Putem vorbi de-o revolutie in acest domeniu?
Imagineaza-ti ca iti achizitionezi o pereche de pantofi din magazinul tau preferat iar in 2 luni se rup. Sau iti faci cumparaturile prin telefon sau internet si vin dupa trei luni sau niciodata. Ce ramane de facut? Practic acesta este momentul in care trebuie sa apelezi la drepturile consumatorului!
Comisia a lansat azi, o propunere de 4 directive: vanzare si garantare,clauze contractuale abusive, vanzarea la distanta si vanzarea din usa in usa. Motivele acestei propuneri au fost invocate pentru o mai buna coerenta si o noua reactualizare a acestor reguli, in vederea creşteri încrederea consumatorilor în achiziţiile transfrontaliere si a afacerilor competitive.
Aceasta propunere va avea un adevarat impact asupra tuturor consumatorilor din Uniunea Europeana, in viata de zi cu zi. Ea reprezinta un punct de cotitură în abordarea pe care o are UE faţă de politica de protecţie a consumatorilor şi a legislaţiei, facand astfel posibila adoptarea mai multor măsuri de protecţie pentru consumatori. Masura principala care se doreste a fi realizata cu aceasta propunere este aceea de a asigura un nivel mult mai ridicat de protectie, prin contracte, atat la nivel local cat si international.
Analizele noastre preliminare asupra acestei propuneri indica o serie de imbunatatiri cum ar fi cea de 14 zile perioada de razgandire, în unele cazuri. Cu toate acestea, exista o serie de probleme-cheie ale consumatorilor care nu sunt adresate. Printre altele, facem un apel pentru:
· Dreptul consumatorului de a alege intre a repara, a inlocui sau a rambursa produsul cand acesta este defect;
· Nicio plată înainte de perioada in care poate sa aduca produsul inapoi, asta pentru a proteja consumatorii cand acestia au probleme pentru a obţine banii înapoi. Daca aceasta imbunatatire nu v-a fi acceptata, macar consumatorului sa I se returneze suma de bani cand acesta aduce produsul inapoi.
· Raspunderea directa a producatorilor: producatori ar trebui sa aiba aceleasi responsabilitati ca si vanzatori in ceea ce priveste produsul. Ar trebui sa fie posibil ca pentru consumatori care achizitioneaza din strainatate un bun, la intoarcerea in tara de resedinta, acestia sa aiba posibilitatea de a-si repara sau inlocui produsul la reprezentanti locali ai producatorului
· Contractele de inchiriere maşini şi a contractelor de cazare : aceste contracte nu au informatiile suficiente privind drepturiile consumatorului ceea ce a dus la o sumedenie pe plangeri pe tema asta.
· Contractele încheiate in piete si târguri pentru animale vor include si angajamente verbale pentru a asigura consumatorul ca beneficiază de informaţii şi de drepturile de retragere.
· Produsele digitale sa fie supuse garantiei: din ce in ce mai multi consumatori isi achizitioneaza produse soft ( jocuri, programe, muzica) dar nu exista nicio lege in care sa se precizeze daca aceste se pot repara, inlocui sau returna.
· Imbunatatirea legislaţiei naţionale, prin integrarea în instrumentele UE: în multe state membre, legislaţia merge mult mai departe decât în cazul protecţia consumatorilor fapt ce a condus la propunerea de directive.
“ Aceasta propunere urmareste eliminarea barierelor pentru comerciantii care doresc sa vanda in Uniunea Europeana. Deasemenea, prin aceasta propunere ar trebui ca viata de zi cu zi a consumatorului sa se imbunatateasca, prin garantarea intr-o oarecare masura a cumparaturilor efectuate in strainatate. Sperăm că instituţiile UE vor livra un produs final, care va fi o adevarata viitoare afacere pentru consumatori” Monique Goyens, Director General BEUC.
{mosloadposition user10}