Istoria de peste 100 de ani BMW include multe direcţii surprinzătoare care au ajutat marca să depăşească provocările multor momente dificile şi să se dezvolte pentru viitor. BMW este o marcă complexă, cu multe faţete definite de inovaţie şi soluţii inteligente, care depăşesc imaginea simplă de automobil sportiv.
După ce în primii ani de existenţă s-a consacrat ca producător de motoare de avion, după Primul Război Mondial, urmează o aventură de un secol în care BMW a produs pe rând motoare pentru diverse destinaţii – motociclete, automobile, avioane -, alături de o serie largă de soluţii tehnologice inedite. BMW a experimentat şi a inovat permanent, în ultimele decenii consacrându-se, printre altele, ca un pionier al conectivităţii şi soluţiilor inteligente. Un exemplu important: BMW i3 este primul automobil care recomandă trasee care folosesc şi mijloace de transport în comun.
Începuturi româneşti în urmă cu un secol – autobuz Astra Arad cu motor BMW
Se pare că unul dintre primele autovehicule propulsate de un motor BMW este unul românesc: autobuzele Astra la începutul anilor ‘1920! Referinţe sunt puţine şi nu sunt încă documentate clar – una dintre puţinele surse este revista Oldtimer Mark din octombrie 2017. Există însă o legătură foarte puternică confirmată între Astra Arad şi BMW. Camillio Casteglioni, investitorul austriac de origini italiene, este cel care reorganiza marca BMW ca producător de motoare pentru diferite destinaţii (de la motociclete până la autovehicule speciale).
În acelaşi timp, mai multe surse îl plasează pe Casteglioni ca unul din principalii investitori la Astra Arad (Capitalul italian în economia românească între anii 1919-1939, Anca Stângaciu, ed. EFES 2004, Anuarul Institutului de Istorie şi Arheologie “A.D. Xenopol.” Editura Academiei Republicii Socialiste România 1986, Contribuții la istoria capitalului străin în Romînia, de la sfîrșitul Primului Război Mondial pînă la ieșirea din criza economică din 1929-1933, Editura Academiei Republicii Populare Romîne 1960). Toate acestea sunt argumentele ipotezei că autobuzele produse de Astra Arad cu un secol în urmă să fi fost echipate cu motoare BMW, Camillio Casteglioni fiind implicat în ambele companii şi preocupat de găsirea de clienţi pentru performantele motoare BMW la începutul anilor ‘1920.
Autobuze electrice moderne cu tehnologie BMW i
În 2018, la aproape un secol distanţă, sistemul de propulsie BMW este din nou instalat într-un autobuz. De această dată, sistemul baterie şi motor de la BMW i3 este folosit de autobuzele electrice “Jest” construite de producătorul Karsan. Sistemul de propulsie BMW i3 şi-a demonstrat deja fiabilitatea, aşa cum o arată experienţa utilizării din ultimii şapte ani. Până în prezent, nici o baterie nu a trebuit înlocuită din cauza degradării premature, deşi sunt utilizatori care au trecut de mult de borna de 200.000 km. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a anunţat de curând extinderea garanţiei europeane pentru bateria de la noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.
Cazul autobuzului care utilizează tehnologia BMW i nu este singular. Bateriile de înaltă tensiune dezvoltate pentru BMW i3 furnizează energie şi pentru mobilitate sustenabilă pe apă, un proiect care a început în 2017. Compania Torqeedo – lider global în producţia de propulsoare pentru bărci – utilizează bateriile ca surse de energie pentru motoarele sale. În plus, bateriile de înaltă tensiune BMW i sunt dezvoltate ca unităţi staţionare de stocare pentru energia generată din surse regenerabile, pentru centralele eoliene şi solare.
Automobilul inteligent care integrează folosirea transportului în comun
BMW i3, primul automobil electric de serie mare al mărcii, a debutat în 2013 cu multe soluţii inovatoare. Astfel, modelul electric BMW este primul automobil din lume cu un sistem de navigaţie care poate să propună trasee care includ mijloacele de transport în comun. Navigaţia multimodală este unul din cele mai bune răspunsuri la provocările de trafic din aglomeraţiile urbane moderne. BMW i3 este capabil să compare trasee conducând sau folosind mijloacele de transport în comun şi să propună cea mai rapidă şi convenabilă soluţie, luând în considerare şi orarele mijloacelor de transport în comun. Această soluţie arată preocuparea mărcii de a oferi cele mai eficiente, rapide şi confortabile soluţii de transport şi dincolo de automobil, o schimbare de paradigmă fără precedent în lumea producătorilor auto. Este disponibilă pe un număr limitat de pieţe care au permis integrarea informaţiilor necesare şi au un orar clar al transportului în comun.
Ultimele decenii au afirmat BMW ca unul din cei mai importanţi inovatori în domeniul automobilului conectat. BMW este primul producător european care a oferit un automobil cu sistem de navigaţie (1994) şi apel de urgenţă E-Call (1997 SUA, 1999 Europa). Cu sistemul inteligent BMW iDrive (2001) a redefinit modul în care interacţionăm cu automobilul, transformând pentru totdeauna industria auto. Alte premiere mondiale au fost: primul portal web integrat în automobil (2001), prima interfaţă iPod (2004), primul browser web integrat în automobil (2008), prima integrare a aplicaţiilor de telefon mobil în automobil (2010) sau prima conectare la automobil folosind ceasul inteligent (2014). Conectivitatea este unul dintre elementele-cheie în dezvoltarea mobilităţii inteligente şi unul din pilonii care permite BMW să ofere soluţii de transport foarte eficiente, aşa cum este sistemul de navigaţie multimodal de pe BMW i3.
