Oliver Heilmer şi Renzo Vitale vorbesc despre design, sunet şi simbioza specială la lucru în modelul electric MINI Cooper SE
Bucureşti/München. De curând, MINI Cooper SE şi-a făcut debutul mondial. Designul noului model oferă acum şi ceva ce poţi auzi. Directorul MINI Design, Oliver Heilmer, şi Renzo Vitale, designer de sunet BMW Group, ne oferă câteva informaţii despre apariţia MINI Cooper SE şi decorul sonor care vine cu acesta. Dialogul nostru acoperă atenţia asupra detaliilor, sunetul MINI, interacţiunea informaţiilor şi a sentimentelor şi modul în care un simbol al designului auto îşi vede viitorul.
Domnule Heilmer, primul MINI a fost imediat un simbol. Ce anume te atrage să duci un design atât de familiar la următorul nivel?
Oliver Heilmer (OH): Pentru mine, atracţia constă în amploarea provocării. Actualizarea unui design atât de emblematic nu este o misiune uşoară. Cu cât simbolul este mai puternic – iar MINI are o tradiţie bogată -, cu atât este mai mare importanţa inovaţiei, dar şi a continuităţii. Aşadar, este vorba despre fluidizarea intersecţiei, integrarea istoricului şi noului; MINI Cooper SE poate fi identificat atât ca un MINI, cât şi ca un automobil electric.
Asta înseamnă că nu a fost nevoie de o mare schimbare atunci când a fost vorba de MINI Cooper SE?
OH: Atunci când o maşină s-a dovedit şi, de exemplu, s-a încadrat perfect în contextul mobilităţii urbane – precum MINI Hatch cu trei uşi – poate părea că nu are nevoie de mult. Însă lucrurile sunt destul de complexe atunci când ajungi la muncă. Uneori, este de fapt mai dificil decât proiectarea unui automobil nou de la zero. Pentru a face posibilă prezentarea unui MINI Cooper SE complet electric dintr-un MINI cu motor termic, de exemplu, am început să analizăm cu ce contribuie fiecare element la efectul general. A fost interesant că modificările aduse anumitor detalii au făcut ca designul şi, prin urmare, percepţia unui MINI să nu mai fie aceleaşi. Am fost dornici să păstrăm nucleul MINI, dar să privim şi spre viitor. Acesta este motivul pentru care am decis să ne concentrăm pe accente specifice care diferenţiază MINI Cooper SE de un MINI cu motor termic.
Ce detalii de design sunt specifice energiei electrice?
OH: Un exemplu este faptul că MINI Cooper SE are o grilă frontală în mare parte acoperită. După cum ştiţi, un automobil electric nu are nevoie de aer de răcire în acelaşi loc cu unul care funcţionează cu un motor termic. Acesta este motivul pentru care grila MINI Cooper SE are doar o fantă orizontală subţire prin care intră aer. Restul grilei este închis şi finisat într-o culoare gri modernă şi contrastantă. Sistemul de propulsie electrică şi senzaţia de modernitate pe care o aduce sunt reflectate în interiorul maşinii de elemente precum panoul de instrumente digitale, care afişează toate informaţiile relevante pentru experienţa de condus electric. De asemenea, am dorit foarte clar să mergem într-o direcţie nouă cu designul jantelor, care au aspect asimetric. Am creat ceva care se detaşează foarte mult de descrierea clasică a unei jante. Culoarea de accent Energetic Yellow face trimitere şi la caracterul electric al MINI Cooper SE şi poate fi găsită în diverse locuri, inclusiv la capacele oglinzilor şi sigla “E” de pe grila frontală, hayon şi hublouri. Pentru a vă asigura că accentul de culoare are efectul dorit, restul maşinii este restricţionat în mod deliberat.
Electrificarea a deschis o nouă abordare a proiectării? Sau chiar un nou tip de emoţie?
OH: Categoric. Experienţa generală este totul. Electrificarea ne oferă punctul de plecare pentru a ne gândi la lucruri fundamental diferite – şi nu numai în sens estetic. Pentru a o spune simplist, ne permite să explorăm lumi noi. Ceea ce ne străduim să facem cu nerăbdare este să aducem în MINI, în mod coerent, interacţiunea senzorială a diverselor elemente de design, cum ar fi stilul, sunetul sau parfumul unui automobil.
MINI Cooper SE urmează deja o nouă abordare de design în unele domenii. Ceea ce vrem să facem la MINI în viitor este să oferim design pentru toate simţurile – mai degrabă o interacţiune atentă orchestrată a experienţelor decât a elementelor singulare. Acest lucru afectează diferite domenii; exterior şi interior şi armonizarea cu materialele şi culorile este importantă la MINI. Şi apoi există interfaţa cu utilizatorul. O întrebare care apare aici este: cum interacţionez cu diferite situaţii şi ce văd pe ecran în timpul acestui proces?
Desigur, sunetul joacă şi el un rol-cheie. Ceea ce obişnuia să fie un subiect destul fad – crearea unui sunet de avertizare pentru parcare, să spunem – poate deveni o experienţă emoţională odată cu mobilitatea electrică. Putem decide pentru noi înşine cum ar trebui să sune un MINI electric, ce fel de reacţie emoţională stârnim, ce sentimente vrem să comunicăm. De exemplu, Renzo Vitale, care a dezvoltat compoziţia pentru MINI Cooper SE, mi-a explicat sunetul în modul în care noi descriem în general designul. Mi-am dat seama imediat că această abordare poate deschide un univers al experienţelor cu totul nou pentru noi şi pentru MINI.
