Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Doi ani de eforturi pentru reinvierea mestesugurilor populare in Transilvania

330 de meşteri sprijiniţi în dezvoltarea afacerilor, 180.000 lei investiţi în noi ateliere, 10 expoziţii de artizanat, 3 asociaţii profesionale locale, 1 centru regional de consiliere, 1 catalog online al meşterilor şi 1 atelier – pilot de meşteşuguri tradiţionale

Fundaţia World Vision România a sărbătorit astăzi, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca, încheierea cu succes a proiectului „Atelierul de meşteşuguri”, desfăşurat în beneficiul comunităţilor rurale din Transilvania de Nord în perioada aprilie 2012 – martie 2014.

„Ne-am dorit să înapoiem familiei din mediul rural una dintre valorile care ţin de esenţa satului românesc – tradiţia meşteşugurilor. Tinerii tind să nu o ia în considerare ca opţiune de viitor, nu pentru că nu şi-ar dori, ci pentru că nu sunt stimulaţi să o facă. Proiectul a readus meşteşugurile în inima comunităţilor rurale şi le-a dat un nou strai. Se poate trăi din meşteşugărit, atunci când artistul popular dobândeşte cunoştinţele şi instrumentele care îl ajută să se adapteze solicitărilor economiei: o perspectivă limpede asupra pieţei artizanatului, abilitatea de a-şi adapta mărfurile cerinţelor clientului, distribuţie diversificată şi promovare continuă. Artizanii care au participat la proiect au acum în atelierul lor şi acest bagaj al “micului întreprinzător” a declarat managerul proiectului, Tünde Csata.

Proiectul „Atelierul de meşteşuguri” a cuprins 60 de sate din judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj şi Maramureş şi a fost conceput ca un pachet integrat de cursuri de calificare, servicii şi instrumente menite să susţină dezvoltarea meşterilor. În primul an de proiect, peste 200 de transilvăneni, meşteşugari renumiţi şi iubitori ai tradiţiei, au dobândit calificare în ţesătorie manuală şi/sau competenţe de antreprenori.

Pentru a sprijini meşterii aflaţi la început de drum, în satul Dezmir din judeţul Cluj a fost amenajat un atelier dotat cu toate uneltele şi materialele necesare, în care astăzi meşterii îşi împărtăşesc priceperea în ţesut, pictură pe lemn şi mărgelit. Concomitent, artizanii clujeni au fost ajutaţi să înfiinţeze trei asociaţii profesionale în comunităţile Sănduleşti, Mera şi Băişoara. Cadrul juridic le protejează interesele şi reuneşte eforturile de a-şi dezvolta şi promova micile afaceri.

Pe parcursul anului 2013, 285 artişti populari au fost îndrumaţi în dezvoltarea planurilor de afaceri în centrul regional inaugurat la Cluj – Napoca, iar 30 dintre ei au fost premiaţi pentru ideile lor. Premiile, în valoare de 180.000 de lei, au făcut posibilă crearea de noi ateliere sau renovarea celor care nu ofereau condiţii adecvate şi, mai mult decât atât, au dat artiştilor un nou imbold să îşi urmeze pasiunea.

„Am participat la concurs cu un proiect de afaceri şi mi-am luat maşina de cusut. La curs am învăţat că trebuie să îţi susţii afacerea. Dacă brodând un ceas sau o faţă de masă cu mâna îţi trebuie o lună de zile, cu maşina de cusut mai poţi face o lenjerie, două, ca să poţi trăi. Cu proiectul realizat de World Vision am reuşit – mi-am îndeplinit un vis.” mărturiseşte Adriana Pătăcean, membră a asociaţiei „Creatorii de Frumos” din Sănduleşti.

Ultima fază a proiectului s-a axat pe crearea unor noi pieţe de desfacere şi promovarea online a artizanilor. Astfel, 10 pensiuni din judeţele Cluj, Sălaj şi Bistriţa au găzduit iarna aceasta expoziţii ale obiectelor lucrate de participanţii la „Atelierul de meşteşuguri”.

În ultimele trei luni ale anului 2013, peste 12000 de oameni au ajuns să cunoască îndeaproape arta populară transilvăneană, prin intermediul catalogului online www.targuldelasat.ro, lansat de World Vision România cu scopul de a creşte vizibilitatea artizanilor în mediul online. Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate – meşterii au primit comenzi de la cei care apreciază artizanatul autentic, dar şi de la companii renumite care i-au contactat pentru colaborări.

„Felicităm World Vision România pentru această iniţiativă. Am avut încredere în ce ni s-a propus încă de la început. Cu sprijinul colegilor, am mobilizat o parte din meşterii bistriţeni să participe la cursurile de antreprenoriat. Sunt cu atât mai încântat şi mai bucuros pentru că unii dintre ei au câştigat premii şi au putut să îşi finanţeze atelierele. Ca urmare a cursurilor, meşterii au venit cu propuneri de proiecte şi, de acum înainte, sper să ne organizăm mult mai bine.”, a apreciat domnul Ion Simionca, reprezentantul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bistriţa-Năsăud.

Eforturile depuse pe parcursul ultimilor doi ani şi rezultatele obţinute cu sprijinul partenerilor proiectului, Asociaţia pentru Sprijinirea Dezvoltării Rurale Dezmir şi S.C. Ascendo, arată că dezvoltarea comunităţilor rurale are o alternativă reală în meşteşugurile tradiţionale. Valorile şi identitatea locală reprezintă bunuri publice care pot oferi oamenilor din mediul rural şansa unei vieţi mai bune.

Bucuresti, 19.03.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.