Transylvania College, școala internațională britanică din Cluj-Napoca, introduce din acest an școlar schimbări importante inspirate de sistemul educațional britanic, cu scopul de a sprijini dezvoltarea completă a fiecărui elev, indiferent de linia de studiu aleasă. Schimbările vizează în principal elevii care au optat pentru linia de studiu românească și constau în includerea clasei a V-a în ciclul primar și transformarea clasei a VIII-a în an pregătitor pentru liceu.
„Oferta școlii noastre vizează deopotrivă progresul academic și starea de bine a elevilor, în concordanță cu etapele de dezvoltare. De-a lungul anilor, am observat dificultatea cu care elevii de pe linia românească fac tranziția spre gimnaziu, spre deosebire de ușurința tranziției pentru colegii de pe linia internațională, pentru care această tranziție are loc un an mai târziu, datorită structurii diferite a liniei britanice. Astfel, am înțeles că ar fi un avantaj enorm ca elevii din clasa a V-a să beneficieze de un profesor principal la clasă și de un număr mic de profesori de specialitate, similar cu modul în care a fost organizată clasa în ciclul primar. Deja ni s-a demonstrat că această conectare cu un profesor principal este încă o nevoie foarte acută la vârsta de 10-11 ani”, explică Ruxandra Mercea, directorul executiv al Transylvania College (TC) din 2015 și acționar unic, începând din 2023, după ce a preluat școala de la fondatorii săi, Simona și Dan Baciu.
Astfel, elevii clasei a V-a parcurg curriculumul național conform vârstei, cu profesorii TC, dar primesc mai mult sprijin emoțional din partea profesorului principal de la clasă (rol similar cu cel al învățătoarei). În plus, acesta are și viziunea de ansamblu asupra progresului academic, asigurându-se că elevii pot integra cunoștințele în sisteme proprii, își construiesc un stil propriu de învățare, reușesc să conecteze cunoștințele de la diferite materii prin metoda PBL (Project-Based Learning sau învățare aplicată, bazată pe proiecte) și le aplică în viața reală.
De asemenea, la TC, clasa a VIII-a și Year 9, ultimul an din gimnaziu pe linia britanică, devin High School Foundation, an pregătitor pentru liceu, o etapă de tranziție spre ce înseamnă cu adevărat liceul. „Este o oportunitate pentru elevii noștri să aibă o deschidere spre anumite materii și conținuturi predate bilingv, folosind resurse internaționale, indiferent de linia de studiu pe care se află. Modul de grupare în activitățile de învățare este puțin diferit, tocmai pentru a le schimba perspectiva asupra socializării la școală, asupra asumării propriilor comportamente, a rezistenței la presiunea grupului, cu beneficii asupra responsabilizării în descoperirea intereselor personale și orientării în carieră”, spune Anca Rusu, directorul departamentului de înscrieri al Transylvania College.
Începând din acest an școlar, profesorii claselor de gimnaziu pun accent pe metoda de predare PBL – învățarea bazată pe proiecte –, prin intermediul căreia elevii învață implicându-se activ în proiecte din lumea reală, care sunt, totodată, semnificative pentru fiecare, personal. Un „proiect” se desfășoară pe o perioadă lungă de timp, de la câteva săptămâni până la un semestru, și începe prin a investiga și a răspunde la o întrebare, problemă sau provocare autentică, captivantă și complexă.
„În PBL, profesorii fac învățarea să prindă viață pentru elevi, care dobândesc și își demonstrează cunoștințele și abilitățile creând un produs sau o prezentare pentru un public real, trecând prin design thinking, prin prototipare, aplicare, testare, ajustare și prezentare finală. Ca și impact, elevii dezvoltă cunoștințe profunde de conținut, precum și gândire critică, colaborare, creativitate și abilități de comunicare. PBL creează o energie contagioasă și creativă în rândul elevilor și profesorilor, un nivel crescut de motivație și satisfacții suplimentare, dezvoltă abilități de gândire de ordin superior și deprinderi de viață”, explică Ruxandra Mercea.