Soluţiile moderne pentru un trafic mai eficient folosesc conectivitatea inteligentă. BMW este primul producător de automobile care oferă navigaţie cu informaţii reale de trafic pentru sistemele de navigaţie din România, pentru a asigura o orientare mai rapidă. O premieră mondială importantă este navigaţia care este capabilă să ofere predicţii despre disponibilitatea locurilor de parcare stradale pe baza unui algoritm complex care foloseşte date de la automobilele BMW şi MINI din oraşe, precum şi flotele de car-sharing. Serviciul a fost introdus prima oară pe actuala generaţie BMW Seria 5, începând cu 2016, şi este oferit pentru o serie de oraşe din Europa şi Statele Unite, cu o listă în permanentă extindere. În 2018, într-un proiect-pilot cu primăria Rotterdam, BMW a definit o zonă de mobilitate electrică pentru modelele sale plug-in hybrid. Acestea activează automat sistemul de propulsie electrică atunci când sunt în această zonă, pentru o deplasare cu emisii zero în spaţiile urbane. Mai mult, printr-o aplicaţie inteligentă în automobil se încurajează utilizarea eficientă a automobilelor electrice, şoferii fiind recompensaţi pentru deplasarea în mod electric şi încărcarea frecventă. Programul urmează să fie extins treptat în 2020 şi pentru alte oraşe din lume. Toate aceste măsuri au un potenţial important de decongestionare a traficului, cu consecinţe importante şi pentru calitatea aerului.
Car-sharing şi automobile electrice
Soluţiile de car-sharing s-au afirmat ca o completare a ecosistemului automobil – transportul în comun. BMW este unul dintre pionierii acestor programe, cu DriveNow inaugurat în 2011. Din 13 ianuarie, DriveNow fuzionează cu serviciul Daimler Car2Go într-o companie şi serviciu comun – ShareNow.
Cu DriveNow, BMW a acumulat o experienţă importantă în servicii inteligente de mobilitate şi a adus experienţa de a conduce electric în multe oraşe din Europa şi Statele Unite, cu aproximativ 30% din flota de automobile reprezentată de BMW i3. În timp, serviciul de car sharing s-a dovedit că poate să fie o variantă la automobilul personal, un procent important de utilizatori renunţând la automobilul propriu pentru o soluţie combinată – car-sharing – transport în comun.
Mai mult, în Copenhaga serviciul de car-sharing BMW lansat în 2015 foloseşte o flotă de 400 de automobile electrice, operată împreună cu operatorul de transport în comun al oraşului, subsidiara daneză a British Arriva PLC. Serviciul îşi propune să ofere, printre altele, o soluţie de conectare facilă şi rapidă între principalele noduri de transport în comun din oraş, asigurând o completare multimodală pentru cei care folosesc transportul în comun.
În România, BMW i3 a marcat mai multe premiere importante pentru folosirea automobilelor electrice în oraşe pentru servicii de mobilitate. A fost primul automobil electric folosit într-o flotă de car-sharing (Pony Car Sharing la Cluj), primul automobil într-o flotă de shuttle (CityLimo la Timişoara) şi reprezintă cea mai mare flotă de car-sharing de automobile electrice din ţară (60 de automobile, Flow, Bucureşti).
DesignWorks şi transportul în comun
DesignWorks este o companie de design industrial care a devenit parte a BMW Group în 1991. Compania realizează contracte atât pentru clienţi externi, cât şi pentru BMW Group. Printre proiectele pentru BMW Group pot fi menţionate designul pentru componente sau automobile BMW, aşa cum este legendarul BMW Z8 sau scaunul pentru prima generaţie BMW Seria 8, dar şi logoul BMW i. Studiourile BMW DesignWorks l-au găzduit pe legendarul artist David Hockney în 1998, când acesta a pictat un BMW ArtCar.
DesignWorks a realizat o gamă foarte variată de proeicte de design pentru mijloace de transport în comun şi oferă o bază unică BMW Group pentru a înţelege provocările acestor forme de deplasare. Acestea includ staţii de autobuz şi tramvai, tramvaie şi chiar o colaborare cu Virgin Hyperloop One pentru a crea un prototip pentru proiectul de la Dubai.
Tradiţie şi inovaţie – o perspectivă unică
BMW este o marcă bogată, cu multe faţete. Peste un secol de istorie şi o cultură a inovaţiei oferă legături surprinzătoare şi neaşteptate chiar şi cu transportul în comun, de la autobuze româneşti cu motoare BMW construite acum 100 de ani, la inovaţii care schimbă paradigma utilizării automobilului. Totul pentru un efort de a oferi o experienţă a călătoriilor urbane cât mai plăcută şi cu un impact cât mai mic asupra mediului care defineşte imaginea complexă BMW.