Proiectul de lege care introduce vârsta de 16 ani ca vârstă minimă pentru consimțământ valid în cazul relațiilor sexuale cu minori și care ar oferi protecție acestora în fața agresorilor sexuali, așteaptă să intre pe ordinea de zi și să fie supus votului în Plenul Camerei Deputaților.
La începutul lunii martie, lună în care sunt celebrate drepturile femeilor și fetelor, solicităm parlamentarilor să acționeze pentru a crește protecția minorelor și minorilor în fața agresorilor sexuali:
- Urgentarea introducerii pe ordinea de zi a Proiectului de Lege pentru modificarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală (Pl-x nr. 457/2022)
- Susținerea proiectului la vot în plen, pentru a fi adoptat cu largă majoritate.
Amintim că Raportul Inspecției Judiciare, publicat în iulie 2021, arată numeroase exemple de încadrare a faptelor de viol asupra minorelor de 10-12 ani ca acte sexuale consimțite cu bărbați adulți, justificând această încadrare prin faptul că minorele au consimțit la actele sexuale prin felul în care erau îmbrăcate, dezvoltarea fizică și comportamentul lor, și prin presupunerea că, dacă nu au spus nimănui ceea ce au trăit, fapta nu a existat sau justificând aceste fapte ca fiind asociate cultural cu minoritatea romă.
Numărul plângerilor privind infracțiunile contra libertății și integrității sexuale este în creștere în anul 2022:
- 1.997 de infracțiuni de viol (din care 869 asupra unui minor) și 1.189 de agresiuni sexuale (694 asupra unui minor) au fost înregistrate la poliție
- 3.097 de infracțiuni de acte sexuale cu un minor (din care 1.867 victime minore cu vârste între 13 și 15 ani și 157 de victime cu vârste sub 13 ani) au fost înregistrate la poliție
- din 1.773 de cauze privind infracțiunea de viol soluționate de parchete, 75% au fost soluționate prin clasare
- din 2.125 de cauze privind infracțiunea de act sexual cu un minor soluționate de parchete, 1.240 au fost soluționate prin clasare și 222 prin renunțare la urmărirea penală
- 92% dintre victimele inculpaților trimiși în judecată în 2022 pentru viol, agresiune sexuală sau act sexual cu un minor sunt femei și fete (215 femei și 1011 fete)
- Peste 8700 de cauze privind infracțiunile de viol, agresiune sexuală sau act sexual cu un minor erau nesoluționate la finalul anului 2022.
Abuzurile sexuale asupra minorilor sunt de cele mai multe ori ascunse, greu de dovedit din cauza relației inegale de putere dintre agresorii adulți și victimele minore. Probatoriul în cazurile penale este pe umerii victimelor minore ale violenței sexuale, nu ai agresorilor, fiind mult mai greu pentru victimele minore să asigure probatoriul care să dovedească constrângere, punere în imposibilitate de a-și exprima voința sau faptul că agresorul a profitat de această stare în care s-a aflat minorul, așa cum este precizat în Codul Penal în cazul infracțiunilor de viol. Introducerea limitei de vârstă de 16 ani diminuează presiunea pusă pe victimele minore de a demonstra o infracțiune care are de cele mai multe ori un caracter ascuns.
Există o cultură bine înrădăcinată a sexualizării fetelor de la cele mai fragede vârste care justifică violența sexuală asupra acestora. Mai mult, 55% dintre români consideră că violul este justificat în anumite situații – dacă victima era îmbrăcată sumar, dacă a acceptat să îl însoțească pe agresor acasă sau dacă a consumat băuturi alcoolice sau stupefiante¹ (Eurobarometru 449, 2016). Pentru incapacitatea statului român de a oferi o protecție efectivă minorelor, România a fost condamnată de CEDO în cauza M.G.C. împotriva României prin Hotărârea din 15 martie 2016².
Scrisoarea este semnată de 73 de organizații și susținută de Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor, Coaliția pentru Egalitate de Gen și Platforma Protect.
Semnatari ai scrisorii deschise:
- Centrul FILIA
- Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate-CPE
- Asociația Transcena
- Asociația ANAIS
- Asociația GRADO
- Casa Ioana
- Asociația Inovatrium
- Asociația Femeilor împotriva Violenței – Artemis
- Institutul Est European de Sănătate a Reproducerii
- Asociația Pas Alternativ
- Asociația VIS
- Societatea Doamnelor Bucovinene
- Asociația SPICC
- Asociațai Quantic
- Asociația Femeilor Universitare
- Asociația Psihosfera
- Asociația Business Professional Women
- Asociația SEVA
- Asociația Szentkereszty Stephanie Egyesüle
- Asociația Moașelor Independente
- Asociația Iele-Sânziene
- Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen – A.L.E.G.
- Asociația E-Romnja
- Asociația ACTEDO
- Asociația Plural
- Asociația CeSiP
- Asociația Ema
- Asociația SECS
- Societatea de Analize Feministe AnA
- Asociația Sexul vs Barza
- Abolishion
- ADPARE
- AIDROM
- Asociația Generația Tânără (Unga-Liv)
- Asociația Alternative Sociale
- Asociația Centrul Creștin Betania
- Asociația FREE
- Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina
- Asociația IZA
- Centrul pentru Studiul Democrației
- Dorcas Aid Romani
- eLiberare
- Fundația Micu Bogdan
- Fundația Missio Link International
- Fundația People to People
- Fundația Ușa Deschisă
- Justice and Care Romania
- liberatED
- LOGS
- Funky Citizens
- Asociația ACCEPT
- Asociația Rise OUT
- Fundația Centrul de Mediere și Securitate Comunitară
- Asociația Romanian Women’s Lobby
- Centrul pentru Inovare Publică
- Fundatia Romana pentru Copii, Comunitate si Familie
- Asociatia A.R.T. Fusion
- Asociația CIVICA
- Asociatia Esperando
- ActiveWatch
- CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
- Asociația Respiro
- Miliția Spirituală
- Asociația Pe Stop
- Centrul Român de Politici Europene
- Asociația Parcul Natural Văcărești
- Fundația Greenpeace CEE România
- Asociația Reality Check
- Consiliul Național al Elevilor
- Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
- Asociația Declic
- Átlátszó Erdély/Transilvania Transparenta
- Asociația PATRIR.
¹ Comisia Europeană, 2016, Eurobarometru Special 449. Violența de gen, disponibil la adresa http://publications.europa.eu/resource/cellar/f60437fd-e9db-11e6-ad7c-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1.
² Cererea nr. 61495/11 poate fi accesată aici: https://hudoc.echr.coe.int/eng#%7B%22appno%22:[%2261495/11%22]%7D.