Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Designul Hilti – in favoarea clientului pana la ultimul detaliu

Produsele Hilti câştigă în mod spectaculos – doisprezece premii în acelaşi timp în cadrul competiţiilor intrenaţionale.

Când ţii în mână uneltele portabile Hilti, realizezi imediat faptul că designul este un aspect important al tuturor produselor brandului. Şi acest lucru este în mod impresionant confirmat de numeroasele premii care au fost înmânate companiei Hilti în cadrul a două dintre cele mai importante competiţii de design.
Pentru calitatea uimitoare a designului, Hilti a câştigat patru premii în cadrul categoriei Premiul designuilui de produs (Forumul Internaţional de Design, Hanovra) şi şase în cadrul categoriei Premiul Designul Produsului Punctul Roşu , Essen. Ca o paranteză, rotopercutorul TE 7-C a câştigat premiul “cel mai bun dintre cei mai buni” în cadrul categoriei Punctul Roşu în Industrie. Juriul format din distinşi specialişti de nivel internaţional au recompensat înaltul grad al inovaţiei, calităţii, uşurinţei de utilizare şi identităţii designului arătate de către produsele Hilti.
Când designul este menţionat, multe persoane se gândesc în mod involuntar la o înfrumuseţare superficială- ceva ce face o gaură în buzunar şi nu este de folos. Când este vorba de scule care trebuie să-şi etaleze calităţile zi de zi pe şantier, acest tip de design nu este apreciat. Marco Meyrat , Membru al Comitetului Executiv, descrie filosofia Hilti ca fiind: “Ceea ce ne conduce este interesul clientului, superioritate din punct de vedere tehnologic şi foarte mare uşurinţă de folosire. Acestea sunt toate reflectate în forma sculelor. Dorim să avem clienţi entuziasmati de designul nostru.”  Deci frumuseţea nu este declarată ca fiind un scop, chiar dacă în final armonia produselor a lăsat o puternică impresie juriului internaţional de la Hanovra şi Essen.

Artistul, inventator şi specialist în ştiinţele naturi Leonardo da Vinci (1452-1519) a făcut urmatoarea afirmaţie: “Fiecare unealta trebuie să fie concepută pe baza experienţei.”  Aceasta sună ca un ideal de ghidare pentru designerii Hilti, a caror primă prioritate este să ofere un beneficiu maxim clienţilor. Aceştia lucrează împreună cu dezvoltatorii pentru a minimaliza aspectele distrubatoare precum zgomotul, vibraţiile şi praful. În acelaşi mod, în cadrul Ulmer Hochschule fur  Gertaltung (Colegiului de Design Ulm) în anii 50, sculele au fost reclasificate pe baza aspectelor de funcţionare şi ergonomie.  Acum, odată cu digitalizarea procesului de design , colaborarea între design şi construcţii a fost perfectată.

În cadrul Hilti, dezvoltarea produsului nu este un proces cu rezultate previzibile.  Cu fiecare nouă dezvoltare, toate aspectele vor fi examinate în mod critic şi redefinite dacă este necesar.  Întrebarea principală este tot timpul cum să găseşti soluţia ideală, care să fie în interesul utilizatorului. Forma uneltelor portabile Hilti nu este bazată pe o oarecare intuiţie artistică, ci mai degrabă pe observarea unui ghid detaliat.  Stephan Biehaus, designerul corporaţiei  a dezvoltat un set obligatoriu de reguli în colaborare cu inginerii de design de la Hilti,experţii marketing şi spcialiştii din producţie. Este bazată pe identitatea brandului, preferinţele clienţilor şi istoria designului personal la Hilti. “ Dorim să fim clar diferenţiaţi fata de competitorii noştri de pe piată. Chiar după ani de folosire în condiţii grele pe şantierul de construcţii, trebuie să fie posibil să recunoşti o sculă Hilti pentru ceea ce este. Pentru a obţine acest lucru trebuie să fii condus de o idee consecventă. Încercăm să direcţionăm creativitatea designerilor noştri în acest sens, fără a-i limita în orice sens negativ.” Factorii care contribuie la acest lucru sunt alegerea materialelor,  roşul Hilti protejat prin drepturi de autor şi tranziţia dintre componentele dure şi soft în cadrul produselor Hilti.

Dezvoltarea unui produs poate dura între trei şi cinci ani, şi pe parcursul acestei perioade teste de acceptare sunt duse la bun sfârşit, implicând clienţi de pe pieţele din întreaga lume. Factorii testaţi pot include distribuţia balansului de greutate a unei şurubelniţe, sau manualul de instrucţiuni pentru utilizator al unui dispozitiv de măsurare laser. Designul va fi supus unei examinări critice, împreună cu poziţionarea dispozitivului pe piaţă

Nimeni nu ar trebui să folosească un produs electronic- chiar dacă este un blender sau o maşină de găurit- fără a citi înainte instrucţiunile de utilizare. Şi totuşi este posibil- şi acesta este de asemenea un factor de design- a citi chiar de la produs cum poate fi ţinut şi utilizat. “ Este o formă de comunicare non-verbală.” Stephan Niehaus.

