Retailul universal detine suprematia
In ultimii ani, piata de retail din Romania a devenit o destinatie din ce in ce mai cautata de jucatorii internationali, fie ca vorbim despre retailul universal, fie de cel specializat. Specialistii pietei au declarat pentru revista Biz ca acest lucru se datoreaza pe de o parte consumului care creste intr-un mod accentuat ca urmare a dezvoltarii puterii de cumparare, iar pe de alta parte intrarilor de noi jucatori.
Roland Berger Strategy Consultans a estimat pentru Biz comertul cu bunuri de consum (FMCG) la o valoare de piata de 8-9 miliarde euro, iar in cazul bunurilor de folosinta indelungata vorbim despre piete sub un miliard de euro.
Cresterea cea mai mare ca importanta in volumul si valoarea pietei de FMCG au cunoscut-o supermarketurile/hipermarketurile, acestea atingand o cota de piata de 22% in valoarea vanzarilor conform specialistilor de la MEMRB Retail Tracking Services. Mai mult, acest canal de distributie a devenit cel mai important pentru produsele nealimentare, depasind in cota de piata alimentarele mici.
Concurenta cea mai intensa se inregistreaza pe segmentele: hipermarket, electrice & electrocasnice, telecom, farmacii, in timp ce pe alte segmente precum mobila, haine si incaltaminte concurenta este mult mai redusa.
Cine mai vine in retailul romanesc?
Cele mai spectaculoase intrari in perioada urmatoare se vor inregistra pe piata mobilei, dar pe si cea a electronicelor si a electrocasnicelor, unde se asteapta de cativa ani buni intrarea investitorilor strategici precum Dixons – care activeaza in Europa Centrala si de Est lanturi sub marca Electroworld –, Kesa Electricals (cu lantul Datart) sau grupul Metro AG (cu lanturile Media Markt si Saturn).
La capitolul posibile intrari pe zona de comert universal revista Biz mentioneaza lantul de supermarket al grupului Carrefour, Champion. Piata din Romania ar putea fi interesanta si pentru Jeronimo Martins, un jucator de origine portugheza foarte activ in Polonia, unde operatiunile sale se concentreaza in jurul magazinelor de hard discount.
In noul numar Biz dedicat analizei pietei de retail rubrica Harvard Business Review aduce un articol detaliat despre “Cum sa conduceti oamenii inteligenti” iar la rubrica Finante “Cardurile mai urca o treapta pe piata”, desi numerarul este in continuare metoda cea mai folosita pentru plati. Pe piata cardurilor a crescut insa, atat reteaua de acceptare cat si numarul cardurilor la mia de locuitori, acesta atingand o medie de 400.
Articolul “Cum treci de la brand la gama” arata care sunt capcanele extinderii portofoliului de produse dar si care sunt avantajele si, mai ales, subliniaza importanta existentei unei strategii de extindere.
La rubrica Imobiliare Biz a publicat concluziile studiului realizat de Colliers International in care se mentioneza ca in prezent au fost anuntate in Bucuresti 22 de proiecte noi de apartamente reprezentand aproape 11.000 de apartamente. Dintre acestea, in perioada 2007 – 2008 vor fi finalizate 6.000 de apartamente. Articolul “Cine cumpara un apartament nou” prezinta in detaliu profilurile cumparatorilor de noi apartamente precum si ale investitorilor a caror decizie de cumparare se bazeaza pe alte motivatii.
{mosloadposition user10}