Digi 24 și Hotnews.ro sunt cele mai citate surse media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 1.447 de materiale referitoare la publicaţii tipărite, online, posturi radio şi TV, care au apărut în perioada 01 aprilie – 31 iulie 2016, în presa scrisă.
Digi24 conduce topul general al celor mai citate surse media cu 253 mențiuni în presa scrisă. Locul doi este ocupat de Hotnews.ro şi Antena 3 cu 129 mențiuni, urmate de RomâniaTV cu 111 mențiuni. În perioada 1 aprilie – 31 iulie, ProTV a înregistrat 98 mențiuni în presa scrisă. Postul de televiziune B1TV este în top cu 91 de mențiuni. Realitatea TV a înregistrat 73 de mențiuni în perioada analizată, TVR1 este în top cu 45 de mențiuni, iar Ziarul Financiar cu 39 mențiuni. Antena 1 ocupă locul 10 cu 34 mențiuni. DcNews.ro a înregistrat 32 mențiuni, Ziare.com are 30 mențiuni. Paginademedia.ro este în top cu 26 de menţiuni, iar Cancan.ro a înregistrat 25 mențiuni. Forbes are 24 mențiuni, urmat de Europa FM cu 22 menţiuni. Evenimentul Zilei are 21 menţiuni, iar Wowbiz.ro, 20 menţiuni. Kanal D ocupă aceeași poziție cu RFI şi Rtv.net cu câte 16 mențiuni fiecare. Adevărul a înregistrat 15 mențiuni în presa scrisă, iar Capital 13 mențiuni. Jurnalul Naţional este în clasament cu 11 mențiuni, urmat de Ştirileprotv.ro şi Zf.ro cu câte 10 mențiuni fiecare. Urmează România Liberă, Libertatea, Realitatea.net şi Wallstreet.ro cu câte 9 mențiuni fiecare.
Topul celor mai citate publicații print este condus de Ziarul Financiar cu 39 mențiuni, urmat de Forbes cu 24 mențiuni și Evenimentul Zilei cu 21 mențiuni. Adevărul este în topul celor mai citate publicații print cu 15 mențiuni, Capital cu 13 mențiuni, Jurnalul Național a înregistrat 11 mențiuni, iar Libertatea 9 mențiuni. România Liberă a înregistrat 9 mențiuni, iar Click are 3 menținui și Business Magazin 2 mențiuni.
La categoria celor mai citate posturi de televiziune, primul loc este ocupat de Digi24 cu 253 de mențiuni în presa scrisă. Pe locul doi se află Antena 3 cu 129 de mențiuni, urmată de RomâniaTV cu 111 de mențiuni. Pro TV este pe locul patru cu 98 mențiuni. B1 TV este în top cu 91 de mențiuni, Realitatea TV a înregistrat 73 de mențiuni, iar TVR 1 cu 45 mențiuni. Antena 1 a înregistrat în perioada 1 aprilie – 31 iulie 2016, 34 mențiuni, Kanal D – 16 mențiuni, iar TVR2 , 6 mențiuni.
Europa FM este cel mai citat post de radio în presa scrisă cu 22 mențiuni. RFI este pe locul doi cu 16 mențiuni, urmat de România Actualități cu 6 mențiuni. Radio21 şi RadioZU sunt în clasament cu câte 5 mențiuni fiecare.
Hotnews.ro ocupă prima poziție în topul celor mai citate publicații online cu 129 mențiuni. Locul doi este ocupat de DcNews.ro cu 32 de mențiuni. Ziare.com ocupă locul 3 cu 30 mențiuni. Paginademedia a înregistrat în perioada analizată 26 mențiuni. Cancan.ro este în top cu 25 mențiuni. Wowbiz.ro a înregistrat 20 mențiuni și este urmat de Rtv.net cu 16 mențiuni. Stirileprotv.ro – 10 mențiuni, Zf.ro a înregistrat 10 mențiuni, Realitatea.net – 9 mențiuni, Wallstreet.ro – 9 menţiuni. Evz.ro și Adevarul.ro au avut câte 7 mențiuni fiecare. Gsp.ro – 6 mențiuni, Pressalert.ro și Libertatea.ro cu 5 mențiuni, Capital.ro – 4 menţiuni, Pressone.ro şi Gandul.info – 3 menţiuni fiecare, Jurnalul.ro şi Dailybusiness.ro – 2 menţiuni fiecare.
În topul publicațiilor de business se află Ziarul Financiar cu 39 mențiuni. Forbes se află pe locul doi cu 24 mențiuni înregistrate, urmat de Capital cu 13 mențiuni și Zf.ro cu 10 mențiuni. Wallstreet.ro are 9 mențiuni, urmat de Capital.ro cu 4 mențiuni. Dailybusiness.ro şi Business Magazin au înregistrat fiecare câte 2 menţiuni.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica internă, mass-media, economie, mondenităţi, sănătate etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 1 aprilie – 31 iulie 2016.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că …”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital …”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV. Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe ori într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
– sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn, News.ro şi Agerpres. Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 12 publicaţii tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Naţional, Libertatea, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (Bucureşti FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualităţi, RFI) şi site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com, repotervirtual.ro, pressone.ro, sport.ro, gsp.ro). Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.