Numărul de centre comerciale noi deschise în Europa a scăzut la cel mai mic nivel din 2005
· În Europa, numărul de centre comerciale nou deschise a scăzut cu aproape 50% faţă de anul trecut
· Numarul de noi centre comerciale este probabil să scadă şi mai mult în 2011, fiind aşteptată cea mai mică creştere anuală de spaţii comerciale din ultimii 30 ani
Cushman & Wakefield anunta in acest raport ca numărul de centre comerciale noi deschise în Europa a scăzut la cel mai mic nivel din 2005. Suprafaţa construită totală a centrelor comerciale introduse pe piaţă în prima jumătate a anului 2010 s-a ridicat la doar 2,1 milioane mp. Au fost deschise în total 64 centre comerciale – o scădere cu aproape 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009, când au fost inaugurate 120 centre.
În cel mai recent raport privind dezvoltarea de centre comerciale în Europa, compania globala de consultanţă imobiliară a afirmat că până la sfârşitul acestui an sunt preconizate să se mai deschidă spaţii comerciale cu suprafaţă construită totală de 3,8 milioane mp, reprezentând o scădere de 17% faţă de 2009. în acelaşi raport se preconizează că 2011 va cunoaşte o scădere chiar şi mai mare a gradului de finalizare, la aproximativ 5,2 milioane mp. Aceasta ar reprezenta o creştere de doar 3,9% faţă de aportul total din 2010 – cea mai mică creştere anuală din ultimii 30 ani.
În ultimii ani, aproape toate ţările europene au fost martorele reducerii numărului de proiecte în curs. În zece ţări, printre care şi Republica Cehă, Ungaria şi Irlanda, în prima jumătate a anului 2010 nu a fost deschis niciun centru comercial. Se preconizează că pe termen scurt, gradele de finalizare nu îşi vor reveni, deşi anul viitor numărul proiectelor de dezvoltare noi poate creşte în unele ţări, în funcţie de ritmul revenirii economice şi în special în funcţie de cererea internă / vanzarile retail.
Însumând împreună puţin peste jumătate din numărul total de proiecte de centre comerciale din Europa în anii 2010 şi 2011, Rusia şi Turcia se menţin în fruntea clasamentelor de centre comerciale. în prima jumătate a anului 2010, Rusia a înregistrat cel mai mare număr de centre comerciale noi, fiind finalizaţi peste 430.000 mp, din care 41% fiind situaţi în Moscova. Proiectul de centru comercial Vegas din Moscova, având 130.000 mp, deschis în iunie, este pe departe cel mai mare proiect finalizat în ultimele şase luni ale anului 2010.
Franţa şi Italia au cele mai mari proiecte de spaţii noi din Europa Occidentală. În Franţa, unde în ultimii ani s-a înregistrat o puternică creştere în dezvoltarea de spaţii comerciale, atenţia s-a îndreptat către centre mai mici, din oraşe secundare. În Italia, nivelul de dezvoltare a rămas relativ constant, cifrele privind proiectele în curs în 2010 şi 2011 indicând o reducere cu 25-30% faţă de media finalizărilor anuale calculată pe 10 ani.
Europa Centrală şi de Est sunt în continuare în fruntea clasamentelor în ceea ce priveşte creşterea procentuală a spaţiilor utile. În prima jumătate a anului 2010 Bulgaria a cunoscut o creştere de 96% a suprafeţei comerciale utile totale. Bosnia, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia a cunoscut şi ele o creştere a suprafeţei utile de aproximativ 5-10%. În Europa Occidentală, Italia şi Germania au înregistrat cele mai mari suprafeţe de spaţii noi. În Italia au fost deschise şase centre comerciale noi, care au adăugat pe piaţă o suprafaţă construită totală de puţin sub 170.000 mp. În Germania, cele cinci centre comerciale noi deschise şi şase extinderi / redezvoltări care au avut loc au adăugat o suprafaţă construită de aproximativ 150.000 mp.
