● Consorţiul de ştiinţă şi industrie condus de BMW Group pune bazele unei economii circulare în producţia de automobile ● Se urmăreşte o dezmembrare inovatoare şi metode inteligente de sortare pentru a creşte rata de recuperare pentru aluminiu, oţel, sticlă, cupru şi plastic ● BMW Group intenţionează să crească proporţia de material secundar în producţia de automobile la 50% ●
Bucureşti/München. BMW Group conduce un nou proiect cu finanţare guvernamentală care explorează economia circulară în producţia de automobile. Compania îşi uneşte forţele cu reprezentanţi ai industriei de reciclare, ai procesatorilor de mărfuri şi ai lumii ştiinţei pentru a lucra la modalităţi de îmbunătăţire a calităţii materiilor prime secundare obţinute din reciclarea automobilelor scoase din uz. Cu sprijin în valoare de 6,4 milioane de euro din partea Ministerului Federal pentru Afaceri Economice şi Acţiune Climatică din Germania în baza programului “Noi vehicule şi tehnologii de sistem”, proiectul Car2Car se concentrează pe materiale precum aluminiu, oţel, sticlă, cupru şi plastic. În viitor, metodele inovatoare de dezmembrare şi sortare automată ar trebui să permită unor cantităţi mult mai mari din resursele recuperate de la automobilele scoase din uz să fie adecvate pentru utilizarea în producţia de maşini noi decât a fost cazul până acum. De asemenea, acest proiect include o evaluare completă a impactului atât ecologic, cât şi economic al reciclării în buclă închisă a materialelor investigate.
Michael Kellner, secretar de stat parlamentar la Ministerul Federal pentru Afaceri Economice şi Climatizare: “Transformarea cu succes a producătorilor şi furnizorilor de automobile este crucială pentru Germania ca locaţie de afaceri. O economie circulară mai puternică, care conservă şi reutilizează resursele, este un pas-cheie către neutralitatea climatică şi, în acelaşi timp, protejează lanţurile de aprovizionare. Prin urmare, proiectele de inovare în acest domeniu sunt de mare importanţă. Finanţarea de la Ministerul Federal pentru Afaceri Economice va contribui ca industria auto să fie mai puţin dependentă de importurile de materii prime şi va asigura o aprovizionare pe termen lung cu materii prime pentru economie, stimulând astfel crearea de valoare industrială.”
Uwe Köhler, vicepreşedinte executiv BMW Group pentru dezvoltare caroserii, decoraţiuni exterioare şi interioare: “BMW Group se concentrează riguros pe inovaţiile tehnologice ca motor al unei dezvoltări durabile mai mari în toate domeniile lanţului de valori. Cunoştinţele cumulate ale diferiţilor parteneri implicaţi în acest proiect ar putea debloca modalităţi cu totul noi de obţinere a materiilor prime secundare valoroase. Acest lucru ar face posibilă economisirea resurselor naturale şi reducerea emisiilor de carbon la fabricarea automobilelor noastre.”
BMW Group şi-a stabilit obiectivul de a creşte proporţia de materiale secundare în noile modele ale mărcilor sale de la aproximativ 30% în prezent la 50%. Pentru a ajuta la realizarea acestui lucru, capacitatea de reciclare a materialelor utilizate este deja luată în considerare în timpul procesului de proiectare a modelelor noi. Regândirea modului în care materialele sunt recuperate din automobile la sfârşitul ciclului de viaţă al produsului este, de asemenea, de o importanţă esenţială. Materiile prime obţinute din reciclare pot fi folosite doar ca parte a unei economii circulare dacă îndeplinesc, de asemenea, standardele înalte de calitate pe care BMW Group le aşteaptă de la materialele pentru maşinile premium.
BMW Group furnizează 500 de automobile scoase din uz în vederea proiectului. O varietate de modele din propriul portofoliu – de la MINI la Rolls-Royce cu motoare termice, sisteme plug-in hybrid şi sisteme de propulsie electrice – sunt supuse reciclării pentru a produce un spectru reprezentativ. Aici, partenerii consorţiului vor căuta modalităţi potenţiale de îmbunătăţire a fluxurilor închise de materiale pentru automobile. Aceştia îşi propun să evalueze modul în care limitarea fluxului de materiale către automobile afectează calitatea şi puritatea materiilor prime secundare.
