Alina Butaci
Marketing Manager, Jumpeye Creative Media
2009 va fi un an de “maturizare” al relatiilor publice in Romania. De ce maturizare? Pentru ca reducerea veniturilor alocate acestor activitati va face concurenta si mai apriga. Astfel, specialistii vor fi nevoiti sa se perfectioneze si sa ofere ceva extraordinar pentru a iesi in evidenta.
Vor creste sau vor scadea bugetele alocate PR-ului? Considerati ca vor fi diferente semnificative in anumite domenii sau in functie de dimensiunile companiilor?
Avand in vedere previziunile “sumbre” ale analistilor privind criza economica, bugetele alocate promovarii vor scadea. PR-ul insa, ca si pondere in bugetul de promovare, va creste sau in cel mai rau caz isi va mentine cota.
Sigur ca toate aceste masuri de diminuare ale bugetelor vor genera diferente semnificative, atat in functie de domeniile de activitate cat si in functie de dimensiunile companiilor. Cu toate ca aceste diferente au existat intotdeauna, acum ele se vor amplifica.
Ce fel de campanii preconizati ca vor fi cautate de organizatii /recomandate de agentii (accent pe CSR, pe obtinere vizibilitate in media, pe evenimente etc.)?
Responsabilitatea sociala este “la moda” de ceva vreme. Acum mai mult ca oricand va creste implicarea firmelor in campanii sociale. In plus, companiile vor fi nevoite sa gaseasca metode tot mai inedite de promovare. Nu de putine ori, metodele neconventionale de marketing sunt mai putin costisitoare si mai eficiente decat cele clasice.
Considerati ca micile firme vor apela mai mult ca pana acum la PR? Credeti ca vor fi multi cei ce vor intreprinde in 2009 primele actiuni de PR?
Bugetele companiilor mici nu vor fi suficiente pentru o campanie “serioasa” de PR. In cel mai bun caz vor incerca sa realizeze campanii pe cont propriu.
Sunt putine firmele care inteleg faptul ca in perioadele de criza este recomadata derularea unei campanii de PR. Doar cele care vor constientiza acest lucru vor intreprinde in 2009 primele actiuni de PR.
Cine va avea o pondere mai mare: PR-ul in-house sau outsourcing-ul?
Diminuarea bugetelor va determina cresterea PR-ului in-house. Majoritatea companiilor detin un departament de marketing si comunicare. Pe fondul crizei, acesta va prelua toata campania de PR si promovare. Astfel, responsabilitatile marketerilor interni vor creste.
Doar firmele cu bugete reduse de PR vor renunta la outsourcing.
Ce considerati ca va avea mai mare cautare in anul ce vine? Activitatile obisnuite sau unele noi sau mai putin utilizate pana acum? Au clientii o preferinta anume? Care sunt tendintele lui 2009 la nivel de comunicare si PR?
Originalitatea si creativitatea vor si punctele cheie ale anului ce vine. Se va apela tot mai mult la metode neconventionale de promovare, la buzz marketing, campanii de fidelizare, si in special marketing online. Campaniile pe forumuri, bloguri si retele sociale vor creste in mod considerabil.
Alina Butaci este Marketing Manager la Jumpeye Creative Media – agentie de digital marketing. Are o experienta de 2 ani in marketing online si doreste sa ajunga o prefesionista in domeniu.
Va invitam sa dezbatem acest subiect in cadrul discutiei dedicate pe Forumulul PRwave aici. {mosloadposition user10}