Comisia doreste mai multe garantii pentru cetateni in cadrul procedurilor penale
Comisia Europeană a prezentat un pachet de propuneri menite să consolideze și mai mult garanțiile procedurale pentru cetățeni în cadrul procedurilor penale. Obiectivul este de a garanta dreptul la un proces echitabil pentru toți cetățenii, oriunde s-ar afla în Uniunea Europeană. Propunerile au drept obiectiv să garanteze respectarea prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces, să asigure existența unor garanții speciale în cazul copiilor care fac obiectul unor proceduri penale, să garanteze faptul că persoanele suspectate și acuzate au acces la asistență judiciară provizorie încă din primele etape ale procedurii, acest lucru fiind în special aplicabil în cazul persoanelor care fac obiectul unui mandat european de arestare. Aceste noi propuneri reprezintă încă o etapă parcursă pe calea asigurării drepturilor procedurale și vin în completarea unui ansamblu de trei acte legislative de la nivelul UE asupra cărora s-a convenit din 2010: cel privind dreptul la traducere și interpretare (IP/13/995), cel privind dreptul la informare (IP/12/575) și cel privind dreptul de a fi asistat de un avocat (IP/13/921). Aceste propuneri promovează principiul egalității mijloacelor, astfel încât să ofere tuturor părților protecția unui proces echitabil. Odată adoptate, aceste propuneri vor contribui la sporirea încrederii reciproce în sistemele judiciare ale statelor membre și, prin urmare, vor asigura buna funcționare a spațiului european de justiție.
„Nu este de ajuns să se facă dreptate, trebuie și să se asigure înfăptuirea justiției. În 2010, când am devenit primul comisar UE pentru justiție, am făcut promisiunea de a da o nouă orientare politicilor noastre din domeniul justiției. Înainte de 2010, statuia zeiței justiției ținea în mână două săbii și nicio balanță. De atunci, Comisia a luat măsuri pentru realizarea unui nou echilibru în politicile în materie de justiție, prin consolidarea drepturilor și libertăților cetățenilor noștri. Comisia Europeană își respectă promisiunile: suntem în plin proces de instituire a unui ansamblu de drepturi procedurale care se vor aplica tuturor cetățenilor, pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Construim în prezent un adevărat continent european al justiției”, a declarat vicepreședintele Viviane Reding, comisarul UE pentru justiție. „Propunerile de astăzi vor asigura faptul că cetățenii au un acces corespunzător la asistență judiciară atunci când sunt în situații de mare vulnerabilitate, că există garanții speciale pentru copiii suspectați și că principiul esențial potrivit căruia trebuie să fim considerați «nevinovați până la dovedirea vinovăției» este pus în practică în întreaga UE. Atunci când călătoresc în UE, cetățenii ar trebui să se aștepte să primească protecție la un nivel similar cu cel de care beneficiază în țara lor.”
Pachetul include cinci propuneri:
-
O directivă care vizează consolidarea prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale: această directivă va garanta respectarea prezumției de nevinovăție în cazul tuturor cetățenilor suspectați sau acuzați de către poliție și de către autoritățile judiciare, prin garantarea faptului că (1) vinovăția nu poate fi insinuată prin nicio decizie sau declarație oficială înainte de pronunțarea condamnării definitive; (2) sarcina probei revine acuzării și orice dubiu este în favoarea persoanei suspectate sau acuzate; (3) dreptul la tăcere este garantat și nu este folosit împotriva persoanelor suspectate în scopul asigurării condamnării și (4) persoana acuzată are dreptul de a fi prezentă la proces (pentru detalii suplimentare, a se vedea anexa).
-
O directivă privind garanțiile speciale pentru copiii suspectați sau acuzați de comiterea unei infracțiuni: aceasta va asigura, în cazul copiilor, care sunt vulnerabili din cauza vârstei, obligativitatea de a fi asistați de un avocat în toate etapele procedurii. Aceasta înseamnă că un copil nu poate renunța la dreptul de a fi asistat de un avocat deoarece există riscul considerabil ca acel copil să nu înțeleagă consecințele acțiunilor sale în cazul în care ar avea posibilitatea de a renunța la drepturile sale. Copiii vor putea beneficia, de asemenea, de alte garanții, cum ar fi posibilitatea de a fi informați cu promptitudine cu privire la drepturile pe care le au, de a fi asistați de părinți (sau de alte persoane potrivite), de a nu fi interogați în cadrul unor audieri publice, dreptul de a beneficia de examinare medicală și, în cazul în care sunt privați de libertate, de a fi separați de deținuții adulți.
