ce analizeză situatia spaţiilor comerciale stradale situate pe cele mai scumpe artere din lume
Chiriile pe cele mai scumpe artere din Capitala României au scăzut cu până la 48%
24 Septembrie 2009, Cushman & Wakefield România susţine în raportul său „High Street Retail” că peste jumătate dintre cele mai prestigioase artere comerciale din lume dar si din marile orase ale Romaniei au fost afectate de recesiunea economică globală, 54% din cele 274 străzi monitorizate de companie cunoscând scăderi ale chiriilor la spaţii de clasă A.
Conform concluziilor raportului „Main Streets Across the World” (rom. Mari artere comerciale ale lumii), aceasta este cea mai mare scădere globală a chiriilor la spaţii de retail din cei 24 de ani de emitere a raportului. Chiriile la spaţii de clasă A au crescut în numai 18% dintre locaţii. Conform specialiştilor Cushman & Wakefield, criza a afectat şi primele 3 artere comerciale din lume, şi anume: Fifth Avenue din New York, Causeway Bay din Hong Kong şi Avenue des Champs-Élysées din Paris.
Raportul Cushman & Wakefield, „Main Streets Across the World” este un barometru global al puterii sectorului de retail şi al popularităţii arterelor comerciale din 60 ţări. În cele mai scumpe 10 bulevarde din lume, chiriile la spaţii de clasă A(prime) au cunoscut scăderi sau au rămas la acelaşi nivel, întrucât retailerii s-au abţinut de la extinderi. Fifth Avenue din New York rămâne cea mai costisitoare arteră comercială din lume, unde retailerii se pot aştepta să plătească 1.700$ / sq f / an, ceea ce inseamna 13, 027 Eur / mp / an reprezentând o scădere de 8,1% faţă de 2008. în ultimii opt ani, Fifth Avenue a fost cea mai scumpă arteră din lume. Causeway Bay din Hong Kong şi Avenue des Champs-Élysées din Paris îşi menţin poziţiile doi, respectiv trei.
Referind-se la marile artere comerciale din Romania, Razvan Gheorghe, Membru RICS
Partener Managing Director Cushman & Wakefield declară: In Romania, dupa o perioada de aproximativ 5 ani de ocupare 100% a principalelor artere comerciale din marile orase, 2009 a adus un grad de neocupare de peste 20%. Din pacate una dintre cele mai importante artere din Bucuresti, Calea Victoriei, a avut cel mai mult de suferit atat datorita crizei cat si datorita lipsei de imbunatatire a infrastructuriisi a locurilor de parcare. Factori absolut necesari pentru un retail de lux. Probabil, centrul istoric al Bucurestiului va fi primul proiect de imbunatatire a conditiilor comerciale pentru magazinele stradale.”, concluzioneaza directorul Cushman & Wakefield.
Vorbind de prima jumătate a anului 2009, Razvan Gheorghe spune ca” majoritatea contractelor încheiate au fost reprezentate de renegocieri ale unor contracte mai vechi, în vederea micşorării chiriilor, şi nu de contracte noi de închiriere.”
„Cererea de spaţii comerciale stradale a scăzut”, mai adauga directorul Cushman & Wakefield, „ majoritatea retailerilor stopandu-si procesul de expansiune, iar chiriaşii existenţi continuand să renegocieze contractele de închiriere. În medie, nivelul chiriilor a scăzut cu 20-30% faţă de septembrie anul trecut.”
In ce priveste Bucureştiul, specialistii Cushman & Wakefield sustin urmatoarele: chiriile pentru spaţii stradale situate în zonele principale cum ar fi cele din zona Bulevardului Magheru şi Calea Victoriei, au ajuns la un nivel de 70 – 80 Euro/m2/ lună, corespunzând unei scăderi anuale de 45 – 48%.
În celelalte oraşe importante din ţară, precum Braşov, Constanţa, Timişoara, Iaşi, chiriile pentru spaţii prime se situează în jurul valorii de 35 – 40 Euro/m2/lună, Clujul înregistrând valori cu 25-30% mai mari.
