Numai anul trecut, aproximativ jumătate (51%) [1] din turiştii europeni şi-au propus să îşi petreacă vacanţa în ţara lor [2]. Mulţi au estimat că această tendinţă va continua în 2012, aşadar Comisia Europeană, prin iniţiativa sa "Destinaţii turistice europene de excelenţă" (European Destinations of Excellence) (EDEN), încurajează europenii să descopere bogăţia de valori ascunse chiar de pe meleagurile lor.
Obiectivul proiectului EDEN este de a pune în evidenţă ceea ce are de oferit Europa, destinaţiile sale turistice unice care până acum au rămas aproape nedescoperite. Peste tot în Europa, destinaţiile EDEN oferă turiştilor o şansă extraordinară de a afla mai multe despre cultura şi tradiţiile propriei ţări. Comisarul european pentru industrie şi antreprenoriat, Antonio Tajani, a afirmat: „EDEN pune în lumină destinaţiile de vacanţă sustenabile, în care turismul este adaptat la mediul şi la comunitatea locală. În această economie mondială în schimbare rapidă, EDEN continuă să pună în valoare ingeniozitatea şi creativitatea în domeniul turistic. În acelaşi timp, economia locală va avea de câştigat, mai ales întreprinderile mici şi, astfel, proiectul EDEN poate contribui la depăşirea crizei economice actuale.”
Destinaţiile participă la un concurs pentru a deveni destinaţia turistică de excelenţă din ţara lor, în fiecare an axându-se pe o altă temă. Domnul Octavian Arsene, directorul Direcţiei Dezvoltare Turistică şi Marketing din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, a declarat: „Destinaţiile EDEN din România[3] sunt exemple excepţionale de turism sustenabil şi oferă o experienţă de neuitat turiştilor care caută locuri mai puţin aglomerate decât destinaţiile obişnuite de vacanţă. Iniţiativa EDEN [4] ajută la promovarea destinaţiilor turistice nou-descoperite [5], transformându-le în locuri turistice ce pot fi vizitate pe tot parcursul anului.”
Concursul din 2010 a premiat destinaţiile pentru abordări inovatoare în ceea ce priveşte turismul acvatic. Staţiunea Geoagiu Băi [6] este situată în inima regiunii istorice Transilvania. Cu ierni moderate şi veri plăcute, aceasta este o destinaţie minunată de vacanţă pentru orice sezon. Turiştii se pot destinde relaxându-se în băile cu ape minerale calde, băi termale cu nămol şi tratamente cu plante sau pot vizita impresionanta cascadă Clocota pentru a se bucura de o baie înviorătoare.
În 2009, EDEN s-a axat pe turismul în zonele protejate. Situată în Munţii Apuseni, destinaţia câştigătoare din România, Parcul Natural Apuseni [7], este caracterizată de păduri verzi, ape limpezi şi deosebite formaţiuni în calcar. Una dintre principalele atracţii este masivul labirint subteran care găzduieşte, de asemenea, un lac subteran spectaculos.
În 2008, tema proiectului EDEN a fost turismul şi patrimoniul local imaterial. La poalele munţilor Carpaţi, în apropierea Parcului Naţional Buila-Vânturariţa, destinaţia câştigătoare din România, Depresiunea Horezu [8], oferă o comunitate plină de diversitate şi un mediu natural de excepţie.
Cultura locală a păstoritului influenţează bucătăria locală, iar suvenirurile, cum ar fi ceramica emailată, vor oferi turiştilor amintiri preţioase din vacanţa lor. Turiştii vor fi copleşiţi de frumuseţile din pădurile, livezile şi peşterile pitoreşti.
Persoană de contact:
Iulia Dăngulea, consilier la Direcţia Dezvoltare Turistică şi Marketing din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului – coordonator proiect EDEN, Iulia.Dangulea@mdrt.ro.
Pagini Utile
* Pentru a afla mai multe informaţii despre destinaţiile EDEN din România şi din întreaga Europă, accesaţi://ec.europa.eu/enterprise/sectors/tourism/eden/index_ro.htm
[1] Eurobarometru, Sondaj privind atitudinile cetăţenilor europeni faţă de turism, Raport analitic Wave 3, pe teren: februarie 2011, data publicării: 13 mai 2011. % Bază: cei care îşi iau concediu în 2011, fără concediu/DK/NA, în funcţie de ţară. Q 13 Unde plănuiţi să vă petreceţi concediul principal în 2001?
[2] Procent din populaţie care îşi planifică să petreacă vacanţa în ţară (2011) (în funcţie de ţară): Austria (41%), Belgia (32%), Bulgaria (82%), Croaţia (86%), Cipru (37%), Republica Cehă (43%), Estonia (51%), Finlanda (59%), Franţa (57%), Germania (35%), Grecia (85%), Ungaria (68%), Islanda (39%), Irlanda (24%), Italia (71%), Letonia (57%), Lituania (51%), Luxemburg (10%), Malta (36%), Olanda (29%), Polonia (53%), Portugalia (76%), România (51%), Slovenia (41%), Spania (66%), Turcia (88%)
[3] Destinaţii câştigătoare (România): Geoagiu Băi (2010), Parcul natural Apuseni (2009), Depresiunea Horezu (2008)
[4] Reţeaua EDEN intenţionează să facă legătura între destinaţiile EDEN şi guvernele şi agenţiile naţionale (cum ar fi organizaţiile naţionale de turism), universităţile şi reţelele internaţionale similare şi să promoveze şi să împărtăşească cele mai bune practici în domeniul turismului sustenabil. Reţeaua este o asociaţie internaţională non-profit, cu o structură de management pe trei niveluri: Adunarea Generală, Comitetul director şi Grupurile de lucru.
[5] Cele douăzeci şi şase de ţări participante până în prezent sunt: Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Croaţia, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Cehă, România, Slovenia, Spania, Turcia, Ungaria.
[6] Geoagiu Băi: //www.geoagiubai.info/
[7] Parcul Natural Apuseni: //www.parcapuseni.ro/
[8] Depresiunea Horezu: //www.orasul-horezu.ro/.