Pentru o descriere completă a ceea ce înseamnă pachetele turistice, a se vedea articolul 2 din directivă:
//eurlex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!DocNumber&lg=en&type_doc=Directive&an_doc=1990&nu_doc=314
· Dacă încă nu aţi plecat
Aveţi dreptul să primiţi informaţii de la operatorul de transport aerian sau de la Tour operator. Aveţi dreptul la rambursarea integrală a banilor plătiţi (inclusiv contravaloarea biletului de avion şi a hotelului ). Alternativ, consumatorii pot accepta un pachet asemănător în cazul în care acest lucru este oferit de organizator.
· Dacă sunteţi deja în drum spre destinaţia de vacanţă
Aveţi dreptul de a primi asistenţă (băuturi răcoritoare, mese, cazare, după caz) – în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării zborului, al întârzierii, al forţei majore din partea companiei de zbor. Compania aeriană (sau agenţia de turism), este de asemenea obligată să ia măsuri alternative adecvate, fără nici un cost pentru dvs., pentru continuarea pachetului de servicii, inclusiv aranjamentele de călătorie alternative, de exemplu, un zbor câteva zile mai târziu, şi/sau cazare la hotel.
4. Am plătit în avans un bilet la concert dar nu am putut ajunge la eveniment, deoarece zborul meu a fost anulat din cauza închiderii spaţiului aerian. Pot solicita o rambursare?
· Anunțați imediat firma, de preferat în scris.
· Păstraţi cât mai multe documente justificative, după cum puteţi, pentru a dovedi de ce nu aţi mai ajuns la concert
· Puteţi cere rambursarea banilor din cauza circumstanţelor excepţionale. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale şi de legea aplicabilă contractului.
5. Sunt angajat si am lipsit de la servici 2 zile din cauza închiderii aeroportului / Sunt consultant independent şi ar fi trebuit să ţin un discurs la 400 de persoane. Cine mă va compensa?
În circumstanţe extraordinare precum aceasta, pasagerii nu pot obţine compensaţii financiare suplimentare, aşa cum s-ar întâmpla dacă întârzierea sau anularea zborului s-ar produce din cauza companiei aeriene.