În săptămâna 7–11 aprilie 2014, în cel de-al doilea său an de participare în cadrul programului „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”, Asociaţia De-a arhitectura a adus din nou arhitecţi activi, pasionaţi de meseria lor în faţa şcolarilor din clasele primare, dar şi gimnaziale, printr-o serie de activităţi alternative desfăşurate în toată ţara.
De-a Arhitectura Povestită a fost un joc, în care au intrat pe de o parte tinerii care vor forma societatea de mâine, curioşi să afle, deschişi către altfel de abordări, liberi să gândească şi, pe de altă parte, arhitecţii care vor să transmită şi prin vorbe ceea ce rămâne nevăzut, netrăit şi poate nefăcut în arhitectură. Acest demers a dorit să familiarizeze copiii cu exemple pozitive şi concrete de arhitectură, dar şi cu rolul social al arhitecturii şi misiunea arhitectului.
Conferinţele gratuite De-a Arhitectura Povestită s-au reluat şi în acest an în aceeaşi locaţie din Bucureşti, prin amabilitatea partenerilor noştri, Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” (BCU), gazda evenimentului, şi YTONG. Cele opt conferinţe susţinute de opt arhitecţi sau birouri de arhitectură de prestigiu s-au desfăşurat în faţa a 40 clase de elevi în zilele de 9, 10 şi 11 aprilie 2014.
La conferinţele din Capitală se adaugă în acest an alte două oraşe din ţară unde vor avea loc pentru prima oară întâlniri faţă în faţă ale arhitecţilor cu şcolarii: Timişoara, unde cu sprijinul partenerilor YTONG, OAR Timiş şi Direcţia Judeţeană pentru Cultură Timiş, vor avea loc trei prezentări în zilele de 7, 8 şi 9 aprilie la ora 12, în faţa a 6 clase de elevi, şi Sibiu, unde, cu sprijinul YTONG şi al Teatrului pentru Copii şi Tineret Gong, vor avea loc, în ziua de 10 aprilie de la ora 17, două conferinţe susţinute pentru 10 clase de elevi.
Asociaţia a mai desfăşurat, cu ajutorul arhitecţilor voluntari, o serie de ateliere, lecţii demonstrative şi expediţii în capitală şi în ţară.
Tot în cadrul săptămânii Şcoala Altfel, Asociaţia De-a Arhitectura împreună cu Holcim România, partenerul său principal din cadrul proiectului De-a Arhitectura în Oraşul Meu din anul școlar 2013-2014, a oferit posibilitatea unei clase din Câmpulung (judeţul Argeş) şi a uneia din Aleşd (judeţul Bihor) să participe pe 7 aprilie 2014 la câte un atelier creativ De-a Arhitectura HandsOn! Îndrumaţi de arhitecţii De-a Arhitectura, echipe formate din 5-6 copii au lucrat cu materiale şi instrumente de bricolaj şi au construit spaţiile publice pe care şi le-au imaginat sau pe care le-au experimentat în oraşul lor.
Pentru a putea alege clasele care au participat la atelierele din săptămâna Şcoala Altfel, De-a Arhitectura şi Holcim România au organizat un concurs de poveşti în care copiii din clasele a III-a şi a IV-a au scris câte o poveste de circa 1500 de cuvinte pentru fiecare clasă participantă, despre locul preferat din oraşul lor, despre clădirea sau strada sau scuarul preferat, despre o statuie, o biserică sau poate chiar despre curtea şcolii. Copiii au fost încurajaţi să lucreze împreună şi să trimită la alegere şi fotografii, desene sau schiţe care să ilustreze povestea.
Un juriu format din cinci arhitecţi, membri ai Asociaţiei De-a Arhitectura, a ales clasele câştigătoare din Câmpulung și Aleșd. Au fost apreciate acele poveşti care au surprins cel mai bine atmosfera locului ales ca subiect al poveştii şi care au oferit elemente de context (cultural, istoric). A fost apreciată bogăţia detaliilor – dar au fost urmărite mai ales acele detalii care ţin de modul în care experimentează spaţiul un copil. De asemenea, a contat entuziasmul cu care au ilustrat textul, folosind fotografii (făcute chiar de copii, în unele cazuri) sau desene, ce oferă o cheie suplimentară de descifrare a subiectului poveştii.
