Cei 25.000 de pacienți români cu stome sunt nevoiți să experimenteze unele dintre cele mai neplăcute situații, pentru că, spun specialiștii, România se află cu 30-40 de ani în urma țărilor civilizate la capitolul îngrijire în cazul acestor pacienți. Tocmai în sprijinul lor a fost lansat Programul Stomacare, creditat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților medicali din România, prin care se urmărește profesionalizarea asistenților medicali care intenționează să obțină specializarea de stomaterapeut. La primul curs de stomaterapie din cadrul Programului Stomacare, care a avut loc în București, au participat peste 80 de asistente recomandate de cele peste 40 de unități medicale partenere, manageri de spitale, medici, psihologi, reprezentanți ai pacienților.
Un alt aspect extrem de important al acestui program este faptul că, timp de un an de zile, 5.000 de pacienţi vor fi incluşi într-un studiu de viaţă, iar la final vor exista informaţii despre cum se va putea trece la următorul nivel în ceea ce priveşte îmbunătăţirea calităţii vieţii pacienților.
„.Mă bucur că s-au alăturat Proiectului Stomacare atât de mulți profesioniști. Putem spune că Bordul Profesioniștilor în Stomaterapie prinde contur și suntem nerăbdători să mergem cu programe de training și studii de cercetare a calității vieții pacientului în unitățile medicale din toată țara, a declarat Andra Stoian, manager de proiect”, Programul Stomacare.
Încă din debutul conferinței de lansare a Programului Stomacare, Dr. Gabriel Mitulescu, medic chirurg, Centrul de Chirurgie și Transplant Hepatic Fundeni, a atras atenția asupra importanței pe care o are asistenta medicală în îngrijirea pacienților cu stome:
„Viața pacienților cu stoma este înfiorătoare. Au nevoie de o îngrijire cu totul specială pentru a avea o calitate a vieții ridicată. Eu fac multă chirurgie pelvină și, de multe ori, operația se încheie cu două stome. În America, pentru a face astfel de operații, trebuie să ai acceptul pacientului. Iar aceasta se poate realiza doar dacă se beneficiază de sprijinul familiei și dacă pacientul e pregătit psihologic. În România, suntem în urmă cu 30-40 de ani față de țările civilizate și este cu atât mai mult lăudabil că încercați să porniți lucrurile și la noi”, a declarat dr. Gabriel Mitulescu.
Și asistenta principală Corina Țibrea, de la Institutul Regional de Gastroenterologie și Hepatologie prof. dr. „Octavian Fodor” din Cluj-Napoca, a subliniat importanța asistentului, care preia pacientul după ce acesta este operat de chirurg.
„După zece zile de spitalizare, pacientul pleacă acasă, apoi necesită o îngrijire specială, atât fizic cât și psihic. Trebuie să lupte cu prejudecățile, cu handicapul acestei operații, și să înțeleagă că viața trebuie să meargă mai departe. Totul, cu ajutorul nostru, al cadrelor medicale.”, a spus asistenta Corina Țibrea.
La rândul ei, Isabella Grosu, președinte Asociația ASPIIR, a ținut să sublinieze că „Pacientul cu stoma nu este un handicapat. Nu este chiar o dramă. Dar are nevoie de sprijin, de asistenți medicali atât înainte de operație cât și după.”
Participanții la lansarea Programului Stomacare s-au arătat optimiști și încântați de acest eveniment.
„Prin această inițiativă, eu cred că ne îndreptăm către o normalitate. Cu toții vrem sa învățăm să fim mai buni și numai în echipă putem face asta. Un act medical este un lucru complex, care are nevoie de un pacient fericit. Vă promit că la anul, când veți face bilanțul, vom vedea poze cu pacienți români fericiți, care apreciază ce faceți dumneavoastră”, a spus Dr. Carmen Orban, managerul Institutului Clinic Fundeni.
Și jurnalista Paula Rusu, care s-a implicat de-a lungul timpului în numeroase campanii medicale, a apreciat că este nevoie de schimbări profunde de mentalități.
„Sunt 25 de mii de pacienți cu cancer de colon în România. În Europa nu e o rușine să ai o stoma, pacienții merg la plaja, la sport. Nu și în România. Programul Stomacare este prima inițiativă de educație a asistenților medicali din România care își propune să-i învețe pe pacienții cu stoma cum să se îngrijească. O să se schimbe și mentalități, nu numai competente, o să vedeți.”, a fost opinia Paulei Rusu.
Situația pacienților cu stoma este una complexă, care implică mai multe etape: medic, asistent medical, psiholog și furnizor de dispozitive medicale.
„Rolul furnizorului de dispozitive medicale este să ofere produse optime, care să ajute pacientul să se integreze în viața socială. Acest program a venit din necesitate, ca pacientul sa trăiască o viată aproape de normal. Nu putem face lucrurile singuri. acest program nu trebuie sa se adreseze doar asistenților medicali, trebuie sa includă psiholog, chirurgi, firme de îngrijire la domiciliu și, implicit, furnizorii. Noi, furnizorii, suntem la sfârșitul ciclului și preluăm o parte din activitățile pe care trebuie să le facă pacienții. Ne dorim să începem acest program pentru ca pacienții sa aibă șansa să trăiască frumos”, a declarat Laurențiu Chidanu, director general Medical Express, compania care a pornit Programul Stomacare.
Numărul cazurilor de cancer de colon înregistrate în România s-a triplat în ultimii 25 de ani, ajungându-se ca în fiecare an să fie operați de cancer colorectal aproximativ 10.000 de pacienți noi. Acest lucru plasează cancerul de colon, principalul motiv pentru care se efectuează stoma printr-o intervenție chirurgicală, pe locul doi ca incidență la bărbați și pe locul trei la femei.
Programul Stomacare își propune să vină în sprijinul pacienților cu stome și să contribuie la creșterea calității vieții acestora, prin profesionalizarea corpului asistentelor medicale implicate în îngrijirea lor. Săptămâna trecută, a fost deschisă o linie directă, 031 433 6133, la care pacienții, aparținătorii acestora și asistenții medicali pot obține consiliere gratuită și imediată și informații utile despre îngrijirea specifică.
Programul Stomacare este organizat de Medical Express şi creditat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor medicali din România. Cu o experienţă de 20 de ani pe piaţa medicală din România, Medical Express este una dintre cele mai importante companii distribuitoare de produse şi dispozitive medicale din România.
Parteneri: Spitalul Judeţean Bacău, Spitalul Judeţean de Urgenţă Bistriţa-Năsăud, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca, Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca, Spitalul Judetean Constanta, Spitalul Municipal Moinesti, Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti – SUUB, Institutul Clinic Fundeni, Centrul Dedicat Pacientilor cu Boli Inflamatorii Intestinale Timisoara, Sanador Bucureşti, Institutul Oncologic Bucuresti, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, Spitalul Judetean De Urgenta Ploiesti, Spitalul Clinic Judetean Mures, Spitalul Judeţean De Urgente Calarasi, Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Timisoara, Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca, Spitalul Judetean De Urgenta Sf. Ioan Cel Nou Suceava, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţe “Sf. Spiridon” , Spitalul Judetean De Urgenta Piatra Neamt, Spitalul CFR Craiova, Spitalul Judetean Botosani, Spitalul Militar Iasi, Spitalul Judetean Brasov, Spitalul Municipal Ramnicu Sarat, Spitalul Clinic Dr. I. Cantacuzino, Spitalul Clinic Judetean Galati, Spitalul Judetean de Urgenta Targoviste.
Parteneri media: Agerpres, Avantaje
Partener comunicare: PiArt Vision