Razvan Gheorghe, Partener, Managing Director Cushman & Weakefield Romania afirma:
„Desi performanta centrelor comerciale din Romania a fost sever afectata de criza economica, proiectele dominante atat din Bucuresti, cat si din alte orase mari din Romania si-au pastrat gradul de ocupare si interesul din partea retailerilor internationali.
In mod laudabil managementul majoritatii centrelor comerciale, fie shopping mall sau retail park, a gasit rapid solutii de contracarare a efectelor crizei, iar acum situatia este mult mai stabila.
Este clar ca piata este dominate din ce in ce mai mult de catre retailerii internationali, indeosebi de cei din Germania, Austria, si Franta, acestia fiind si principalele ancore in proiectele existente sau viitoare. Brandurile cu produse de tip discount s-au potrivit cel mai bine cu scaderea venitului cheltuibil al majoritatii populatiei.”
Darren Yates, asociat la Cushman & Wakefield’s European Research Group, a declarat: „Având în vedere datele curente, se pare că anul viitor finalizările de centre comerciale noi urmează să scadă la aproximativ 5 milioane mp – cel mai scăzut nivel din ultimii şase ani. În timp ce ultimii doi ani au tânjit după dezvoltatori, probabil că viitoarea reducere a suprafeţei de spaţii noi va ajuta la susţinerea evoluţiei sectorului de spaţii comerciale şi va deschide oportunităţi de dezvoltare noi, pe măsură ce oferta va fi rapid absorbită, supunând piaţa la presiunea creşterii, în unele cazuri chiar începând de anul viitor.”
În prima jumătate a anului 2010, volumele de investiţii europene de retail s-au ridicat la 16,5 mild. € – reprezentând o creştere de 80% faţă de anul anterior. Cota care revine segmentului de retail din totalul investiţiilor în proprietăţi comerciale a continuat şi ea să crească, confirmând popularitatea ascendentă a acestei clase de active. În special Marea Britanie, Franţa şi Germania au înregistrat o puternică creştere în activitate.
Mike Rodda, şeful departamentului de investiţii „cross – border” Cushman & Wakefield a declarat: „Judecând după tranzacţiile în curs, ne aşteptăm ca pe măsură ce ne apropiem de sfârşitul anului să vedem o creştere semnificativă a numărului afaceri încheiate. Cererea investitorilor de active de calitate bună în pieţe centrale rămâne puternică, deşi urmăreşte în permanenţă evoluţia sectorului muncii.”
Centre comerciale europene în curs de execuţie
(Suprafaţă construită totală: mp; a doua jum. 2010– 2011) |
Centre comerciale noi deschise în prima jumătate a anului 2010 (Suprafaţă construită totală; mp; ianuarie 2010 – iunie 2010) |
||||
Ţara |
Metri pătraţi |
Procent de creştere în furnizarea de spaţii |
Ţara |
Metri pătraţi |
Procent de creştere în furnizarea de spaţii |
1. Rusia |
2.300.000 |
22,4% |
1. Rusia |
428.513 |
4,4% |
2. Turcia |
1.160.509 |
22,9% |
2. Bulgaria |
197.000 |
96,2% |
3. Franţa |
866.009 |
5,4% |
3. Turcia |
185.935 |
3,8% |
4. Italia |
802.749 |
6,5% |
4. Italia |
167.909 |
1,4% |
5. Bulgaria |
416.575 |
103,7% |
5. Germania |
151.880 |
1,2% |
6. Polonia |
407.300 |
6,2% |
6. Polonia |
147.000 |
2,2% |
7. Marea Britanie |
392.379 |
2,4% |
7. România |
125.784 |
5,8% |
8. Germania |
363.630 |
2,7% |
8. Spania |
99.250 |
1,0% |
9. Spania |
302.843 |
3,0% |
9. Marea Britanie |
80.179 |
0,5% |
10. Olanda |
221.390 |
4,0% |
10. Slovacia |
78.896 |
9,2% |