-
O directivă privind dreptul la asistență judiciară provizorie pentru cetățenii suspectați sau acuzați de comiterea unei infracțiuni și pentru cei care fac obiectul unui mandat european de arestare: aceasta va asigura faptul că persoanele suspectate au acces la asistență judiciară încă din primele etape ale procedurilor penale (atunci când fac obiectul unei acuzări, cetățenii sunt deosebit de vulnerabili, mai ales dacă sunt privați de libertate). Această directivă va garanta, de asemenea, asistența judiciară pentru persoanele arestate în temeiul mandatului european de arestare (pentru detalii, a se vedea anexa).
Aceste propuneri legislative sunt completate de două recomandări ale Comisiei adresate statelor membre:
-
O recomandare privind garanțiile procedurale pentru persoanele vulnerabile suspectate sau acuzate în cadrul unor proceduri penale: asigurarea faptului că persoanele vulnerabile (de exemplu, persoane care suferă de un handicap fizic sau mental) sunt detectate și recunoscute ca atare, precum și a faptului că nevoile lor speciale sunt luate în considerare în cadrul procedurilor penale. Dacă cetățenii nu înțeleg procedurile sau consecințele unor acțiuni precum mărturisirea, acest lucru duce la o „inegalitate a mijloacelor”. Această recomandare propune ca persoanele suspectate vulnerabile să beneficieze de garanții speciale, cum ar fi obligația de a fi asistate de un avocat, asistența acordată de o persoană terță potrivită și asistența medicală.
-
O recomandare privind dreptul la asistență judiciară pentru persoanele suspectate sau acuzate în cadrul procedurilor penale: aceasta oferă factori comuni care să fie luați în considerare pentru a evalua dacă o persoană are dreptul la asistență judiciară și pentru a asigura calitatea și eficacitatea serviciilor și administrațiilor care oferă asistență judiciară.
Context
În fiecare an există peste 9 milioane de proceduri penale în Uniunea Europeană. La 9 martie 2010, Comisia Europeană a întreprins primele demersuri în cadrul unei serii de măsuri menite să instituie standarde comune la nivelul UE pentru toate procedurile penale. Comisia a propus norme care impun statelor membre ale UE obligația de a pune la dispoziția persoanelor suspectate servicii complete de interpretare și traducere (IP/10/249, MEMO/10/70). Propunerea a fost aprobată extrem de rapid, în termen de nouă luni, de către Parlamentul European și de statele membre în cadrul Consiliului (IP/10/1305). Statele membre ale UE au avut un termen de trei ani pentru a adopta aceste norme, în locul termenului obișnuit de doi ani, astfel încât autoritățile să aibă timp suficient pentru a pune la dispoziție informații traduse (IP/13/995).
Directiva privind dreptul la interpretare și traducere în cadrul procedurilor penale garantează dreptul cetățenilor de a fi interogați, de a participa la audieri și de a beneficia de asistență judiciară în propria lor limbă, în orice stadiu al unei proceduri penale și în fața oricărei instanțe din UE.
Acest act legislativ a fost urmat de o a doua directivă, privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale, adoptată în 2012 (a se vedeaIP/12/575) și de o treia directivă, adoptată în 2013, privind dreptul de a fi asistat de un avocat și dreptul de a comunica, în momentul privării de libertate, cu persoane terțe și cu autoritățile consulare (IP/13/921). Prin propunerile prezentate astăzi, Comisia continuă realizarea foii de parcurs din domeniul justiției penale, astfel cum se prevede în Programul de la Stockholm .
În lipsa unor standarde comune minime de asigurare a unor procese echitabile, autoritățile judiciare vor ezita să trimită persoana suspectată în fața unei instanțe din altă țară. Drept urmare, măsurile UE de combatere a infracționalității, precum mandatul european de arestare, ar putea să nu fie aplicate pe deplin.
Anexa 1: Situația juridică în statele membre în ceea ce privește prezumția de nevinovăție
Anexa 2: Momentul în care dreptul la asistență juridică apare în diferite state membre
1 Sursa: Evaluarea impactului pentru propunerea de directivă privind anumite aspecte ale prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale.
Nu au fost furnizate informații pentru Danemarca, Italia sau Slovacia.
"Derivat din POI" se referă la situații în care nu există nici o lege specifică cu privire la problema, dar dreptul și / sau remediul poate fi derivat de la normele generale privind prezumția de nevinovăție ("punctele de interes").
2 Apărarea este obligată să depună o declarație de apărare în cadrul procedurilor solemne.
Pagini Utile
-
Întrebări frecvente
-
Pagina de internet a dnei Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei și comisar UE pentru justiție
-
O puteți urmări pe dna vicepreședinte pe Twitter: @VivianeRedingEU