Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

De la „Cetateanul Kane” la „Traiască Mexicul!” (1939-1979) incheie

proiectul Virstele peliculei semnat de renumitul critic de film Tudor Caranfil

În această săptămînă, în colecţia „CINEMA” a editurii Polirom, a apărut al V-lea volum, şi ultimul, al proiectului editorial Istoria cinematografiei în capodopere. Vîrstele peliculei, semnat de renumitul critic de film Tudor Caranfil: De la „Cetăţeanul Kane” la „Trăiască Mexicul!” (1939-1979).

Vîrstele peliculei este primul proiect editorial ce aparţine unui autor român şi care a fost inclus în lista celor mai bune cărţi de film, propusă editorilor europeni de un juriu internaţional independent, cu sprijinul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI).

Dacă primul volum al seriei a fost dedicat apariţiei şi cristalizării estetice a „filmului mut”, al doilea descria apogeul „Marelui Mut”, al treilea, răscrucea apariţiei sunetului, iar al patrulea volum analiza soluţiile pe care artişti cu temperamente diferite le-au găsit în manipularea posibilităţilor tehnice ale imaginii sonorizate, în cel de-al cincilea volum Tudor Caranfil deconspiră detaliile fascinante din spatele camerelor de filmat şi oferă o înţelegere aprofundată a poveştilor din filmele analizate.

Volumul cuprinde comentariile detaliate (alături de nesfîrşitele serii de anecdote) ale lui Tudor Caranfil asupra cîtorva filme reprezentative pentru perioada 1939-1979: Cetăţeanul Kane (1941, Orson Welles), Speranţa (1945, André Malraux), Domnul Verdoux (1947, Charlie Chaplin), Al 41-lea (1956, Grigori Ciuhrai), Trăiască Mexicul! (Serghei Eisenstein).

„Apreciez la Tudor Caranfil mersul împotriva curentului, curajul de a-şi susţine părerile chiar şi atunci (sau mai ales atunci) cînd are de dus război cu toată lumea. Dar Caranfil n-ar mai fi Caranfil dacă s-ar plia pe opinia majorităţii, şi cred că acesta este meritul său cel mai mare.” (Alex. Leo Şerban)

„Cărţile lui Tudor Caranfil? Am crescut şi m-am format, ca spectator de cinema… educat, (şi) cu ele. Vîrstele peliculei? Un roman-fluviu al cinematografiei mondiale. Dacă ar trebui să rămîn pe o insulă pustie (ferice vis!) şi n-aş avea voie să iau cu mine nici un film, aş lua Vîrstele peliculei scrise de Tudor Caranfil…” (Ioan-Pavel Azap)

„Eşti captivat de aceste capodopere ale cinematografiei, iar scrisul lui Tudor Caranfil este, la rîndul lui, captivant. Tudor Caranfil ştie să emoţioneze cititorul.” (Mihai Fulger)

Iată cîteva dintre cele mai cunoscute filme analizate de Tudor Caranfil în cele cinci volume ale Istoriei cinematografiei:

· Vol. I: De la Stropitorul stropit la Rapacitate (1895-1924) (2009)
Marele jaf al trenului (The Great Train Robbery), Independenţa României, Viaţă de cîine (A Dog’s Life), Semnul lui Zorro (The Mark of Zorro), Rapacitate (Greed)

· Vol. II: De la „Ultimul dintre oameni” la „Don Juan” (1924-1927) (2009)
Ultimul dintre oameni (Der letzte Mann), Crucişătorul Potiomkin (Bronenosets Potyomkin), Octombrie (Oktiabr), Al şaptelea cer (Seventh Heaven), Don Juan

· Vol. III: De la „Cîntăreţul de jazz” la „Luminile oraşului” (1927‑1931) (2010)
Cîntăreţul de jazz (The Jazz Singer), Patimile Ioanei d’Arc (La Passion de Jeanne d’Arc), Femeia în luna (Die Frau im Mond), Pămînt (Zemlia), Luminile oraşului (City Lights)

· Vol. IV: De la „A noastră-i libertatea” la „Pe aripile vîntului” (1931-1939) (2011)
A noastră-i libertatea (À nous la liberté), Pămînt fără pîine (Las Hurdes), Triumful voinţei (Triumph des Willens), Timpuri noi (Modern Times), Pe aripile vîntului (Gone with the wind)

· Vol. V: De la „Cetăţeanul Kane” la „Trăiască Mexicul!” (1939-1979) (2012)
Cetăţeanul Kane (Citizen Kane), Speranţa (L’Espoir/Sierra de Truel), Domnul Verdoux (Monsieur Verdoux), Al 41-lea (Sorok pervîi), Trăiască Mexicul! (¡Que viva México!)

Tudor Caranfil (n. 1931, Galaţi), absolvent al Facultăţii de Filosofie din Bucureşti în 1957, este critic şi istoric de film, realizator de emisiuni TV. În anii ’60 a iniţiat „Seara prietenilor filmului”, prima formă a Cinematecii române. A mai publicat: 7 capodopere ale filmului mut (1966), F.W. Murnau (1968), Romanul unui film: „Cetăţeanul Kane” (1978; ediţia a II‑a, 2008), În căutarea filmului pierdut (1988), Dicţionar de filme româneşti (2002; ediţia a II‑a, 2004), Dicţionar universal de filme (2002; ediţia a II‑a, 2003; ediţia a III‑a, 2008), Pe aripile vîntului (2003).

În 2011 i s‑a acordat Premiul „D.I. Suchianu” pentru întreaga carieră de critic şi istoric de cinema.

Bucuresti, 10.02.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.