Renzo Vitale, eşti muzician, compozitor şi inginer electric. Care a fost principala provocare în dezvoltarea sunetului pentru MINI Cooper SE?
Renzo Vitale (RV): Fundamental, sunetul unui automobil ar trebui să declanşeze emoţii şi, în acelaşi timp, să transmită informaţii. Obiectivul nostru a fost să reproducem cele două feţe ale monedei în MINI, dar şi să trasăm o linie clară de diferenţiere între ele. Pentru multe persoane, sunetul unui motor termic stârneşte emoţii puternice.
De la bun început, ne-a fost clar că nu avea sens să simulăm nota unui motorul termic. La urma urmei, nu există schimbări de viteză. Iar când conducătorul accelerează, are toată energia sistemului de propulsie la dispoziţie, instantaneu. Conţinutul sunetelor pe care le creez şi principalele mele surse de inspiraţie provin din design. Pentru MINI Cooper SE, de exemplu, am tradus în sunet impresiile vizuale create de roţi şi de accentele galbene.
Cum dezvolţi sunetul unui automobil electric?
RV: Încep prin a privi maşina în ansamblu. O văd ca pe un instrument. Muzicienii folosesc instrumente pentru a genera sentimente. În acelaşi mod, automobilul ar trebui să provoace sentimente conducătorului, iar ceilalţi participanţi la trafic să simtă asta. Desigur, sunetul este întotdeauna şi informaţie, iar aceste două aspecte – emoţia şi informaţia – trebuie reprezentate amândouă. Maşina sună diferit în funcţie de ceea ce facem. De exemplu, MINI Cooper SE emană un caracter prietenos, primitor, aproape luminos. În momentul în care te îndepărtezi, se produce un sunet dinamic care îţi oferă senzaţia de mişcare înainte şi de viteză. Indiferent de modul în care automobilul este condus, cu un stil exigent sau reţinut, sunetul trebuie să poată ilustra toate stările de condus şi, în acelaşi timp, să reflecte marca şi să-l facă ceva ce poate fi experimentat. Cred că am realizat acest lucru cu MINI Cooper SE.
Cum sună MINI Cooper SE? Cum sună MINI?
RV: Pentru mine, sunetul MINI poate fi împărţit în trei părţi: pasional, energic şi inspiraţional. MINI are o sclipire în privire, un element de surpriză – acel “quelque chose”. Şi acesta ar trebui să fie ceva ce poţi experimenta şi cu ochii închişi. Sunetul este unul dintre mijloacele de exprimare ale maşini, precum o voce pe care o foloseşte pentru a comunica cu noi. De altfel, şi tăcerea este o formă de comunicare, un element al sunetului. Am petrecut mult timp uitându-mă la MINI Cooper SE când am compus sunetul său, astfel încât să pot surprinde cu adevărat personajul său. Am încercat să traduc liniile maşinii într-o formă sonoră. Vocea unui MINI este luminiscentă. Îţi spune: “ai un prieten aproape”.
În ce direcţie se îndreaptă designul MINI? Vom ajunge să vedem un smartphone pe roţi, îmbrăcat într-o caroserie emblematică?
OH: Un automobil este mai complex decât orice telefon mobil. Întreaga zonă de condus autonom ne arată clar cât de complex este. În loc de un telefon mobil pe roţi, vedem MINI din viitor ca un “partener de joacă”. Mulţi proprietari dau un nume MINI-urilor lor şi dorim să continuăm în această direcţie, foarte simplu şi intuitiv, astfel încât să poată apărea o legătură reală – o conexiune care se extinde dincolo de condusul pur. Acest lucru nu trebuie să fie extrem de complicat din punct de vedere tehnologic. Mai mult decât orice, ar trebui să aducă un zâmbet pe feţele oamenilor.
RV: De exemplu, este de conceput ca MINI să poată simţi starea de spirit a conducătorului auto şi să reacţioneze sonor; le va oferi un univers sonor care să îmbunătăţească un moment. Acesta poate fi un fel de decor sonor, un semnal sonor sau o piesă muzicală. Automobilul se exprimă şi oferă pasagerilor senzaţia că nu sunt singuri.
OH: Exact. Şi apoi, pe lângă sunet, trebuie luată în considerare şi lumina. Nu numai în ceea ce priveşte informaţiile specifice care apar pe ecran, ci şi ca iluminare ambientală. Vorbim aici în mod ideal despre interacţiunea dintre lumină şi sunet. Un asemenea tip MINI îmi dă senzaţia că acolo este cineva cu care pot comunica. Aici este esenţială o abordare completă – conexiunea dintre experienţele tactile, sunet, dispoziţii şi materialele. Vrem să facem din acest nou sentiment MINI ceva care poate fi experimentat de către clienţi.
Oliver Heilmer este prezent şi pe Instagram: urmăriţi @Oliver.Heilmer.
Prezentarea lui Renzo Vitale despre sound desgin pentru automobile electrice o puteţi găsi aici: https://www.ted.com/talks/renzo_vitale_what_should_electric_cars_sound_like.