Atelier pentru tineri, în cadrul campaniei Cuvintele dor, nu-i aşa?despre consecinţele violenţei verbale
Ca parte a campaniei Cuvintele dor, nu-i aşa?, lansată de Romtelecom la începutul acestei săptămâni,
luni, 26 noiembrie, va avea loc un atelier interactiv dedicat tinerilor cu vârste între 14-18 ani, care doresc să înțeleagă mai bine mecanismele fenomenului de violență și să învețe metode inteligente de administrare a acesteia.
Evenimentul are loc în Music Club, din Str. Baratiei nr. 31, sector 3, Bucuresti, începând cu orele 19:00 și este dedicat exclusiv tinerilor. Intrarea este liberă pentru aceștia, în limita locurilor disponibile (170 locuri).
Invitatul special al serii este artistul Tudor Chirilă, care le va vorbi tinerilor despre experiențele sale cu acest fenomen. Unul dintre psihologii implicați în campanie, Silviu Ioniță, va fi, de asemenea, prezent și le va vorbi tinerilor despre exemplificări și sugestii de soluții inteligente pentru combaterea celor mai generale situații de violență.
Scopul acestui atelier este să le ofere tinerilor participanți idei despre cum pot să transforme orice conflict într-o luptă a ideilor inteligente, prin tipuri de acțiuni gândite și nu prin impulsuri de moment.
Campania Cuvintele dor, nu-i asa? atrage atenţia asupra violenţei verbale şi consecinţele acesteia asupra comportamentului tinerilor și este realizată împreună cu Asociaţia Telefonul Copilului, partener de peste 10 ani al companiei, în proiecte dedicate tinerilor şi copiilor. Campania a fost stimulată de creşterea numărului de situaţii violente semnalate public, în care copiii şi tinerii sunt implicaţi fie ca victime, fie ca agresori, şi de creşterea numărului de apeluri la Telefonul Copilului care ridicau această problemă.
În plus, Romtelecom a comandat două studii care relevă o imunizare crescută a tinerelor generaţii la formele de violenţă verbală, deşi aceasta este larg recunoscută ca fiind punctul zero de escaladare către forme mai grave de violenţă:
Peste jumatate dintre copiii si tinerii intervievati au fost implicati intr-un caz de violenta verbala, locul in care aceasta s-a desfasurat fiind, in ordinea indicarii: pe strada, in cartierul in care locuiesc, la scoala si pe strada, in alt cartier decat cel in care locuiesc. Copiii si tinerii spun ca, la scoala, frecventa cea mai mare a cazurilor de violenta verbala este cea intre elevi, pe cand in cartier, locul este ocupat de cele intre persoane care nu se cunosc, participante la trafic (soferi, pietoni), care surclaseaza chiar si cazurile care implica interlopii sau „baietii smecheri”.
Cercetarea calitativă relevă faptul că agresivitatea verbală sau “uşoara îmbrânceală” tind să devină normă comportamentală în ceea ce priveşte frecvenţa şi acceptarea socială (i.e. nu mai sunt percepute ca manifestări de ostilitate). Agresivitatea verbală este general întâlnită şi majoritatea tinerilor consideră că este punctul de pornire al multor episoade de violenţă fizică.
Tinerii participanţi atât la cercetarea cantitativă, cât şi la cercetarea calitativă nu asociază spontan violenţa cu agresivitatea verbală. In perceptia respondentilor, violenta verbala apare spontan in topul exemplelor de violenta abia pe locul sase, prin “cuvinte urate adresate de persoane necunoscute”, primele cinci pozitii fiind ocupate de exemplificari de situatii de violenta fizica.
Campania îşi propune să ofere instrumente de gestionare a situaţiilor de violenţă si include întâlniri deschise cu adulţi şi tineri interesaţi să afle mai multe despre soluţiile constructive de abordare a violenţei. De asemenea, pune la dispoziţie un centru virtual de informaţii şi recomandări www.cuvinteledor.ro, iar pe 7 decembrie se va încheia cu lansarea unei cărţi electronice gratuite, cu studii de caz şi recomandări generale.