Anul trecut 25,16% dintre reclamațiile primite de Rețeaua ECC-Net au vizat transportul aerian, printre problemele reclamate fiind cele legate de întârzierea și anularea zborurilor, pierderea sau întârzierea bagajelor.
Anul acesta Centrul European al Consumatorilor Romania se axează mai mult pe informarea specifică persoanelor cu mobilitate redusă, forța majoră sau copiii care călătoresc singuri.
Mobilitate redusa – Ți-ai rupt piciorul în vacanță? Ai reușit să capeți o durere lombară și nu te poți mișca?
Trebuie să știi că și în acest caz beneficiezi de anumite drepturi în plus, la fel ca orice alt handicap sau mobilitate redusă (aici intră și categoria bătrânilor care se deplasează greu).
Astfel, companiile de transport aerian nu-ți pot refuza rezervarea sau îmbarcarea, atât timp cât dispui de un bilet sau o rezervare valabilă, din cauza handicapului sau a vârstei, cu excepția unor motive de siguranță care trebuie motivate imediat.
Îmbarcarea și taxele de înregistrare a bagajelor nu trebuie să ducă la o suplimentare a prețului. Totuși, trebuie să adresezi o solicitare cu cel mult 48 ore înainte de zbor companiei pentru luarea în primire a echipamentului necesar, precum fotoliile rulante.
Compania aeriană și aeroportul trebuie să fie în măsură să-ți asigure asistența specifică în mod gratuit și să aibă personal special, instruit în acest sens.
Forța majora – Greva controlorilor de trafic, atacuri teroriste, furtună sau cutremur, toate sunt împrejurări extraordinare din cauza cărora poți pierde zborul.
Împrejurările extraordinare îl exonerează pe transportator de la plata compensațiilor, dar oare ce sunt acestea?
De regulă, orice eveniment care nu a fost și nu a putut fi prevăzut, nici evitat, reprezintă o împrejurare extraordinară. Ca să-ți dăm numai câteva exemple: calamități naturale (erupții vulcanice, cutremure), condiții meteorologice extrem de nefavorabile (furtuni, ceață densă, viscol, îngheț), greve externe care nu pot fi controlate și limitate de compania aeriană (greva controlorilor de trafic), evenimente politice (război, atentate teroriste, revolte).
Defecțiunile tehnice nu reprezintă însă împrejurări extraordinare decât în cazurile în care au fost provocate de evenimente care nu au putut fi prevăzute și evitate, cum ar fi defectarea unui motor din cauza unui stol de păsări.
Copii care calatoresc singuri – Vrei să îți trimiți copilul în vacanță la bunica? Bunica din România vrea să își trimită nepotul la părinții care lucrează în Europa?
Atunci când un minor călătorește neînsoțit, trebuie să știm că reglementările liniilor aeriene diferă, prin urmare trebuie să ne informăm înainte de a achiziționa tichetul de călătorie. Unele companii nu oferă un astfel de serviciu. De obicei minorul trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 5 și 14 ani și să fie adus la aeroport de un adult. Minorii care călătoresc la altă clasă, chiar dacă în același avion, sunt considerați a fi neînsoțiți. Părintele sau tutorele completează un formular în care este menționat un alt părinte sau tutore care îl va prelua pe copil la destinație. De cele mai multe ori acest lucru este considerat un serviciu al companiei aeriene, prin urmare se solicită cost suplimentar. Pentru coborâre, minorul este mutat către cea mai apropiată ieșire astfel încât să poată coborî în siguranță și să poată fi preluat de o persoană care îl va duce până la locul de întâlnire cu persoana adultă ce îl va prelua.
Pentru mai multe informații
Poți găsi pe site-ul nostru o broșură numită Cum să călătorești cu avionul în UE //www.eccromania.ro/media/pdf/Cum_Sa_calatoresti_cu_avionul_in_UE.pdf.