Nu numai fiecare întrerupator are o culoare distinctă,acest lucru făcând mai uşoară localizarea- ci oferă un feedback foarte clar utilizatorului: în cazul întrerupătorului rotativ, de exemplu, în momentul în care intră în canalul său se aude click. “ Designul înseamnă folosirea simţului vizual, autditiv şi tactil.” explică Niehaus. Designul, în viziunea sa, ar trebui să aibă ceva de spus utilizatorului său “ Eu sunt  utilajul tău şi acesta este modul în care lucrezi cu mine” În timp ce designerii Hilti se focusau deja pe o perfecţiune tehnică şi siguranţă în utilizare acum 30 de ani, numai în ultimii ani o clară identitate a brandului a ieşit la suprafaţă şi a fost exprimată în termeni de design. Acest aspect poate fi găsit acum în toate punctele care alcătuiesc lumea Hilti- împachetare, standurile din cadrul expoziţiilor, punctele de vânzare, pe internet, în broşurile corporaţiei, în îmbrăcămintea agenţilor de vânzări  şi -ultimul dar nu cel din urmă- în fiecare produs Hilti. Proprietăţile unei scule Hilti te îndreaptă către o senzaţie de mândrie şi satisfacţie în ultilizarea ei. Cu noul premiu, Premiul pentru uneltele portabile câştigătoare, designerii speră ca satisfacţia să fie înlocuită de un entuziasm absolut. Niciun detaliu nu este lăsat la întâmplare. Elementele tipice stilistice ca de exemplu faţa Hilti şi striaţiile Hilti sunt realizate cu grijă. Striaţiile, de exemplu, servesc la îmbunătăţirea cadrului cutiei Hilti, contribuind la robusteţea strălucitoarei cutii roşii   care poate fi astfel depozitată fără a suferi deformaţii. Cutia este “simbolul tri-dimensional al brandului” spune Niehaus. În termeni pur vizuali, este dincolo de dorinţa brandului la robusteţe şi uşurinţa de folosire.

Nu numai că sculele au în mod particular o lungă viaţă- logo-ul şi numele aplicat pe sculă sunt de asemenea protejate în mod special. Faţa tridimensioanală Hilti înconjoară  logo-ul şi numele produsului în mod economic, protejându-le de abraziune.

“Designul este invizibil”, a declarat arhitectul şi autorul elveţian Lucius Burckhardt.  La o primă privire aceasta pare a fi o afirmaţie absurdă. Designul reprezintă cu siguranţă  tot ceea ce este vizibil şi palpabil la un produs? În afirmaţia sa citată în mai multe rânduri , Burckhardt dorea  să atragă atenţia asupra faptului că designul nu este animat doar de forma exterioară, dar îmbrăţişează de asemenea o completă serie de decizii complexe şi reciproce. Niciun utilizator nu va fi precoupat de aranjamentului pasajului de ventilaţie din interiorul casei, dar acesta este un punct de îngrijorare pentru designeri. Principiile strategice şi de bază ale designului formal sunt dezvoltate şi  puse în aplicare de către Hilti. Obiectivul este să creem produse bazate pe o expresie modernă şi consistentă a designului,care adaugă valoare şi apelează la sentimente. Deoarece calitatea excepţională a acestor produse este de lungă durată , publicitatea care le promovează trebuie să fie clară şi  fără greşeli.

*Thomas Edelmann  

*Thomas Edelmann s-a născut la Frankfurt în 1963
Din 1983 până în 1991 a urmat cursurile facultăţii de drept  din cadrul Universităţii Johann Wolfgang Goethe, Frankfurt. Astăzi el trăieşte şi munceşte în Hamburg.

Pe perioada studiilor a început să fie un jurnalist,,,,, Din 1987 până în 2001 a fost editor la „Design Report”, prima dată înfiinţat în Frankfurt în cadrul Consiliului German de Design, din 1993 în Hamburg. Începând cu 1996 până în 2001 Thomas Edelmann ca editor şef a dezvoltat publicaţia „Design Report”  care a devenit o respectată revistă profesională la nivel internaţional.

Astăzi Thomas Edelmann este un scriitor constant pentru publicaţiile Architektur & Wohnen şi “Making of the design” El a scris articole pentru mai multe reviste şi ziare ca: Architectural Digest, Eye magazine, Geo Epoche, Horizont, Interni, Page, Der Standard.
El a făcut parte din juriul mai multor competiţii de design, de exemplu Renault Traffic Design Award, COR Preis, Wilhelm Braun-Feldweg Förderpreis für designkritische Texte.

Thomas Edelmann este membru în comisia Societăţii Germane de Cercetare şi Design. În 2003 a editat cartea „Tara – Hommage to a Sanitary Fitting and an Archetype” publicată de Birkhauser. Împreună cu Heike Edelmann a publicat cartea “Entry Paradise – New Worlds of Design“ (Birkhauser, 2006)

Bucuresti, 3.12.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.