- 8 români din 10 și 7 europeni din 10 spun că vor face achiziții de Black Friday sau Cyber Monday. Tot 8 români din 10 se așteaptă să găsească produse reduse cu cel puțin 30%, iar 23% dintre ei chiar speră să cumpere produse la jumătate de preț
- Majoritatea europenilor (64%) privesc cu scepticism corectitudinea ofertelor de Black Friday. Românii sunt cei mai sceptici consumatori (84%)
- Conaționalii noștri se tem cel mai mult de ofertele dovedite ulterior dezavantajoase (27%), de fraudele cibernetice (20%) și de riscul de a returna produsele (10%) pentru că nu le mai plac
- Cei mai mulți consumatori vor achita cumpărăturile cu banii din contul curent, iar 2 români din 10 chiar au făcut economii special pentru a avea bani de Black Friday
Opt români din zece au intenția de a face cumpărături de Black Friday și tot atâția consumatori din țara noastră se așteaptă ca ofertele de discount să fie de cel puțin 30% din prețul inițial, potrivit unui studiu realizat de Revolut și Dynata, în octombrie 2022, printre consumatorii din Europa, inclusiv România1. Peste 8.000 de consumatori europeni, inclusiv 1.000 de români, au răspuns la acest studiu.
Inflația și costul ridicat al vieții nu sunt un obstacol în calea planurilor de Black Friday și nici măcar riscul de a se confrunta cu false reduceri nu scade intenția de a face cumpărături cu ocazia acestui eveniment comercial important. Potrivit studiului Revolut, doar italienii sunt tot atât de hotărâți ca românii în a profita de ofertele de Black Friday (80%), în timp ce lituanienii (39%) și germanii (54%) sunt cei mai reținuți în a face cumpărături cu această ocazie. La nivel european, șase consumatori din zece se declară interesați de evenimente comerciale precum Black Friday și Cyber Monday, chiar dacă de luni bune Europa se confruntă cu o inflație galopantă și se vorbește tot mai des de recesiune economică.
Totodată, un curent de scepticism față de corectitudinea ofertelor și promoțiilor din timpul acestor evenimente comerciale se manifestă printre consumatorii europeni. Majoritatea respondenților din Europa consideră că brandurile trișează de Black Friday și Cyber Monday (64%), în timp ce 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înșelătoare. Românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privința corectitudinii ofertelor. 63% dintre respondenții români consideră că brandurile trișează de Black Friday și se declară în favoarea verificării ofertelor, în timp ce 21% spun că această tactică este ”parte a jocului” și nu se arată deranjați de ea. Doar 16% dintre respondenți recunosc că nu au întâlnit niciodată oferte înșelătoare de Black Friday.
În topul scepticilor, românii sunt urmați de lituanieni (80% dintre aceștia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliți) și francezi (65%). Cei mai siguri de corectitudinea brandurilor și a comercianților sunt germanii – 61% dintre respondenți spun că practicile incorecte sunt rare de Black Friday și Cyber Monday. Cu toate acestea, după intrarea în vigoare a Directivei Europene Omnibus2, este de așteptat ca aceste situații să fie tot mai puține.
Reduceri ca pentru vremuri cu inflație mare
În contextul economic dificil, 23% dintre respondenții români au așteptări foarte ridicate și speră să găsească produse reduse cel puțin la jumătate de preț. Totuși, majoritatea consumatorilor ar fi satisfăcuți de ofertele de Black Friday dacă ar beneficia de o reducere a prețului cu cel puțin 30% (78% dintre respondenți). Cei mai optimiști sunt cumpărătorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, care speră să găsească reduceri cu peste 50% (28,3%) și cei din Muntenia (25%). Consumatorii din generația Z par cei mai dispuși să ia în calcul și discount-uri mai modeste, de 10-20% (7% dintre respondenți, cel mai mare scor între toate segmentele de vârstă), dar și cei din vestul României (6%).
Cei mai mulți dintre cumpărătorii români și-au făcut planul de a achiziționa mai ales online. 7 din 10 respondenți au indicat platformele de e-commerce preferate sau site-urile/ aplicațiile în general ca fiind locul de unde vor să cumpere de Black Friday. Totuși, 14% dintre consumatori sunt pragmatici și spun că vor face cumpărături și din online și din magazinele fizice, dacă ofertele sunt avantajoase. Din acest punct de vedere, femeile sunt mai dispuse să urmărească toate opțiunile (16%) față de bărbați (12%), deși, pentru ambele sexe, cumpărăturile online sunt pe primul loc între modalitățile de a face achizițiile (64% pentru femei, 74% pentru bărbați).