Inteligenţa artificială ca factor favorizant pentru o economie circulară eficientă
Consorţiul Car2Car elaborează echilibrul optim între procesul de dezmembrare şi tehnologiile post-tocare din perspectivă calitativă, economică şi ecologică – pentru a păstra cât mai mult din valoarea investită iniţial în fabricarea unei maşini. Procesele de reciclare de astăzi implică un grad ridicat de efort manual şi au ca rezultat o pierdere a purităţii materialului, ceea ce înseamnă că sunt viabile din punct de vedere economic doar pentru un număr foarte mic de componente ale automobilului. Car2Car îşi propune să prezinte recomandări solide pentru un cadru inovator care va permite unei economii circulare eficiente să livreze în viitor o valoare adăugată mai mare decât este posibilă prin urmărirea lanţurilor de procese liniare convenţionale.
Tehnologia digitală şi inteligenţa artificială pot fi folosite pentru a automatiza şi a accelera din ce în ce mai mult procesele de reciclare care au fost efectuate manual până acum. Procesul de dezmembrare, de exemplu, poate fi parţial automoatizat sau chiar automatizat la un nivel mare cu ajutorul tehnologiei robotice. Integrarea sistemelor de detectare şi sortare optică şi asistată de AI a materialelor reutilizabile în procesul post-tocare aduce o îmbunătăţire semnificativă a calităţii şi purităţii aluminiului, oţelului, sticlei, cuprului şi materialelor plastice.
Pentru a realiza acest lucru, ideea este de a dezvolta, printre altele, o tehnologie de senzori care să utilizeze detectarea materialelor pe bază de inteligenţă artificială şi alte metode spectroscopice (de exemplu, spectroscopie cu plasmă indusă de laser) care este capabilă să identifice diferite aliaje de oţel şi aluminiu. În acest fel, se pot obţine materii prime cu un grad de puritate mult mai mare. Acest lucru creşte cantitatea de materii prime secundare potrivite pentru producţia de maşini noi şi înseamnă, de asemenea, că este necesară mult mai puţină muncă de procesare pentru a transforma deşeurile în materii prime reutilizabile. Acest lucru se aplică tuturor materialelor.
BMW Group este implicat activ în problemele economiei circulare într-o varietate de moduri
În calitate de partener principal în proiectul Car2Car şi singurul producător de automobile participant, BMW Group este vectorul transformării către o economie circulară. “Ne confruntăm cu responsabilităţile şi adoptăm o abordare completă în timp ce căutăm soluţii concrete privind utilizarea eficientă a resurselor”, declară Hilke Schaer, project manager la BMW Group. “Interacţiunea dintre jucătorii din lumea industriei şi ştiinţei formează baza pentru crearea de inovaţii practice în cadrul proiectului Car2Car, care vor duce la potenţialul de scalabilitate pentru viitor.”
De asemenea, BMW Group conduce un alt proiect de consorţiu intitulat “Future Sustainable Car Materials” (FSCM / Materiale pentru automobile durabile în viitor). Sub conducerea sa, institutele de cercetare şi companiile conlucrează la rute de proces inovatoare şi concepte de materiale pentru utilizarea durabilă a materialelor secundare şi pentru reducerea amprentei de carbon a materiilor prime precum oţelul şi aluminiul. Utilizarea aluminiului secundar este un prim exemplu al modului în care utilizarea constantă a materialului reciclat poate reduce emisiile de gaze cu efect de seră.
De asemenea, BMW Group desfăşoară lucrări de bază importante atunci când vine vorba de reciclarea efectivă a automobilelor la sfârşitul duratei de viaţă. Compania este singurul producător auto care derulează propriul centru de reciclare, care funcţionează din 1994. Anual, până la 10.000 de automobile sunt procesate la Centrul de Reciclare şi Dezmembrare din Unterschleißheim, lângă München. Pe lângă faptul că sunt aplicate intern, constatările şi soluţiile care reies din acest proces devin accesibile şi tuturor jucătorilor din industria de reciclare.