Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cushman & Wakefield Echinox: Dezvoltatorii continuă investițiile, peste 500.000 mp spații de retail sunt în construcție sau în faza de pregătire la nivel național; În București, planurile rămân limitate

Densitatea stoc de retail /1.000 locuitori vs salariul mediu net

Dezvoltatorii imobiliari continuă extinderea portofoliilor de proiecte de retail din România, spații cu o suprafata de peste 500.000 de metri pătrați fiind anunțate pentru următorii 4 ani, 10 dintre proiectele planificate având mai mult de 10.000 metri pătrați fiecare, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de Cushman & Wakefield Echinox.

La nivelul regiunilor, în zona Centru Vest sunt în construcție și în fază de planificare proiecte totalizând 270.000 metri pătrați, care se vor adăuga la stocul existent de 1,4 milioane de metri pătrați. Astfel, această zonă va rămâne cea mai dezvoltată din punct de vedere al spațiilor de retail moderne construite.

În zona de Est, care la finalul lunii martie cumula un stoc total de 610.000 metri pătrați, sunt planificate pentru dezvoltare spații noi de 137.000 metri pătrați, în timp ce în zona de sud, cu un stoc de 842.000 metri pătrați, proiectele anunțate totalizează 156.000 metri pătrați.

În prezent, Reșița, cu 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraș din țară fără un proiect de retail modern. Există însă planuri pentru dezvoltarea de către Nhood a unui centru comercial de 35.000 de metri pătrați în următorii ani, parte a unui proiect de regenerare urbană. Giurgiu și Alexandria sunt două alte orașe importante fără niciun proiect modern de retail. Giurgiu va intra însă în acest an pe harta retailului modern, prin parcul de retail pe care Mitiska îl dezvoltă în oraș, pentru Alexandria însă neexistând încă în plan vreun astfel de proiect.

Trei orașe din țară au o densitate de spații comerciale de peste 1.000 metri pătrați/1.000 locuitori, respectiv Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori), Oradea (1.047 mp/1.000 locuitori) și Deva (1,006 mp/1.000 locuitori.

Cele mai puține spații de retail raportate la numărul de locuitori sunt înregistrate în Tulcea și Călărași cu 70 mp/1.000 locuitori, respectiv 98 mp/1.000 locuitori, cu toate că în aceste orașe salariile medii nete sunt peste cele din Suceava, Oradea sau Deva. Această situație este remarcată și în cazul unor orașe mari precum Cluj-Napoca, Alba Iulia, Craiova, Iași și chiar București, unde deși câștigurile medii nete sunt printre cele mai ridicate din țară, au o densitate redusă de spații de retail.

În București, în prezent, sunt în construcție spații totalizând 48.400 metri pătrați, respectiv extinderea Promenada Mall în zona Barbu-Văcărescu – Floreasca, Lemon Retail Park în Voluntari și Greenfield Plaza.

Stocul total de spații de retail din România a ajuns la finalul primului trimestru din acest an la 4,14 millioane de metri pătrați, din care 2,88 milioane de metri pătrați în afara Bucureștiului, iar 1,26 milioane de metri pătrați în Capitală.

La nivelul Bucurestiului, cea mai mare densitate de spații comerciale se află în sectorul 1, cu un nivel de circa 758 mp/1.000 de locuitori, pe pozițiile următoare fiind situate sectoarele 6 (655 mp/1.000 de locuitori) și 3 (488 mp/1.000 de locuitori).

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Aproape toți dezvoltatorii prezenți pe piața locală de retail au anunțate planuri de investiții ambițioase pentru perioada următoare, dovedind încă o dată încrederea pe care o au în acest segment imobiliar. Vedem pentru următorii ani o diversificare a formatelor pe care aceștia intenționează să le aducă pe piață, noile investiții vizând în egală măsură proiectele de tip mall și cele de parcuri de retail. Există în continuare orașe importante din punct de vedere al puterii de cumpărare și a numărului de locuitori care pot absorbi scheme moderne de retail cu condiția ca acestea să fie adaptate nevoilor și cerințelor existente.”

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox

Principalele proiecte în construcție și în fază de proiectare anunțate de dezvoltatori

Oraș Proiect Dezvoltator Suprafata GLA

(mp)

Livrare
Cluj-Napoca Cesarom Mall Prime Kapital, MAS RE

73.300

2026

Iasi Mall Moldova extindere Prime Kapital, MAS RE

58.600

2024

Craiova Promenada Mall NEPI Rockcastle

52.300

2023

Pitesti Arges Mall Prime Kapital, MAS RE

52.100

2024

Resita Nhood Resita Nhood

35.000

n.a.

Bucuresti Promenada Mall extindere NEPI Rockcastle

34.000

2025

Arad AFI Palace Arad AFI Europe

32.000

n.a.

Alba Iulia Alba Iulia Mall Prime Kapital, MAS RE

28.900

2022

Pitesti Shopping Park Pitesti Squaretime/Mitiska REIM

22.500

2022

Bacau Arena Mall extindere Arena City Center

20.700

2023

Vaslui Funshop Retail Park Scallier

10.000

2022

Giurgiu Shopping Park Giurgiu Squaretime/Mitiska REIM

9.300

2022

Slatina Shopping Park Slatina Squaretime/Mitiska REIM

8.600

2022

Densitatea stoc de retail /1.000 locuitori vs salariul mediu net

Densitatea stoc de retail /1.000 locuitori vs salariul mediu net

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.