Într-un domeniu dominat de bărbați, există femei care reușesc să se remarce în fiecare zi, influențând dezvoltarea industriei culinare locale. De Ziua Internațională a Femeii, foodpanda.ro, cea mai mare platformă de food ordering din România, prezintă două povești ale unor femei de succes: Miruna Bitar, managing partner Aria Gourmet Burger și Andra Otava, co-fondator Donuterie.
Care este ingredientul cheie de care ai nevoie pentru a avea succes?
Miruna Bitar (Aria Gourmet Burger): În primul rând, cred că ar fi curajul, urmat de perseverență, respect pentru client, noroc și puțină inconștiență.
Andra Otava (Donuterie): Succesul, indiferent ce înseamnă pentru fiecare dintre noi, ține foarte mult de perseverență. Dacă o persoană crede cu tărie în ceva, trebuie să continue până când va avea succes. În afaceri, ești de obicei singur, lumea te judecă și te critică, și prea puțini sunt cei care te încurajează. Trebuie să ai încredere în tine și să continui fără să aștepti o confirmare din partea cuiva. Și cred că un pic de nebunie este binevenită la început.
Care sunt riscurile și provocările cu care se confruntă proprietarii de restaurante?
Miruna Bitar (Aria Gourmet Burger): Din punctul meu de vedere, în cazul unui restaurant deschis în București, riscul este foarte ridicat în ceea ce privește locația, produsul pe care îl vinzi, reînnoirea anuală a autorizației, situația economică instabilă și multe altele.
Andra Otava (Donuterie): Să ai o afacere în domeniul culinar este destul de riscant. Oamenii își schimbă gusturile în mod constant, piața devine din ce în ce mai competitivă și apar foarte multe lucruri noi. În acest domeniu, este necesar să ții pasul cu tot ce se întâmplă. Trebuie să te reinventezi și să privești constant interesul clientului. Totodată, trebuie să fii diferit pe piață și foarte personal cu cei care aleg să îți treacă pragul.
Ce tendință ai observat în industria alimentară în ultimul an?
Miruna Bitar (Aria Gourmet Burger): Burgerul. Nu cred că există un restaurant, cu excepția bucătăriei asiatice, care nu are un burger în meniu. O altă tendință pe care am observat-o este creșterea necesității de livrare a produselor alimentare și diminuarea răbdării clientului în ceea ce privește timpul de livrare.
Andra Otava (Donuterie): Într-o societate în care social media este prezentă în toate aspectele vieții, este foarte important ca mâncarea să arate bine în fotografii. Este cea mai bună publicitate și garantează un număr de clienți, indiferent de felul de mâncare pe care îl vinzi. Orice fel de mâncare atractiv din punct de vedere estetic este în tendință.
Dacă ar fi să prepari și să mănânci un fel de mâncare pentru tot restul vieții tale, care ar fi acela?
Miruna Bitar (Aria Gourmet Burger): Un desert delicios cu ciocolată, pe care îl avem în meniul Aria Burger.
Andra Otava (Donuterie): Ciorba de fasole.
Dacă ar fi să descrii 2017 într-un singur cuvânt, care ar fi acela?
Miruna Bitar (Aria Gourmet Burger): Instabil, dar am rezistat!
Andra Otava (Donuterie): Plin de provocări.