Toate aceste schimbări au fost realizate după ce părinții au fost consultați în privința nevoilor copiilor și evoluției lor, noua ofertă educațională fiind explicată acestora în întâlniri – community meetings – conform etapei de vârstă a copiilor. „Părinții au fost parte din proces. Am simțit că ne sunt alături în această abordare pe care o găsesc naturală și benefică. Și elevii au primit foarte bine schimbările: cei din clasa a V-a se bucură să continue alături de învățătoarea lor, au un timp suplimentar pentru maturizarea așteptată la gimnaziu, iar elevii clasei a VIII-a sunt mândri și nerăbdători să fie considerați suficient de maturi pentru a intra în grupul liceenilor”, adaugă Ruxandra Mercea.
Înființată în 1993, Transylvania College este acreditată Cambridge și Edexcel pentru a susține examinări internaționale IGCSE (International General Certificate of Secondary Education), A-Levels și are, de asemenea, acteditare BSO – este recunoscută oficial ca și British School Overseas, statut acordat de Departamentul pentru Educație din Marea Britanie, în urma unor inspecții riguroase, repetate la fiecare trei ani. De asemenea, este membru acreditat COBIS și face parte din rețelele International Schools Association, Global Connections și G30, ceea ce creează extraordinare oportunități de colaborare între cele mai bune școli internaționale, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. TC oferă, începând cu ciclul primar, două linii de studiu: cea românească, în care elevii studiază curriculum-ul național românesc, și cea internațională, în care elevii studiază pe baza curriculum-ului național al Angliei și al Țării Galilor.
„Este primul an în care avem o clasă de liceu pe linia românească, profil umanist, specializarea științe sociale, bilingvă (româno-engleză). Spre deosebire de liceele clasice cu profil socio-uman, oferta TC este mai complexă și cu beneficii pe termen lung, prin expunerea elevilor la resurse educaționale internaționale, la materii socio-umane predate în limba engleză și la un mediu multicultural, asigurându-se totodată o foarte bună pregătire în vederea susținerii cu succes a examenului de bacalaureat”, precizează Anca Rusu.
În anul școlar 2024-2025, la TC învață 705 elevi: 143 de elevi la grădiniță și creșă, 257 de elevi în ciclul primar, 125 de elevi la gimnaziu și 180 de elevi la liceu. Conform tradiției stabilite în urmă cu șase ani la Transylvania College, prima zi de școală, 2 septembrie, a fost dedicată nu doar elevilor, ci și părinților, oferind o oportunitate unică de a construi o comunitate mai conectată și implicată. Pe tot parcursul zilei, părinții au fost invitați să participe la o serie de workshop-uri și activități dedicate îngrijirii de sine, un aspect esențial în educația modernă. În săptămâna anterioară, profesorii și personalul administrativ au avut parte de un program de training care a inclus activități cu focus pe conectarea cu sine și cu grupul, astfel încât să fie pregătiți să întâmpine elevii, având cât mai multe resurse emoționale și simțindu-se cât mai echilibrați.
„Scopul școlii noastre este de a perfecționa comunitatea care se conectează în mod sănătos cu elevii și se îngrijește atât de bunăstarea emoțională, cât și de progresul academic al fiecărui copil. Sub deviza «Teach. Connect. Care.», evenimentul de deschidere a fost reproiectat pentru a reflecta aceste valori, atât pentru profesori și personal, cât și pentru părinți. Astfel, în prima zi de școală, atenția noastră a fost îndreptată către părinți, pe care i-am invitat să renunțe la temerile din experiențele trăite de ei ca și elevi și să investească timp și energie pentru bunăstarea lor de acum, într-o perioadă în care e nevoie să ofere mult sprijin copiilor”, explică Ruxandra Mercea.