Sub sloganul „Delta e la noi acasă”, Patrula Zero Plastic a pornit joi în acțiune. Misiunea voluntarilor WWF-România în această vară este să strângă plasticul plutitor de pe canalele Deltei Dunării. Patrula beneficiază de o barcă personalizată pentru care a fost creat special un motor electric. Cu ajutorul motorului electric, barca va avea 20 de cai putere, o autonomie de aproximativ 80 km și va putea transporta până la 7 persoane.
Problema plasticului care plutește în derivă pe Dunăre este una spinoasă. Operatorii serviciilor de colectare a deșeurilor în Delta Dunării spun că nu au resurse suficiente, colectarea și transportul deșeurilor fiind dificilă și scumpă. În condițiile în care județul Tulcea a promis Uniunii Europene o rată de reciclare de 50%, pentru dezvoltarea durabilă a Deltei Dunării, în acest moment se reciclează doar 3% din aceste deșeuri.
De la reprezentanții societății civile până la cei ai administrațiilor locale, insituțiilor de mediu și ai Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD), cu toții sunt de acord că este nevoie de campanii de conștientizare în comunitățile locale, de locuri speciale de depozitare în puncte cheie în Delta Dunării și, nu în ultimul rând, de aplicarea unor amenzi, atunci când este cazul.
Patrula Zero Plastic (powered by Lidl) va colecta în timpul verii (iulie-septembrie 2020) deșeurile din plastic de pe canalele Deltei Dunării și le va depune în țarcurile de PET special amenajate în localitățile de proiect (Mahmudia, Sulina, Crișan, Sf. Gheorghe).
La acțiunea de la Mahmudia a fost folosit și noul aliat al programului „Cu apele curate”, – drona WasteShark, adusă în toamna anului trecut pentru prima oară în România. Tehnologic, WasteShark, una dintre cele mai avansate soluții de management al deșeurilor plutitoare, navighează la suprafața apei colectând până la 500 kg de deșeuri pe zi.
Până în luna septembrie, Patrula Zero Plastic va merge în toate localitățile de proiect, în trasee de o zi, două sau trei, și va colecta plasticul din zonele adiacente acestora: la Mahmudia, vor fi curățate în timpul acțiunilor și canalul Litcov, zona renaturată Incinta Carasuhat, lacurile din zonă și malurile localităților Murighiol și Dunavăț; urmează apoi zonele Crișan (canalele Caraorman și Ceamurlia, lacurile adiacente și Mila 23), Sulina (canal plajă, Dunărea Veche etc.) și Sfântu Gheorghe (Gârla turcească, lacurile adiacente și meandre).
Simultan, în toate localitățile din proiect, se va desfășura Campania educațională „Impactul plasticului în natură”, care constă în activități de comunicare și promovare a reciclării pentru turiști și localnici. Aceștia vor fi încurajați să alerteze Patrula Zero Plastic atunci când descoperă deșeuri din plastic pe canelele Deltei, prin adăugarea pe canalele de Social Media de fotografii găsite în excursii, cu hashtag-ul #PatrulaZeroPlastic.
De altfel, Compania de turism lent susținută de Ivan Patzaichin s-a alăturat campaniei noastre și ne va furniza informații despre locațiile din Delta Dunării unde există deșeuri din plastic.
Hotelurile și pensiunile din zonă au fost invitate la un „Parteneriat pentru sustenabilitate”. Acestea vor fi ghidate și implicate în reciclarea deșeurilor din plastic, în paralel cu activități de comunicare pentru turiști despre impactul plasticului asupra mediului înconjurător și a apelor în special, și despre modalități de reciclare/ refolosire/ reducere a ambalajelor din plastic.
Despre proiect
„Zero plastic în Delta Dunării” este un proiect ambițios pe care WWF România și-l asumă anul acesta, alături de Lidl. Acțiunile vizează, pe de o parte, stabilirea unor măsuri integrate de management al deșeurilor din plastic din Deltă, și pe de alta, implicarea comunităților locale în colectarea responsabilă și reciclarea acestor deșeuri. Proiectul se defășoară în cadrul programului Lidl „Cu apele curate”.
„Cu Apele Curate” este un program susținut de Lidl România, ce contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Strategia REset Plastic cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.