La Galeria Galateca din Bucureşti au avut loc două ateliere pentru copii mici, Strada de animale, în care copii au fost invitați să își imagineze cum viețuiește un animal și ce nevoi are. S-au gândit cum e casa acelui animal, unde îi place să trăiască și apoi au desenat-o. Ultimul pas este compunerea străzii și negocierea vecinatăților. Tot în Bucureşti au avut loc şi ateliere desfăşurate în şapte şcoli pentru un număr aproximativ de 210 elevi din clasele pregătitoare, a II-a, a III-a şi a IV-a.
În Cluj s-au desfăşurat două ateliere pentru aproximativ 60 de elevi dintr-o clasă
pregătitoare şi o clasă a III-a.
În restul ţării au fost ţinute două ateliere pentru clasa a IV-a în Ocna Mureş (judeţul Alba), câte un atelier în Suceava şi Fălticeni pentru clasele a III-a, respectiv a II-a, şi un atelier pentru clasa a III-a în comuna Cordun, judeţul Neamț.
În Timişoara a avut loc un workshop special destinat elevilor participanţi la opţionalul De-a Arhitectura în Oraşul Meu, workshop intitulat „Reabilitează. Casele trecutului pentru viitor", activitate organizată la propunerea Biroului de Reabilitare şi Conservare al Clădirlor Istorice din Timişoara.
În Reghin a avut loc o expediţie a De-a arhitectura intitulată De-a detectivii urbani! unde au participat elevi din clasa a III-a, iar în Iaşi au avut loc două activităţi, o expediţie De-a detectivii urbani! şi două lecţii demonstrative pentru clasa a II-a.
Lecţia demonstrativă a avut rolul de a-i aduce pe şcolari pentru prima oară în contact cu noţiunile de arhitectură, s-a desfăşurat de-a lungul unei ore şi a fost susţinută de un arhitect voluntar. Lecţia a prezentat una dintre temele dedicate luminii şi umbrei în arhitectură din cursul De-a Arhitectura în Oraşul Meu, curs predat în acest moment pentru peste 1500 copii în oraşe din toată ţara. Arhitectul a explicat noţiunile de lumină şi umbră pe înţelesul copiilor prin prezentări, discuţii ghidate, joc şi analiză, le-a prezentat elevilor o serie de imagini edificatoare şi le-a dat explicaţiile necesare înţelegerii tuturor informaţiilor noi prezentate.
Expediţia De-a detectivii urbani! a avut loc afară, într-o zonă anume aleasă din oraş, timp de două ore, ajutăndu-i pe copii să depisteze diferite funcţiuni din acea zonă, să găsească reperele zonei explorate, să înveţe să se orienteze pe hartă şi pe stradă, să interacţioneze cu locuitorii zonei, observându-i specificul. Jocul De-a detectivii urbani! a implicat căutarea de către şcolari a unor indicii lăsate în prealabil de arhitect în cinci clădiri din zona aleasă. Copiii au căutat indiciile, au trebuit să urmeze instrucţiunile primite şi să ajungă la indiciul următor, până la indiciul şi clădirea finală.
Atelierele sunt exemplificări practice ale materiei cursului De-a Arhitectura în Oraşul Meu, desfăşurate pe perioada unei zile de şcoală (3 ore), în care elevii au învaţat să îşi construiască din hârtie şi carton căsuţa de vacanţă a personajului LEGO preferat, la scara acestuia.
Toate aceste activităţi nu ar fi fost posibile fără entuziasmul arhitecţilor voluntari ai
Asociaţiei De-a arhitectura şi a partenerilor noştri. Ajungem astfel să ne bucurăm de arhitectură şi mediu construit alături de peste 2600 de copii, din 13 oraşe.