Comisia Europeană a lansat astăzi eYouGuide, un nou instrument online care oferă sfaturi practice privind „drepturile digitale” ale consumatorilor în conformitate cu legislaţia UE. Acest ghid, care răspunde unui apel al Parlamentului European din 2007, abordează probleme ale consumatorilor precum drepturile acestora în relaţia cu furnizorul de servicii de Internet de bandă largă, cumpărăturile pe Internet, descărcarea de muzică şi protejarea propriilor date cu caracter personal online şi pe site-urile de socializare în reţea. Deşi 48,5% din locuinţele din UE dispun de o conexiune Internet de bandă largă, un nou studiu al Eurobarometrului arată că neîncrederea îi determină în continuare pe mulţi consumatori să nu efectueze tranzacţii online. Doar 12% din utilizatorii de Internet din UE se simt în siguranţă atunci când efectuează tranzacţii pe Internet, 39% din utilizatori au îndoieli serioase legate de siguranţă, iar 42% nu îndrăznesc să efectueze tranzacţii financiare online. 65% din utilizatorii de Internet din UE nu ştiu de unde să obţină informaţii şi sfaturi privind comerţul transfrontalier în cadrul UE. O treime din consumatori ar lua în considerare varianta achiziţiilor online dintr-o altă ţară, considerând că ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achiziţii. Informaţiile clare privind drepturile de care se bucură vor spori încrederea cetăţenilor şi vor debloca întregul potenţial economic al pieţei unice online a Europei, care echivalează cu venituri de 106 miliarde de euro.
„În UE, drepturile consumatorilor online nu ar trebui să depindă de locul în care se află sediul unei societăţi sau al unui site web. Graniţele naţionale nu ar trebui să mai complice vieţile consumatorilor europeni atunci când aceştia utilizează Internetul pentru a cumpăra o carte sau pentru a descărca o melodie”, a spus Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informaţională şi media. „În pofida progreselor realizate, trebuie să ne asigurăm că există o piaţă unică pe Internet, atât pentru consumatori, cât şi pentru întreprinderi.”
„Dacă dorim ca cetăţenii să compare produsele şi preţurile şi să exploateze potenţialul comunicaţiilor digitale, atunci trebuie să le inspirăm încredere că drepturile lor sunt garantate. Acest lucru presupune instituirea şi consolidarea unui set precis de drepturi ale consumatorilor care îndeplineşte standardele ridicate aplicate deja comerţului tradiţional. Oferta Internetului pentru consumatori este completă, dar trebuie să creăm un climat de încredere, astfel încât oamenii să poată cumpăra de oriunde în siguranţă”, a spus Meglena Kuneva, comisarul UE pentru protecţia consumatorilor.
Un ghid privind drepturile consumatorilor în prezent
eYouGuide explică drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navighează pe Internet sau îşi fac cumpărăturile online, graţie normelor UE care, de 25 de ani, oferă protecţie consumatorilor europeni. De asemenea, atunci când sunt conectaţi la Internet, consumatorii europeni au următoarele drepturi:
– să obţină informaţii clare privind preţurile şi condiţiile înainte de a efectua o achiziţie;
– să decidă dacă şi cum sunt tratate datele lor cu caracter personal;
– să primească produsul în termen de 30 de zile de la cumpărare;
– o perioadă „de reflecţie” de cel puţin 7 zile lucrătoare după efectuarea achiziţiei, timp în care se pot răzgândi;
– o garanţie de cel puţin 2 ani pentru produsele cumpărate;
– protecţie împotriva vânzătorilor necinstiţi, a clauzelor contractuale abuzive şi a practicilor comerciale neloiale.
Consumatorii pot fi siguri că toate aceste drepturi sunt respectate pe orice site web a cărui adresă se termină cu extensia „.eu”. Spre deosebire de site-urile web ale căror adrese se termină cu .com sau .net, un site care se termină cu .eu (domeniul de prim nivel deschis în 2006, ajuns acum la 3 milioane de site-uri, IP/09/536) trebuie înregistrat de o persoană sau o societate cu sediul într-unul dintre cele 27 de state membre ale UE şi trebuie să respecte legislaţia UE.
O „Agendă digitală” pentru drepturile consumatorilor în viitor
De asemenea, comisarii Reding şi Kuneva au evidenţiat astăzi lacunele din reglementările UE prin acoperirea cărora ar putea fi consolidate în continuare încrederea consumatorilor şi piaţa unică pentru întreprinderi. Într-o „Agendă digitală” comună, cei doi comisari au identificat 8 domenii prioritare pentru eventuale acţiuni la nivelul UE:
1. Combaterea mesajelor nesolicitate prin sancţiuni civile şi penale la fel de eficiente în toate statele membre ale UE şi în ţările învecinate. „Interzicerea mesajelor nesolicitate” („ban on spam”) face parte din legislaţia UE încă din 2003, dar 65% dintre europeni se plâng în continuare de „mesajele nesolicitate prea numeroase”. În vreme ce 19,8% din mesajele nesolicitate provin din SUA şi 9,9% din China, 23,4% din acestea provin din Europa, Italia (cu 3%), Spania (cu 2,9%), UK (cu 2,7%) şi Germania (cu 2,4%) încadrându-se în „Top 12”. La toate acestea se adaugă vecinii Uniunii Europene, Turcia (cu 4,4%) şi Rusia (6,4%).
2. Prin pregătirea unor regimuri de licenţe multiteritoriale pentru conţinutul online, se garantează faptul că nu contează pentru consumatori din ce ţară membră a UE provine conţinutul digital (muzică, jocuri, filme, cărţi).
3. Punând capăt fragmentării legislative privind „reproducerile în scop privat”, se oferă consumatorilor certitudine în legătură cu ceea ce pot şi nu pot face cu melodiile, înregistrările video şi filmele pe care le descarcă de pe Internet şi care fac obiectul drepturilor de autor.
4. Extinderea principiilor normelor privind protecţia consumatorilor pentru a acoperi acordurile de acordare a licenţelor pentru produse precum programele de calculator descărcate în scopul asigurării protecţiei împotriva viruşilor, jocurile sau alte conţinuturi care fac obiectul unor licenţe. Licenţele ar trebui să le garanteze consumatorilor aceleaşi drepturi de bază de care se bucură atunci când cumpără bunuri: dreptul la un produs care funcţionează în condiţii comerciale echitabile.
5. Garanţia că politicile de confidenţialitate legate de ofertele online sunt comunicate în mod adecvat şi conţin clauze contractuale loiale.
6. Rezolvarea problemelor legate de normele fragmentate şi incomplete privind e-accesibilitatea pentru a facilita utilizarea site-urilor web, a serviciilor de plăţi electronice şi a altor servicii online de către persoanele cu dizabilităţi (15% din populaţia UE).
7. Explorarea posibilităţilor de consolidare a încrederii în plăţile online, incluzând modele de succes precum sistemele de restituire a sumelor plătite cu cardul, care permit consumatorilor să anuleze, în ultimă instanţă, plăţile efectuate către comercianţii necinstiţi.
8. Colaborarea cu asociaţiile producătorilor şi ale consumatorilor pentru a institui un sistem european al mărcilor de încredere pentru site-urile web dedicate comercializării cu amănuntul care respectă cele mai bune practici.
{mosloadposition user10}