Anul acesta, singurul eveniment important, referitor la închirierea spaţiilor comerciale stradale, a fost inaugurarea, in mai, a primului spaţiu stradal ZARA din România, la parterul Unirea Shopping Center din Bucureşti. Spaţiul are o suprafaţă închiriabilă totală de aprox. 6,000 m2, cu o arie de vânzare de 3,000 m2 şi reprezintă cel mai important magazin („flagship store”) ZARA din România.
Cushman & Wakefield – Cele mai scumpe 10 artere comerciale în 2009
Poziţia 2009 |
Poziţia 2008 |
Ţara |
Oraşul |
Strada |
$ SUA /sq f/an |
€/ m.p/am |
% modificare |
1 |
1 |
USA |
New York |
Fifth Avenue |
1.700 |
13.027 |
(8,1) |
2 |
2 |
China |
Hong Kong |
Causeway Bay |
1.525 |
11.687 |
(15,1) |
3 |
3 |
Franţa |
Paris |
Avenue des Champs-Elysees |
1.009 |
7.732 |
0 |
4 |
4 |
Italia |
Milano |
Via Montenapoleone |
887 |
6.800 |
1,5 |
5 |
7 |
Japonia |
Tokyo |
Ginza |
776 |
5.950 |
0 |
6 |
6 |
Marea Britanie |
Londra |
New Bond Street |
768 |
5.885 |
6,9 |
7 |
8 |
Elveţia |
Zurich |
Bahnhofstrasse |
685 |
5.246 |
0 |
8 |
5 |
Irlanda |
Dublin |
Grafton Street |
568 |
4.356 |
(22,5) |
9 |
12 |
Germania |
München |
Kaufingerstrasse |
470 |
3.600 |
7,1 |
10 |
9 |
Australia |
Sydney |
Pitt Street Mall |
448 |
3.436 |
(3,2) |
Sursa: Cushman & Wakefield (clasamentul complet este conţinut în raport)
Dupa cum se arata in raport de catre specialistii Cushman & Wakefield, la nivel global, cea mai mare creştere a chiriilor a fost înregistrată în Sao Paulo, Brazilia, chiriile în Alameda Lorena şi Iguatemi Shopping crescând cu 111%, respectiv 79,3%. În New Delhi, India, Basant Lok a înregistrat cea mai mare creştere, cu 79,1% în timp ce în Europa, Rue St. Catherine din Bordeaux, Franţa a avut cea mai mare creştere, cu 17,6%.
Tot la nivel global, cele mai mari scăderi ale chiriilor au fost înregistrate în Mumbai, unde Colaba Causeway a scăzut cu 63,5%. În Americi, Sao Conrado Fashion Mall din Rio de Janeiro a scăzut cu 53,4% în timp ce în Europa, Calea Victoriei din Bucureşti a scăzut cu 48,1%.
John Strachan, director de retail la nivel global, Cushman & Wakefield, a spus: „Ultimele 12 luni au reprezentat una dintre cele mai dificile perioade din toate timpurile pentru sectorul de retail, întrucât cheltuielile de consum şi vânzările în retail au scăzut pe multe pieţe. În perioada ultimelor 12 luni, pieţele globale de retail s-au arătat destul de flexibile, însă în ultimul timp, impactul a fost mult mai mare întrucât au fost resimţite efectele generale ale recesiunii. Totuşi, vestea bună este că aproape tot ce era mai rău a trecut. Multe pieţe majore sunt acum în curs de refacere economică, iar lideri cheie, cum ar fi Germania, au ieşit în mod oficial din recesiune. Fără îndoială că vor exista unele pieţe care vor fi în continuare afectate în decursul următorului an, însă ne aşteptăm să vedem o revenire mai numeroasă în teritoriu.”
