de Bianca Dorobanțu, PR & Communications Specialist @Tale21
Fiind înglobate în strategia de marketing, eforturile de PR reprezintă o funcție-suport pentru obiectivele companiei, fie că vorbim despre construirea și menținerea brand awareness-ului, creșterea vizibilității și construirea încrederii în produsul sau serviciul oferit. În cele din urmă, acesta definește modul în care un brand este perceput.
Într-un startup, lucrurile au un ritm foarte rapid de desfășurare, au loc multe schimbări, dar și o rafinare continuă a serviciului sau produsului oferite. Este normal ca tacticile de PR să difere în funcție de etapa în care se află startup-ul, având în vedere nevoile imediate.
sursa foto
Deși antreprenorii sunt tentați adesea să caute soluții pe termen scurt pentru anumite probleme, PR-ul este un demers de cursă lungă. Este un efort de echipă și trebuie depus în mod constant, construit cărămidă cu cărămidă. Beneficiile apar în timp, și, într-o lume dinamică așa cum este cea a startup-urilor și tehnologiei, provocările sunt multiple.
Dacă ai un startup, trebuie să știi că spre deosebire de o companie consacrată, avantajul construirii unui plan de PR este că îți oferă posibilitatea construirii imaginii de brand de la zero, având controlul deplin al modului în care alegi să îți spui povestea.
Fiecare start-up este complex, însă rolul consultantului sau echipei de PR este să înțeleagă foarte bine business-ul din spate, cu toate nuanțele sale, pentru a putea construi o poveste cât mai închegată, dar și pentru a se asigura că mesajele transmise sunt în acord cu viziunea și misiunea companiei.
5 provocări ale unui start-up pe care PR-ul le poate rezolva
Poziționarea și diferențierea în piață
Zilnic, citim știri despre zeci de startup-uri care fie obțin finanțări, fie lansează noi funcționalități, fie inovează, în diferite moduri. Într-un mediu atât de competitiv și dinamic, este vital ca fiecare brand să aibă o poziționare clară și coerentă, printr-un plan de PR bine pus la punct.
Vizibilitate și credibilitate în fața partenerilor de business
Eforturile de PR îți vor pune startup-ul pe radarul potențialilor parteneri de business, și îți vor aduce vizibilitate și autoritate în fața lor, ceea ce te va ajuta în atingerea obiectivelor tale de business.
Atragerea talentelor în companie
PR-ul merge mână în mână cu employer branding-ul. Pentru a se dezvolta, un startup are nevoie de oameni buni, competenți, astfel că este cu atât mai important să atragi talente noi în companie, inclusiv printr-o comunicare eficientă. Mesajele transmise de către brandul tău pot avea impact semnificativ asupra percepției candidaților și actualilor angajați.
Extinderea pe noi piețe sau verticale
Deschiderea de noi piețe este un pas important și chiar natural pentru startup-urile care țintesc succesul. Având deja un brand bine consolidat, intrarea pe alte regiuni sau verticale de business va fi mai ușoară. În plus, în ceea ce privește PR-ul din mediul online, brand awareness-ul poate fi măsurat prin diferite instrumente.
Educarea publicului cu privire la un nou produs, serviciu sau idee
Prin tactici de PR, audiența ta va putea afla despre cum funcționează o anumite tehnologie, un nou produs, serviciu sau chiar idee. În calitate de fost jurnalist, știu cât de importante sunt poveștile și că pot avea un impact semnificativ asupra noastră.
Vedem, așadar, că PR-ul poate contribui la rezolvarea unor provocări importante din viața unui startup, cât timp fondatorii înțeleg importanța acesteia.
Despre autor
Bianca Dorobanțu: Am o experiență de 7 ani în jurnalism și comunicare. De aproape 2 ani și jumătate, ajut startup-urile tech (dar nu numai), să își contureze poveștile pe care le spun celorlalți despre brandurile lor, și, zilnic, văd cum își pun la bătaie capacitatea de inovare pentru a schimba lumea. Mai multe detalii despre ce fac se regăsesc pe pagina mea de LinkedIn sau pe Tale21.com.