Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

“Dream Team” Spa 24h: BMW Motorsport prezinta numeroase inovatii tehnice pentru BMW Z4 GT3

pilotat de Zanardi, Glock si Spengler

BMW Motorsport a intrat în faza finală a unui proiect foarte special: cei trei piloţi oficiali BMW – Alessandro Zanardi (Italia), Timo Glock (Germania) şi Bruno Spengler (Canada) – au participat la ziua oficială de teste pentru cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps (Belgia), cu modelul BMW Z4 GT3 modificat.

Ediţia din acest an a tradiţionalei curse de 24 de ore de la Spa-Francorchamps reprezintă un punct de reper în motorsport. În premieră, Zanardi, care are ambele picioare amputate, împarte cockpitul cu doi piloţi fără dizabilităţi. În această formă, proiectul este unic şi foarte special pentru BMW Motorsport. De-a lungul ultimelor luni, o echipă formată din nouă ingineri a dezvoltat numeroase soluţii tehnice inovatoare care să le permită celor trei piloţi să concureze optim de-a lungul celor 24 de ore, iar schimbul de piloţi să se realizeze în cel mai scurt timp posibil, dat fiind faptul că unul are o dizabilitate, iar ceilalţi doi nu.

"Acest proiect reprezintă o provocare foarte interesantă. Este o adevărată premieră pentru noi şi suntem foarte entuziasmaţi despre acest proiect – piloţi, ingineri şi toţi cei de la BMW Motorsport", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. "Inginerii noştri au lucrat asiduu şi au dezvoltat o întreagă serie de modificări şi echipamente pentru BMW Z4 GT3, care au fost deja testat pe circuit. Suntem mândri de activitatea depusă de toţi cei implicaţi în acest proiect remarcabil şi abia aştept să participăm la aventura de 24 de ore cu Alex, Bruno şi Timo."

Modificările au fost făcute în următoarele zone: pedalier, ambreiaj, volan. În plus, inginerii au optimizat poziţia scaunului, au instalat aer condiţionat şi au găsit noi soluţii privind programul de gestiune a motorului. În total, timpul de dezvoltare a fost de cinci luni.

În zilele de 11 şi 12 iunie, piloţii, BMW Motorsport şi ROAL Motorsport au efectuat cu succes un prim test la Adria Raceway (Italia). Week-endul trecut a fost făcut următorul pas: Zanardi, Glock şi Spengler au luat startul în cursa de şase ore de pe Paul Ricard, la Le Castellet (Franţa), pentru a testa, în condiţii de cursă, modificările efectuate asupra BMW Z4 GT3.

BMW Z4 GT3 pentru Alessandro Zanardi, Timo Glock, Bruno Spengler, cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps – Modificări şi dotări tehnice în detaliu:

Maşina

BMW Motorsport a utilizat şasiul de bază cu care Zanardi a concurat anul trecut în Blancpain Sprint Series, dar l-a revizuit complet şi l-a optimizat. Când au reconstruit maşina, inginerii au utilizat o parte din componentele existente, dar cele mai multe dintre acestea sunt noi. Astfel, BMW Z4 GT3 este o maşină complet nouă.

Din punct de vedere al designului de bază, maşina este la fel ca şi celelalte BMW Z4 GT3 din competiţie. BMW Motorsport nu a făcut decât să realizeze modificările necesare pentru ca Zanardi să poată pilota maşina. Toate celelalte componente sunt cele omologate. Modificările s-au făcut la nivelul pedalierului, al ambreiajului şi al volanului. Suplimentar, inginerii au optimizat poziţia scaunului, au instalat aer condiţionat şi au găsit noi soluţii privind programul de gestiune a motorului.

Pedalierul în general

De la stânga la dreapta, pedalierul conţine: frâna pentru Zanardi, un separator, acceleraţia şi frâna pentru Glock şi Spengler şi, mult în stânga, sprijinul de picior pentru Zanardi. Pedalierul complet este amplasat mai jos decât de obicei, aspect care îl ajută pe Zanardi să frâneze.