Referindu-se la cele mai costisitoare artere comerciale din lume, si in special la Fifth Avenue din New York unde retailerii se aşteaptă să plătească 1.700$ pe ft.p pe an, Gene Spiegelman, Vicepreşedinte executiv, Cushman & Wakefield New York, a declarat: „Fifth Avenue oferă în continuare mărcilor mondiale de retail oportunitatea primă de a-şi transmite mesajul celei mai vaste audienţe internaţionale posibile. Oferta limitată de poziţii de clasă A, combinată cu o cerere continuă, a minimizat presiunea recesiunii asupra valorilor chiriilor pe Fifth Avenue. Flexibilitatea arterei Fifth Avenue rezidă şi în atracţia unică pe care o exercită atât asupra mărcilor de lux, cât mai ales asupra celor de retail şi în abilitatea acestora de a coexista cu succes pe cel mai scump coridor de retail din lume. În ciuda impactului semnificativ pe care scăderea economiei globale l-a avut asupra sectorului de retail, piaţa din Manhattan şi în special de pe Fifth Avenue, s-a comportat bine în comparaţie cu restul pieţelor de retail.”
In Europa, Kaufingerstrasse din München s-a ridicat cel mai mult în topul primelor zece artere comerciale, urcând de pe locul 12 pe 9, cu o creştere a chiriilor de 7,1%. Vorbind despre aceasta crestere, Inga Schwarz, şef al departamentului de cercetare al Cushman & Wakefield Germania, a afirmat: „Germania este una dintre cele mai mari şi mai specifice pieţe de retail din Europa, motiv pentru care retailerii naţionali şi internaţionali au păstrat întotdeauna oraşele mari pe lista lor. Deşi economia a fost puternic lovită de criză, cheltuielile de consum au fost surprinzător de flexibile, iar sentimentul a început să se amelioreze încă de la începutul primăverii. Având în vedere că cererea a rămas destul de puternică iar oferta de locaţii de primă clasă este limitată, chiriile s-au dovedit a fi destul de robuste de-a lungul crizei şi se aşteaptă să rămână aşa şi în lunile care vin. Datorită numeroşilor clienţi ai oraşului München şi prosperităţii continue a regiunii, spaţiile sale de clasă A sunt ţinta celor mai mari mărci internaţionale care caută să se extindă pe piaţa germană, motiv pentru care chiriile sale au crescut în ultimele 12 luni.”
La nivel global, cea mai mare creştere a chiriilor a avut loc în Sao Paulo, Brazilia, chiriile în Alameda Lorena şi Iguatemi Shopping crescând cu 111%, respectiv 79,3%. Milena Morales, manager – servicii de cercetare, Cushman & Wakefield America de Sud, afirma referindu-se la aceasta crestere: „în ciuda crizei financiare globale, cifrele IBGE (Institutul Brazilian de Geografie şi Statistică) arată că în primele cinci luni ale anului, vânzările de retail din Brazilia au crescut cu 4,4%. Această creştere a urmat celei de 9,1% din 2008. Reducerea impozitelor de către guvern a ajutat la impulsionarea cheltuielilor de consum, drept urmare, nu suntem martorii unor închideri ample de magazine. Prin urmare, chiriile pentru spaţiile de retail au continuat să crească, în special în São Paulo, pe străzi din zona Jardins, cum ar fi Al. Lorena şi Haddock Lobo, care au atras magazine ce înainte erau situate în Statele Unite. Consumatorii sunt atraşi şi de mărci mai luxoase şi mall-uri sofisticate, cum ar fi Shopping Iguatemi, care oferă şi activităţi de divertisment şi securitate mai bună .”
Ca o concluzie , Anthea To, analist de retail, Cushman & Wakefield adauga: „Piaţa globală de proprietăţi de retail pare să fie mai stabilă acum, iar în curând poate să se arate o modestă îmbunătăţire a activităţii. În timp ce disponibilitatea unităţilor în locaţii de primă clasă este redusă, iar cererea din partea ocupanţilor dă semne de îmbunătăţire în cazul acestor locaţii, se aşteaptă ca străzile secundare să cunoască în continuare ajustări negative ale chiriilor, întrucât retailerii se concentrează din ce în ce mai mult pe locaţii AAA şi continuă să îşi reducă prezenţa în zonele mai puţin profitabile. De asemenea, se aşteaptă ca cererea din partea ocupanţilor să fie în continuare selectivă, o reluare semnificativă a creşterii chiriilor pe termen scurt fiind improbabilă, cel puţin până când economia globală şi piaţa muncii vor da semne mai ferme de recuperare.”
{mosloadposition user10}