- Totuși, în ultimii ani, crește numărul absolvenților care aleg universități din România, ca primă opțiune pentru continuarea studiilor.
- La școala internațională britanică din Cluj-Napoca, traseul elevilor este personalizat, în funcție de interesele lor și de domeniul vizat pentru universitate și, ulterior, pentru carieră.
- După Brexit, Marea Britanie a fost înlocuită cu Regatul Țărilor de Jos ca primă opțiune pentru studii în străinătate.
Aproximativ 60% dintre absolvenții Transylvania College, școala internațională britanică din Cluj-Napoca, aleg să studieze în străinătate, principalele opțiuni ale acestora fiind universitățile din Regatul Țărilor de Jos, Italia, Spania, UK, Canada și Statele Unite ale Americii. În același timp, în ultimii ani, un număr din ce în ce mai mare de absolvenți aleg să studieze la o universitate din România, datorită calității programelor academice oferite, a creșterii nivelului de trai în țară și a oportunităților de angajare sau antreprenoriat pe care le au după terminarea facultății.
„Înainte de Brexit, majoritatea absolvenților noștri preferau universitățile din Marea Britanie, dar apoi taxele de studii au crescut de patru ori pentru toți elevii din Uniunea Europeană. Studenții internaționali plătesc în prezent până la 36.000 de lire/an, față de 9.250 de lire/an, cât plăteau înainte de Brexit. Astfel, în ultimii ani, Țările de Jos au devenit cea mai populară destinație, datorită ofertei bogate de programe competitive în limba engleză și a taxelor de școlarizare accesibile. De asemenea, Spania și Italia sunt destinații căutate, datorită ofertei foarte bune de programe în limba engleză. Universitățile din Statele Unite au fost și rămân în continuare atractive pentru o parte dintre elevii noștri, datorită sistemelor de burse oferite”, explică Adina Toma, consilier pentru admitere la universitate în cadrul Transylvania College (TC).
Până în acest moment, o parte dintre absolvenții TC care au ales să studieze în Statele Unite ale Americii au obținut burse în valoare cumulată de peste 350.000 de dolari. De asemenea, și absolvenții care au ales să studieze în Scoția, Canada și Spania au obținut diverse burse.
„Tot mai mulți elevi iau în considerare și continuarea studiilor liceale cu programele de licență în România. Oportunitățile din țară sunt atractive, oferind elevilor posibilitatea de dublă diplomă sau schimb de experiență academică prin programe Erasmus”, adaugă Adina Toma.
Elevii Transylvania College demarează procedurile pentru admitere la universitățile din străinătate încă din clasa a XI-a (Year 12, în sistem britanic), când încep să analizeze universitățile și țările vizate, cerințele specifice pentru admitere. Apoi, în toamna ultimului an de liceu, încep pregătirea aplicațiilor, care trebuie depuse înainte de finalizarea liceului, pe baza notelor predictive acordate de profesori și a notelor obținute la examenele susținute la finalul clasei a XI-a/Year 12.
Pe tot parcursul liceului, elevii TC participă la sesiuni de orientare în carieră
„Pe tot parcursul liceului, inclusiv în perioada pregătirii aplicației pentru admiterea la universitate, elevii sunt sprijiniți de consilieri și participă la sesiuni de orientare în carieră. În plus, oferim fiecărui elev un abonament la o platformă digitală unde găsesc diverse resurse care îi ajută să-și structureze procesul de identificare și de clarificare a opțiunilor. De asemenea, elevii au acces la portalul absolvenților TC – alumni portal –, care reunește absolvenții celor zece promoții ale școlii și care, în prezent, studiază sau lucrează în diferite țări din lume. Astfel, elevii din ultimii doi ani de liceu pot intra în legătură cu aceștia prin intermediul platformei, primind sfaturi despre procesul de admitere la o anumită universitate, cazare, relocare, internship-uri, socializare etc.”, spune Anca Rusu, directorul departamentului de înscrieri din cadrul Transylvania College.