Nevoile celor trei piloţi sunt îndeplinite: Zanardi trebuie să aibă pedalele cât mai departe una de cealaltă, în timp ce Glock şi Spengler au nevoie ca acestea să fie cât mai apropiate.

Frâna şi sprijinul de picior pentru Zanardi

Anul trecut, Zanardi a utilizat o frână normală, care a fost modificată prin adăugarea unui suport. El frâna cu piciorul drept, într-o poziţie mult în stânga, aşa că mişcarea şoldului era departe de a fi cea ideală. Acest lucru îl costa ceva forţă la frânare. Prin urmare, inginerii au căutat o soluţie care să îi permită lui Alex să-şi mişte şoldul cât mai natural şi mai eficient la frânare pentru a-şi utiliza la maximum forţa musculară. În plus, era important ca frâna să nu ocupe prea mult loc, întrucât există şi pedalele pentru Spengler şi Glock, iar acceleraţia acestora trebuia mutată prea mult spre stânga în comparaţie cu poziţia sa obişnuită.

Din acest motiv, BMW Motorsport a venit cu soluţia unui bolţ ataşat la frână, care îi permite lui Zanardi să-şi fixeze proteza pe frână. Această soluţie cu bolţ are numeroase avantaje: nu ocupă prea mult loc şi oferă o conexiune fixă între frână şi proteza lui Zanardi. Din moment ce Zanardi are un control limitat asupra piciorului, se poate întâmpla ca piciorul să se mişte în lateral. Acest lucru nu mai este posibil datorită bolţului; piciorul este menţinut într-o poziţie fixă.

Şi proteza în sine a fost modificată. Partea superioară, femurul, este proteza normală a lui Zanardi. Dar el poate adapta partea inferioară, membrul inferior. Pentru aceasta a fost dezvoltat un adaptor special de picior, pentru partea inferioară de sub genunchi. Laba piciorului este concepută să se fixeze în bolţul de pe pedală şi este ajustabilă.

Alături, lângă frână este montat un separator lateral. Acesta evită situaţii neplăcute, în care picioarele lui Spengler sau ale lui Glock să alunece accidental pe frâna lui Zanardi.

În extrema stângă a pedalierului, ambreiajul a fost eliminat şi în locul acestuia a fost instalat un sprijin de picior pentru Zanardi. Acest sprijin este foarte important pentru Zanardi, pentru că îi oferă susţinere suplimentară pentru piciorul stâng şi, în consecinţă, el are mai multă forţă să frâneze cu piciorul drept.

Sistemul de frânare în sine este activat de frâna pentru Glock şi Spengler. Cele două frâne diferite sunt conectate. Aşa că, atunci când Zanardi apasă frâna lui, cealaltă îşi facer cursa obişnuită şi activează sistemul de frânare. Ambele frâne se mişcă simultan. Atunci când Alex nu se află în cockpit, pedala lui este menţinută pe poziţie de un mecanism cu arc.

Întrucât Zanardi are o forţă mai mică de apăsare a frânei în comparaţie cu piloţii normali, inginerii au mărit, pas cu pas, raportul sistemului de frânare pentru el. Acum, acest raport al frânelor este cu aproximativ 30% mai mare decât pentru ceilalţi piloţi ai modelelor BMW Z4 GT3, precum Glock sau Spengler. Aceasta îi permite să frâneze cu o presiune de aproximativ 105 bar.

Ambreiajul

Inginerii BMW Motorsport au îndepărtat complet ambreiajul din pedalier şi l-au înlocuit cu un sistem clutch-by-wire. Sistemul este controlat de doi fluturi de ambreiaj, similari cu clapetele de schimbare a vitezelor, dispuşi pe volan şi pe bord. Acest sistem funcţionează perfect şi pentru Glock şi Spengler.

Volanul pentru Glock/Spengler

Volanul pentru Glock şi Spengler este volanul standard al modelului BMW Z4 GT3, cu următoarele modificări: acum, volanul este conectat printr-un cablu extern, iar ambreiajul manual a fost dispus pe o parte, pe spatele volanului. Cei doi îl pot activa cu mâna şi maşina se pune în mişcare. Clapetele de schimbare a vitezelor sunt standard. Datorită unei lumini de culoare neagră, marcajele sunt vizibile şi pe întuneric fără ca pilotul să fie distras. BMW Motorsport foloseşte acets sistem şi la alte curse de 24 de ore.

