Între 13 si 15 aprilie, a doua ediție Bucharest Fashion Film Festival explorează zona de interferență dintre modă, film și advertising, prin proiecții, dezbateri și workshopuri. Combinând cele mai bune fashion films contemporane cu o selecție de filme cult cu o pronunțată latură estetică, festivalul pune în legătură creativi de top din industria filmului și a modei, agenții de branding și studiouri de design, creând o relație simbiotică între aceste domenii și construind noi oportunități de colaborare.
Ediția a doua aduce în formatul festivalului secțiunea de competiție internațională, în cadrul căreia vor fi proiectate fashion films din toate colțurile lumii. Juriul este format din profesioniști locali și internaționali din modă, film și advertising: Alina Gravrilă, creative director Gavrilă&Asociații, Maurice Munteanu, fashion editor Elle România și om de televiziune, Mihai Bumbu, fotograf de modă și fondator nicecream.fm, Katryn Ferguson, regizor și curator, Andy Lee, regizor și profesor al catedrei de fashion film la University of Arts London, și Branko Popovic, designer și fondator al festivalului FASHIONCLASH Maastricht. În urma jurizării, vor fi acordate două premii: Best Fashion Film și Best Local Production.
Documentarele prezentate în cadrul programului sunt o colecție de portrete ale unor personaje care au marcat intens istoria modei și și-au lăsat amprenta în cultura populară, prin acțiuni subversive, considerate câteodată șocante, menite să provoace sistemul în care au activat. Sub semnul subversiunii stă și filmul cult The Color of Pomegranates, restaurat recent, care, deși a fost lansat in 1969, a ajuns în fața publicului european abia în 1982.
Filmul din deschidere, We Margiela (2017), spune povestea celebrei case de modă avant-garde și a designerului acesteia, Martin Margiela, recunoscut pentru discreția extremă și lipsa aparițiilor publice. Documentarul schițează portretul maestrului deconstrucțiilor vestimentare, a proporțiilor răsturnate, a celui care a ocolit brandingul în favoarea unei etichete albe, prinsă in patru cusături, și care a inspirat numeroși designeri ai momentului, printre care Raf Simons și Demna Gvasalia.
Vivienne Westwood a redefinit continuu moda britanică timp de 40 de ani, începând cu aportul indispensabil adus în momentul 0 al mișcării punk, alături de fostul său partener, managerul Sex Pistols, Malcolm McLaren. Documentarul Westwood: Punk, Icon, Activist (2018), care a avut premiera la festivalul de film Sundance, îmbină imagini de arhivă cu interviuri cu Vivienne și colaboratorii săi. Audiența este ghidată într-o incursiune în viața și cariera acestui personaj cultural singular, începând cu copilăria într-un Derbyshire postbelic, și trecând prin prezentări subversive pe catwalk-urile din Milano și Paris, proteste împotriva patriarhatului, misiuni în Arctic alături de Greenpeace sau dileme principiile care stau la baza brandului său în contextul consumerismului.
Antonio Lopez 1970: Sex Fashion & Disco prezintă societatea pariziană și newyorkeză în perioada tumultoasă dintre 1969 și 1973, marcată de războiul din Vietnam și protestele studenților, din perspectiva lui Antonio Lopez, cel mai important ilustrator de modă al timpului. Născut în Puerto Rico și crescut în Bronx, Antonio Lopez este considerat a fi un arbitru al eleganței, care, începând cu 1960, a introdus elemente etnice sau inspirate de moda urbană într-o lume a modei care, după război, era avidă de schimbare și diversitate. Traseul lui este dezvăluit prin imagini de arhivă din locuri celebre precum Chelsea Hotel sau Max’s Kansas City și prin intermediul poveștilor apropiaților săi, printre care fotograful Bill Cunningham, muzele acestuia de o frumusețe atipică și icon-uri ale momentului, Grace Jones, Pat Cleveland, Jerry Hall sau Jessica Lange sau superstaruri din grupul lui Andy Warhol.
The Color of Pomegranates (1969) este un film cult hiperstilizat al regizorului armean Sergei Parajanov, care prezintă viața unui poet si muzician din secolul al XVIII-lea, Sayat Nova. Filmului i-a fost refuzată distribuția o perioadă îndelungată, în mare parte datorită controverselor pe care le-a stârnit și încarcerării regizorului de către autoritățile sovietice. Considerat un melanj de poezie, etnografie si cinema, filmul, recent restaurat, a fost votat al 84-lea cel mai bun film din toate timpurile in topul Sight&Sound din 2012.
Prin proiecții și mese rotunde, festivalul urmăreste două subiecte care au stârnit controverse în ultimii ani și a căror soluționare ar putea avea un impact major asupra societății: Problema sustenabilității în industria modei, una dintre cele mai poluante industrii din lume, este abordată în Machines (2016), un documentar-eseu cu un limbaj vizual puternic despre efectele dezumanizante ale muncii într-o fabrică din sudul Indiei, care va rula în cadrul programului BFFF18. În anul #metoo, identitatea femeii construită prin prisma canoanelor de frumusețe promovate de media reprezintă un subiect care a acaparat tot mai mult interes. Acesta va fi dezbătut în cadrul unuia dintre panel-urile din program.
Mai multe informații despre program sunt disponibile pe www.bucharestfashionfilm.ro și pe pagina de Facebook a festivalului.
Biletele sunt în vânzare pe Eventbook: https://bit.ly/2E1JYhc.
Parteneri: Institut Francais a Bucharest, Point, Apollo111
Partener creativ: Glitch
Partener digital: Young Minds
Parteneri de ospitalitate: Magic Holiday, Kane, Cointreau
Parteneri traduceri: The Department