Pentru utilizatorii care doresc să profite de ofertele din sezonul de cumpărături, super-aplicația financiară Revolut vine cu o recomandare – să-și instaleze extensia Revolut Shopper Chrome. Aceasta aplică automat orice discount sau cashback practicat de partenerii comerciali și le dă clienților posibilitatea de finaliza comanda prin utilizarea cardurilor virtuale de unică folosință, actualizate automat la fiecare achiziție. Astfel, datele reale ale deținătorului cardului nu pot fi identificate sau urmărite.
Mai mult, pentru cumpărătorii de pe platformele comercianților care au integrat soluția de check-out Revolut Pay, plata este mult mai simplu de realizat, fără bătăi de cap. Revolut Pay are și elemente de securitate integrate care îi vor ajuta pe clienți să își protejeze fondurile atunci când fac cumpărături online, dar scade și rata de abandon a coșurilor de cumpărături, un avantaj pentru site-urile de e-commerce.
Femeile vânează oferte la îmbrăcăminte și decorațiuni de casă, bărbații caută reducerile la electronice
Interesul consumatorilor români se orientează, și anul acesta, mai ales către electronice și electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălțăminte și accesorii (20%) și decorațiuni și mobilă (5,4%). Există, totuși, și un procent de 7% dintre respondenți care spun că nu au planuri și așteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziție.
Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor (46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă), dar se modifică în cazul bărbaților (68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum). Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică și electrocasnice (64%), care este la mare căutare și printre respondenții din regiunea de sud-est a țării (60,4%). Cel mai puțin interesați de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) și consumatorii din nord-estul țării (50,4%).
Potrivit datelor Revolut (agregate și anonimizate), de Black Friday 2021, clienții au preferat să achiziționeze produse din categoria electronicelor, computerelor și laptop-urilor de la comercianți locali sau de la retaileri de haine și vestimentație precum – Emag.ro, Altex, Fashiondays, dar și de la supermarket-uri precum Lidl, sau benzinării. Peste 3,17 milioane EUR au fost cheltuiți în magazinele de electronice și electrocasnice, în perioada 12-14 noiembrie 2021, iar către primii 5 comercianți (Emag.ro, Mega Image, Lidl, Profi, OMV) s-au înregistrat plăți în valoare totală de 4,13 milioane EUR, cu Revolut.
Cui îi este frică de Black Friday și de ce?
Cea mai mare temere a românilor legată de Black Friday este ca nu cumva alegerea făcută să se dovedească una neinspirată. Astfel, 27% dintre respondenții la un studiu realizat de Revolut și Dynata au indicat că cel mai mult se tem ca nu cumva după Black Friday să găsească același produs la un preț mai bun. Această temere este mai pregnantă la bărbați (28%) decât la femei (27%), dar și în rândul celor mai tineri dintre cumpărători (18-24 ani, cu 42%).
Cum cei mai mulți consumatori iau în calcul să facă achiziții online (43,4%), a doua mare frică a consumatorilor români este legată de siguranța datelor bancare și a cardului. 20% dintre respondenți au declarat că le este teamă ca datele lor să nu fie furate, iar cei mai sceptici dintre români, la capitolul siguranță cibernetică, se dovedesc a fi cei din regiunea de nord-vest a țării (27,2%). Iar din această perspectivă, ambele genuri sunt la fel de încrezătoare (19,5% femeile vs 20,20% bărbații).
Potrivit datelor interne ale super-aplicației financiare Revolut, în 2021, atât tranzacțiile efectuate cu cardul (fizic), cât și tranzacțiile online au înregistrat un progres, iar plățile digitale s-au dublat, pentru ambele tipuri de tranzacții, comparativ cu Black Friday 2020. În mod special, cardurile virtuale și mai ales cardurile de unică folosință Revolut sunt mijloace eficiente de prevenire a fraudelor cibernetice și sunt ușor de utilizat, atât pentru plăți online, cât și pentru plata la punctul de vânzare, deoarece se pot asocia portofelelor digitale de pe smartphone.
