Digi 24, Hotnews.ro şi Antena 3 sunt cele mai citate surse media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 1.027 de materiale referitoare la publicaţii tipărite, online, posturi radio şi TV, care au apărut în perioada 01 ianuarie – 28 februarie 2014 în presa scrisă.
Postul de televiziune Digi 24 ocupă primul loc în topul celor mai citate surse media din presa scrisă, cu 110 menţiuni. Hotnews.ro ocupă locul doi în top cu 101 menţiuni. Antena 3 este pe locul trei cu 91 de menţiuni. Locul patru este ocupat de România TV care a înregistrat în primele două luni ale anului 84 de menţiuni. B1TV se află pe locul cinci cu 54 de menţiuni, urmat de Realitatea TV cu 47 de menţiuni. Ziare.com, Antena 1 şi Cancan.ro ocupă aceeaşi poziţie cu câte 33 de menţiuni fiecare. Kiss Fm şi Wowbiz.ro au înregistrat fiecare câte 28 de menţiuni. Urmează Ziarul Financiar şi Realitatea.net cu câte 25 de menţiuni fiecare. Kanal D a înregistrat 24 menţiuni, Forbes a avut 23 menţiuni, Paginademedia.ro şi Sport.ro au înregistrat fiecare câte 22 de menţiuni.
În topul celor mai citate publicaţii print conduce Ziarul Financiar cu 25 de menţiuni, urmat de Forbes cu 23 menţiuni. Click ocupă locul trei în clasament cu 17 menţiuni. Evenimentul a înregistrat, în perioada 1 ianuarie – 28 februarie, 16 menţiuni. România Liberă este la egalitate cu Libertatea, fiecare înregistrând câte 13 menţiuni. Jurnalul Naţional este prezent în top cu 11 menţiuni, urmat de Adevărul cu 7 şi Capital cu 6 menţiuni.
Digi 24 conduce şi topul celor mai citate posturi de televiziune cu 110 menţiuni. Locul doi este ocupat de Antena 3, cu 91 de menţiuni, urmată de România Tv cu 84 de menţiuni. B1 TV este prezent în topul mediaTRUST cu 54 de menţiuni. Realitatea TV a înregistrat 47 de menţiuni, urmată de Antena 1 cu 33 de menţiuni şi Kanal D cu 24. Din clasament mai fac parte Sport.ro cu 22 menţiuni, Pro TV cu 19, Prima TV cu 7 menţiuni, TVR 1 cu 5 menţiuni, TVR 2 cu 3 menţiuni şi Money Chanel cu o singură menţiune.
La categoria celor mai citate posturi de radio, Kiss FM ocupă primul loc cu 28 de menţiuni, urmat de Radio France Internationale cu 12 menţiuni, România Actualităţi cu 6 menţiuni şi Europa FM cu 3 menţiuni.
Hotnews. ro este cea mai citată publicaţie online în primele două luni ale anului 2014, cu 101 menţiuni. Ziare.com şi cancan.ro ocupă locul doi cu 33 de menţiuni. Locul trei este ocupat de wowbiz.ro cu 28 de menţiuni. Realitatea.net a înregistrat 25 de menţiuni, paginademedia.ro a numărat 22 de menţiuni, urmată de zf.ro cu 20 menţiuni. Libertatea.ro şi evz.ro au înregistrat fiecare câte 11 menţiuni. Sport.ro şi click.ro se află în topul mediaTRUST cu câte 7 menţiuni fiecare. Din clasament mai fac parte rtv.net şi wall-street.ro cu câte 6 menţiuni, ziuanews.ro, dcnews.ro, adevărul.ro, gândul.info fiecare cu câte 5 menţiuni.
Ziarul Financiar conduce în topul celor mai citate publicaţii de business, cu 25 de menţiuni. Locul doi este ocupat de Forbes cu 23 menţiuni. Wall-street. ro ocupă locul 3 in clasament cu 6 menţiuni. Revistele Biz şi Business Magazin sunt pe aceeaşi poziţie cu money.ro şi capital.ro, fiecare cu câte 2 menţiuni.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica interna, viaţa mondenă, mass-media, sport, economie, transport etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 ianuarie – 28 februarie 2014.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată, în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că…”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că…”/ “Radio România Actualităţi informează despre…”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că…”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital…”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV.
Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar, al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
・ sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn şi Agerpres.
Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 13 publicaţii tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Naţional, Libertatea, Money Magazine, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Money TV.ro, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (Bucureşti FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualităţi, RFI) şi site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com).
Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.