Cel mai apreciat aspect legat de studiul într-un liceu internațional britanic este traseul personalizat, în funcție de interesele elevilor și domeniul vizat pentru universitate și carieră. La TC, acestea se stabilesc înainte de admiterea în liceu, atunci când elevul alege un profil de studiu: științe, artă, științe umaniste sau inginerie. Apoi, elevul stabilește combinația de cursuri pe care dorește să le studieze, alegând din oferta școlii și construindu-și un orar complet personalizat. De exemplu, în timp ce un elev intră la ora de artă, dacă a ales profilul de artă, colegul lui de la științe va intra la ora de fizică, iar cel de la științe umaniste, la ora de istorie sau sociologie, chiar dacă sunt cu toții în același an de studiu. Pentru ca procesul alegerii domeniului să fie mai simplu, echipa de înscrieri a TC consiliază elevul și părinții acestuia încă de la început, testele de admitere incluzând și un test de abilități de gândire care arată la care dintre materii elevul poate obține cele mai bune rezultate.
„Pentru a-și verifica în practică această alegere și pentru a o confirma, încă din primul an de liceu, elevii participă timp de două săptămâni la programul de practică profesională Work Experience, oferit cu sprijinul părinților din comunitate, care creează pentru elevi oportunități de internship în companiile lor”, adaugă Anca Rusu.
În opinia acesteia, pentru elevii TC, sau în general pentru elevii care au studiat într-un sistem britanic sau similar, provocarea cea mai mare atunci când devin studenți în străinătate nu ține atât de mult de planul academic, ci mai degrabă de cel emoțional, dorul de casă sau singuratatea, fiind provocarea cu care se confruntă aceștia mai ales în primul an de studiu. În TC, studiul individual și personalizat ajută elevii în a-și dezvolta abilități de organizare a timpului, de gândire critică, de analiză și sinteză, de elaborare de eseuri, de cercetare, îi familiarizează cu munca în echipă. În plus, procesul de consiliere de care elevii au parte pe tot parcursul liceului vizează, pe lângă identificarea universităților potrivite, și oferirea de sprijin pentru implicarea elevilor în activități extra-curriculare, dovezile de participare în astfel de activități fiind necesare pentru admiterea la universități din străinătate și pentru construirea unui prim CV atractiv. Pe parcursul studiului la TC, elevii dau dovadă de multă creativitate și implicare în proiecte și activități foarte diverse, care contribuie mult la dezvoltarea personală a fiecăruia.
„Mulți absolvenți ne spun că în primul an de facultate realizează că au învățat deja în liceu majoritatea informațiilor primite la cursuri. În sistemul de educație britanic, elevii se specializează foarte mult pe parcursul liceului, pe domeniul lor de interes, ajungând să studieze în ultimii doi ani de liceu doar trei discipline, pe care și le aleg în funcție de domeniul vizat. Pentru fiecare dintre cele acestea, susțin apoi cel puțin două până la patru probe, care sunt echivalate cu bacalaureatul”, explică Anca Rusu.
Înființată în 1993, TC oferă un traseu educațional complet, de la creșă până la liceu. Școala este acreditată Cambridge si Edexcel pentru a susține examinări internaționale IGCSE (International General Certificate of Secondary Education), A-Levels și BSO. De asemenea, este membru în rețeaua internațională Round Square, International Schools Association, Global Connections și G30, ceea ce creează extraordinare oportunități de colaborare între cele mai bune școli internaționale, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Din această toamnă, pe lângă linia internațională de studiu, TC a înființat o secție de liceu bilingvă, româno-engleză, cu profil umanist, specializarea științe sociale, potrivită pentru elevii români care doresc să susțină la finalul liceului examenul de bacalaureat românesc. Pentru detalii cu privire la procesul de admitere pentru oricare dintre cele două linii de studiu (cea românească și cea internațională) sau pentru oricare nivel de studiu, părinții sau elevii interesați pot contacta departamentul de înscrieri la inscrieri@transylvania-college.ro. Locurile sunt limitate, iar înscrierile se derulează pe tot parcursul anului școlar, în limita disponibilității acestora.