Volanul pentru Zanardi

În cazul lui Zanardi, volanul este complet nou, dar este bazat pe cel pe care l-a folosit anul trecut. În spate, încă se află inelul de acceleraţie pe care îl foloseşte pentru a accelera. Cu toate acestea, inginerii BMW Motorsport au făcut câteva reglaje de fineţe pentru a optimiza sistemul.

În schimbul clapetele de schimbare dispuse de-o parte şi de alta, el are acum un sistem de schimbare pe partea dreaptă a volanului. În timp ce accelerează cu inelul de pe spatele volanului, urcarea în trepte o face cu clapete din spate, iar retrogradarea cu ajutorul degetului mare.

Butoanele şi comutatoarele de pe volan sunt standard, dar au fost adăugate câteva dotări speciale. Printre acestea se numără o bandă LED în mijloc. Cele mai importante funcţii sunt afişate atât pe bord, cât şi direct pe volan, de exemplu luminile de schimbare. Poziţiile butoanelor au fost ajustate şi optimizate.

Întregul volan este luminat din interior, aşa că nu mai este necesară lumina neagră.

Forma volanului este similară cu cea de anul trecut, dar inginerii BMW Motorsport l-au decupat şi mai mult în partea de jos. Acest lucru îi oferă lui Zanardi şi mai mult spaţiu pentru genunchi.

Scaunul / centura de siguranţă

Anul trecut, ROAL şi Zanardi au investit mult timp în scaun şi au găsit o soluţie care a funcţionat perfect pentru Alex. Respectivul scaun a fost utilizat ca bază pentru anul acesta. Pentru Zanardi a fost construită o inserţie din fibră de carbon, care este bine fixată astfel încât să nu se poată mişca. Inserţia este căptuşită şi dispune de suport lombar, pe care îl poate umfla pe partea dreaptă. Actualul scaun este o combinaţie între bază şi inserţia lui Alex. Pe baza acestora, inginerii au creat inserţia de scaun pentru Timo şi Bruno, astfel încât, la schimbarea pilotului, cei doi să fie nevoiţi doar să-şi pună inserţia loc în scaun.

De asemenea, inginerii BMW Motorsport au optimizat şi poziţia scaunului. În comparaţie cu anul trecut, acum este complet vertical, iar scaunul a fost mutat mai în spate. Un efect secundar pozitiv este că oferă cât mai mult spaţiu posibil pentru schimbarea pilotului.

Anul trecut, Zanardi a folosit o centură care nu era potrivită pentru schimbări rapide. Cum anul acesta el trebuie să efectueze şi schimburi de pilot, va fi folosită centura standard pentru curse de anduranţă GT3.

Programul de gestiune a motorului

Pe de altă parte, BMW Motorsport a revizuit programul de gestiune a motorului, pentru că acum sunt necesare două curbe caracteristice ale acceleraţiei – una de la cea din pedalier şi una de la cea de pe volan. Maşina trebuie să treacă dintr-una în alta când se face schimbul de pilot. Programul a fost revizuit astfel încât acesta este notificat de schimbarea volanului pentru cel care urmează să stea în maşină. Când volanul lui Zanardi este conectat, programul de gestiune comută automat pe curba sa caracteristică pentru acceleraţie.

Aerul condiţionat

Ca urmare a faptului că Zanardi nu are picioare, temperatura corpului său nu poate fi reglată normal. Din această cauză, corpul său trebuie răcorit în cockpit. Anul trecut, el a utilizat un sistem de răcire cu gheaţă uscată, ceea ce nu este soluţia perfectă pentru cerinţele unei curse de 24 de ore. Ca atare, inginerii au instalat aerul condiţionat care este utilizat şi la modelul BMW Z4 GTE.

Spa-Francorchamps / Bucuresti, 25.06.2015
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.