În plus, Revolut pune la dispoziția utilizatorilor mai multe instrumente și funcționalități care contribuie la evitarea fraudelor online: opțiunea de a se loga în cont folosind date biometrice precum amprenta digitală sau face ID; posibilitatea de a respinge și controla plățile online către comercianți, plăți contactless sau swipe direct din aplicație; protocolul 3D Secure care solicită să te loghezi în cont pentru a confirma anumite plăți. Revolut le oferă tuturor utilizatorilor soluții anti-fraudă precum: examinarea în aplicație a tranzacțiilor, blocarea instantanee a tranzacțiilor suspecte și cardurile relevante (pe care clienții le pot debloca instantaneu dacă li se pare sigur, în loc să comande un card nou). Mai multe informații despre măsurile de securitate adoptate de Revolut sunt disponibile aici.
Al treilea motiv de reținere din partea consumatorilor este teama că nu le vor mai plăcea produsele cumpărate și vor fi nevoiți să le returneze (10%). Femeile indică într-o proporție mai mare decât bărbații acest obstacol psihologic (13% vs. 7%). De asemenea, categoria de vârstă 55-64 de ani înregistrează cel mai mare procent de răspunsuri la această întrebare (11%).
Regiunea care are cel mai mare scor la acest răspuns este centrul țării (15%).
Studiul mai arată și că 9% dintre respondenți nu au nicio temere legată de condițiile de derulare sau de achizițiile făcute de Black Friday. Siguranța lor se bazează pe faptul că și-au făcut din timp o listă cu produsele pe care și-ar dori să le cumpere și s-au documentat. Anticiparea este condiționată de vârstă și cumpărătorii cei mai prevăzători sunt cei care au peste 55 de ani (26%), dar și cei localizați în sud-estul țării (13%).
Cumpărătorul informat este un consumator prevăzător
În ceea ce privește comportamentul financiar asociat achizițiilor de Black Friday, studiul arată că românii dau dovadă de mai multă cumpătare și 46% declară că vor cumpăra doar ceea ce își permit și că vor achita cu banii din contul curent. Mai ales reprezentanții segmentului 18-24 de ani (55%) susțin că nu se vor întinde mai mult decât le ține plapuma, dar și consumatorii din vestul țării (54%). În același timp, 22% dintre respondenți sunt dispuși să utilizeze carduri de credit pentru a plăti cumpărăturile de Black Friday, iar bărbații (25%) ar apela la acest mijloc de plată mai mult decât femeile (20%).
Există, însă, și consumatori prevăzători care pregătesc din timp fondurile necesare pentru cumpărăturile de Black Friday. Cel puțin doi români din zece declară că au pus bani deoparte pentru a profita de acest moment, iar categoria de vârstă care arată cel mai responsabil comportament este 25-34 de ani, 29% indicând că au economisit în acest scop. Bucureștenii par a fi cel mai puțin prevăzători, doar 14% având resurse suplimentare pentru cumpărăturile de Black Friday, iar cei din sudul țării – Muntenia – preferă să se pregătească din vreme (26%).
Pentru utilizatorii Revolut, cea mai la îndemână modalitate de a strânge bani pentru Black Friday, Cyber Monday sau orice alt eveniment comercial cu o frecvență cunoscută o reprezintă pușculițele digitale – Seifurile Vault. Mai mult, pentru că una dintre grijile consumatorilor este depășirea bugetului alocat, aplicația Revolut permite setarea de limite de buget de cheltuieli pentru a tempera ”febra cumpărăturilor”.
1. Pentru acest studiu, Dynata a utilizat un eșantion reprezentativ de 1.000 de respondenți români. La studiu au participat 10.000 de respondenți din 10 țări, la nivel global, din care 8.000 europeni (Regatul Unit, Franța, Spania, Italia, Germania, Polonia, Lituania și România). Cercetarea s-a realizat în octombrie 2022, iar rezultatele au fost structurate după gen, vârstă, țară și regiune.
2. Directiva Europeană Omnibus a fost transpusă și în legislația românească https://www.juridice.ro/784963/directiva-omnibus-este-transpusa-in-legislatia-nationala-sanctiuni-mai-aspre-pentru-operatorii-economici-care-incalca-drepturile-consumatorilor.html
3.