un proiect finantat de UE a permis obtinerea primului kerosen „solar”
Un proiect de cercetare finanțat de UE, denumit SOLAR-JET, a permis obținerea, în premieră la nivel mondial, a unui combustibil „solar” pentru aeronave pe bază de apă și dioxid de carbon (CO2). Cercetătorii au evidențiat pentru prima dată cu succes întregul lanț de producție a kerosenului regenerabil, utilizând lumina concentrată ca sursă de energie cu temperatură înaltă. Proiectul se află încă în faza experimentală: în condiții de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate, s-a obținut un pahar de combustibil. Cu toate acestea, având în vedere rezultatele obținute, se poate spera că, în viitor, toți combustibilii lichizi pe bază de hidrocarburi ar putea fi produși din lumină solară, CO2 și apă.
Comisarul european pentru cercetare, inovare și știință, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: „Prin această tehnologie, am putea obține cândva un combustibil mai curat și ușor de produs pentru aeronave, autovehicule și alte mijloace de transport. Astfel, securitatea energetică ar putea spori considerabil, iar unul dintre principalele gaze cu efect de seră responsabile pentru încălzirea globală ar putea fi transformat într-o resursă utilă.”
Procesul
Într-o primă etapă, s-a utilizat lumină concentrată – care simula lumina solară – pentru a converti dioxidul de carbon și apa în gaz de sinteză (singaz) într-un reactor solar cu temperatură ridicată (a se vedea imaginea de mai sus) care conține materiale pe bază de oxizi de metal, dezvoltate la Universitatea ETH Zürich. Gazul de sinteză (un amestec de hidrogen și monoxid de carbon) a fost apoi convertit de Shell în kerosen, prin procesul „Fischer-Tropsch”.
Deși producerea gazului de sinteză cu ajutorul radiației solare concentrate se află încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, transformarea gazului de sinteză în kerosen este deja utilizată la scară mondială de mai multe companii, inclusiv de Shell. Combinarea celor două abordări ar putea permite o aprovizionare sigură, sustenabilă și adaptabilă cu combustibil pentru aeronave, dar și cu motorină și cu benzină, sau chiar cu materiale plastice. Combustibilii obținuți prin metoda „Fischer-Tropsch” sunt deja certificați și pot fi utilizați de vehiculele și de aeronavele existente fără a fi necesare modificări ale motoarelor acestora sau ale infrastructurii de combustibil.
Context
Proiectul SOLAR-JET, cu o durată de patru ani, a fost lansat în iunie 2011 și este finanțat de UE cu 2,2 milioane EUR din cel de Al șaptelea program-cadru pentru cercetare și dezvoltare tehnologică (PC 7). Proiectul SOLAR-JET reunește organizații de cercetare din mediul academic și din industrie [ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions și ARTTIC, partenerul responsabil cu gestionarea].
În următoarea etapă a proiectului, partenerii intenționează să optimizeze reactorul solar și să evalueze dacă tehnologia poate funcționa la o scară mai largă și la costuri competitive.
Găsirea de surse de energie noi și sustenabile va rămâne o prioritate în cadrul programului de cercetare și inovare al UE, Orizont 2020, lansat la 1 ianuarie 2014 pentru o perioadă de șapte ani. În cadrul cererii de propuneri Competitive Low-Carbon Energy (energie competitivă cu emisii reduse de dioxid de carbon), publicată la 11 decembrie anul trecut, Comisia a propus investiții de 732 de milioane EUR în acest sector, pentru o perioadă de doi ani. Cererea de propuneri include o temă privind dezvoltarea următoarei generații de tehnologii pentru biocombustibili și pentru combustibilii alternativi sustenabili.