Cadru general
În fiecare an, începând cu 2002, în România se desfăşoară activităţi coordonate şi campanii împotriva HIV/SIDA, care au mesaje adecvate situaţiei existente în ţara noastră: prevenirea transmiterii, combaterea dicriminării şi stigmei la care sunt expuse persoanele infectate sau afectate de HIV/SIDA.
În perioada 2005/2006, campania naţională împotriva discriminării şi stigmatizării persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA s-a derulat având două componente principale:
Componenta media care a inclus difuzarea de spoturi sociale radio şi de televiziune, articole în presă, conferinţe de presă şi evenimente naţionale şi realizarea unei melodii a campaniei. Pentru componenta media partenerul principal al campaniei este Televiziunea Română prin intermediul emisiunii Surprize – Surprize şi al producătoarei şi prezentatoarei acestei emisiuni, Andreea Marin. Această componentă este susţinută financiar de către UNAIDS.
{viewonly=registered,special}Activităţi organizate la nivel local care au avut ca obiective:
- Creşterea conştientizării în rândul populaţiei a faptului că discriminarea faţă de persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA există în variate forme
- Dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA.
Această componentă este finanţată de către Guvernul SUA prin Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul parteneriatului „Iniţiativa pentru Sănătatea Familiei din România”, coordonat de către Institutul de Cercetare şi Formare John Snow (JSI). Participarea lui Florin Piersic jr. (producător testimoniale şi spot video Viaţa de Vie) şi a formaţiei Viţa de Vie în turneul de concerte este benevolă.
Principalele activităţi au inclus:
- realizarea unui material video cu mărturii ale persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA,
- concurs de fotografii,
- turneu muzical.
Pentru această componentă, alături de Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene, partenerii principali sunt UNOPA şi organizaţiile sale membre, în special „Glasul Inimii” Iaşi, ca şi Florin Piersic jr. şi formaţia Viţa de Vie.
Atât componenta media cât şi activităţile locale au acordat o importanţă deosebită implicării în toate fazele campaniei a persoanelor şi asociaţiilor de persoane infectate/ afectate de HIV/SIDA. Ambele componente au utilizat acelaşi slogan – „Deschide-ţi inima!” şi acelaşi logo – fundiţa cu inimioară.
Prezentare concurs foto
Concursul de fotografii s-a derulat in perioada 15 februarie – 31 martie 2006 şi a implicat 19 participanţi (organizaţii şi persoane care trăiesc cu HIV/SIDA) din 17 localităţi1. Organizaţiile de persoane care trăiesc cu HIV/SIDA care au participat au fost selectate în urma aplicaţiilor primite de către UNOPA.
Concursul de fotografie porneşte de la ideea că arta şi educaţia pot aduce o contribuţie decisivă în lupta împotriva stigmatizării şi discriminării. Sub titlul “Lumea văzută cu ochii mei” această iniţiativă a combinat arta fotografică cu mesaje specifice, toate realizate de persoane care trăiesc cu HIV, adolescenţi sau tineri din UNOPA. Câţiva dintre tineri fac parte din reţeaua de tineri activişti ai UNOPA, alţii au fost nominalizaţi de către organizaţiile lor locale. Reţeaua tinerilor activişti UNOPA este un proiect ce vizează construirea unei clase de adevăraţi activişti, reţea formată din persoane care trăiesc cu HIV/SIDA şi care sunt acum adolescenţi sau tineri pregătiţi pentru a lupta pentru drepturile lor şi a se asigura ca acestea sunt respectate. Festivitatea de premiere a avut loc pe data de 3 mai 2006, la sediul Amsadei SUA.
Turneu concerte
Organizaţia membră a UNOPA Glasul Inimii din Iaşi dispune de o formaţie compusă din tineri ce utilizează muzica pentru a transmite mesaje anti-discriminare, membrii formaţiei fiind atât persoane infectate cu HIV cât şi persoane neinfectate. În timpul campaniei din 2003, cu prilejul Zilei Mondiale Anti-SIDA, formaţia a avut o prestaţie excelentă, exprimându-şi în acelaşi timp interesul pentru a se implica şi în alte evenimente. Pe de altă parte, o populară trupă rock – Viţa de Vie – şi-a exprimat dorinţa de a participa la efortul de a combate stigmatizarea şi discriminarea, acceptând să se implice într-o serie de concerte împreună cu Glasul Inimii. Formaţii locale au fost invitate să cânte în deschiderea acestor concerte. Seria de concerte a fost organizată în aer liber, pe parcursul a trei week-end-uri în luna mai: Oradea, Lugoj, Medgidia, Iaşi, Giurgiu şi Bucureşti. Peste 12.000 de tineri au participat la concerte, care, pe lângă muzică, au inclus şi concursuri cu premii pe teme legate de HIV/SIDA.{/viewonly}
{mosloadposition user10}