“Though there’s madness there’s method in it”
DC Communication a început activitatea acum 20 de ani, cu două persoane – D și C, adică Doru și Crenguța – într-o garsonieră de pe strada Brezoianu, în București. Primul client comercial a fost ING Bank iar primul client instituțional Delegația Comisiei Europene. Primele proiecte – lansarea Multibanking al ING, serviciul de banking electronic din România, în martie 1995 și ”Townsquares of Europe”- expoziția itinerantă a Delegației Comisiei Europene.
În cei 20 de ani de activitate, DC Communication a dezvoltat peste 2.000 de proiecte, pentru 120 de clienți din 20 de industrii și ramuri industriale.
“Echipa DC Communication este cheia tuturor proiectelor și transformărilor prin care a trecut compania. Există un spirit DC Communication care este o combinație între seriozitate și nebunie frumoasă pe care oamenii DC l-au clădit și care produce proiecte bine ancorate și cu rezultatele așteptate. Susținem eficiența și am fost mereu onești cu promisiunile, cu posibilitățile de realizare și cu rezultatele așteptate. Suntem în echipa clienților noștri, așa ne percepem – nu exteriori, nu furnizori, ci colegi. Obiectivele lor sunt și ale noastre. De aceea, motto-ul nostru este: “viziunea se împlinește” – pentru că scopul nostru este să susținem obiectivele lor”- Teodor Frolu, unul din cei doi fondatori ai DC Communication.
În 1995, în februarie, mai exista o singură agenție de PR în România iar, până la sfârșitul anului, au mai fost înregistrate încă două companii. Astfel, în 20 de ani – s-ar putea spune că piața agențiilor a crescut de aproximativ 32 de ori, până la 128 de agenții în 2015. În total, astăzi există 939 de entități – companii și PFA care oferă aceste servicii pe piață, conform înregistrărilor de la Registrul Comerțului.
Privilegiul de a participa la nașterea unei industrii a fost însoțit de șansa de a lucra, încă de la început, în proiecte mari, de poziționare pentru clienți exigenți, majoritatea companii internaționale care luaseră decizia de a investi în extinderea pe piața din România.
Activitățile priveau comunicare internă, externă, advocacy, CSR, comunicare instituțională. Pentru a răspunde solicitărilor și așteptărilor mari, echipa a învățat continuu, de la practici și structuri de business, la planificare strategică, de la evoluția teoriilor și modelelor de comunicare, la cele mai noi metode și instrumente. Cu această atitudine, DC a abordat noi etape, servicii, continuând să fie printre primii de pe piața locală care au inclus noile tehnologii și serviciile asociate acestora, în portofoliu.
“În 1995, nu existau experți locali în domeniu. Așa că a fost nevoie să ne străduim mai mult decât într-o piață așezată în care există educație formală și o înțelegere a mecanismelor de business specifice. Uneori am fost în situația de a reinventa roata, dar am învățat mult și intens pentru a putea răspunde în mod potrivit la problemele clienților noștri. Cultura curajului față de nou o păstrăm ca parte din identitatea noastră și astăzi” – Crenguța Roșu, co-fondator al DC Communication.
2,5 milioane Euro investite în proiecte de dezvoltare
Creșterea echipei a dus la trei relocări succesive și decizia investiției într-un sediu propriu în 2005, o clădire simbol – fosta Bursă de Mărfuri a orașului. În total, în cei 20 de ani, DC a investit peste 2,5 milioane de Euro în proiectele de dezvoltare – echipamente, pregătire, sedii.
Schimbări de structură, anticiparea tendințelor
DC și-a modificat de cinci ori structura și modul de operare, astfel încât să anticipeze transformările pieței și ale necesitaților clienților. Schimbările au fost fluente, fără sincope și s-au datorat nivelului de disponibilitate, implicare și înțelegere a echipei DC. De la servicii de monitorizare interne, la analiza și lucrul cu furnizori, de la departament de servicii social media la creșterea competențelor întregii echipe pentru a fi social media ready, de la echipe de cont, la lucrul cu departamente specializate și apoi adăugarea de noi competențe – toate au fost transformări interne, puțin vizibile, dar esențiale în privința capacității echipei de a se adapta.
Planuri de viitor
Dezvoltarea de noi proiecte, noi clienți care pun accent pe integrarea strategică, coordonarea proceselor de comunicare internă și externă pe toate mediile. Consolidarea alianțelor cu partenerii pentru furnizarea completă de servicii: de la strategie, la implementare.
Câteva detalii despre piață:
· Registrul Comerțului include, în 2015, 128 de companii cu obiectul de activitate – relații publice și comunicare. Față de anul 1995, acest număr reprezintă o creștere de 32 de ori.
· Volumul total al activităților de relații publice se estimează greu, din cauza complexității încadrării activității: de sine stătătoare – in agenții specializate, integrată – în agenții-grup, activități realizate in-house de companii, activități realizate in-house de instituții, freelanceri.
· Modelele de business sunt, de asemenea, destul de diferite între grupuri de comunicare ce integrează activități de PR, companii care oferă consultanță, companii care integrează in-house mai multe tipuri de servicii, companii nișate.
· Suma veniturilor celor 128 de companii înregistrate – o evaluare a pieței reprezentată de agenții a fost, în 2014, conform analizelor făcute la sfârșitul anului, de BIZ, de aproximativ 30 milioane Euro.
· Vârful pieței a fost înregistrat în perioada 2005-2008, când venitul mediu al agențiilor medii și mari a fost între 1,8-2,2 milioane de Euro pe an. De atunci, a crescut numărul de jucători, dar volumele au rămas constante sau au înregistrat o ușoară scădere.
· În 20 ani, DC Communication a crescut de la un venit de aproximativ 90.000 de Euro pe an, în 1995, la aproximativ 850.000 de Euro în 2014, cu un vârf de activitate în 2005, când cifra de afaceri a depășit 2 milioane de Euro.
{mosloadposition user9}