Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatorii de servicii poștale care expediază pe teritoriul României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri mai mari de expediere.
Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despăgubiți corespunzător, în raport cu suma declarată, în caz de pierdere, furt sau distrugere totală/parțială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia către destinatar.
Serviciul de trimitere cu valoare declarată
Serviciul de trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar față de alte tipuri de servicii poștale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea declarată a bunului expediat. În schimb, el funcționează ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt, distrugere ori deteriorare, spre deosebire de celelalte tipuri de trimiteri poștale interne care nu fac obiectul unui asemenea serviciu cu valoare declarată, pentru care furnizorii sunt obligați prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.
Trebuie reținut că expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de către destinatar la momentul livrării) nu presupune optarea implicită pentru serviciul cu valoare declarată. Prin urmare, și în cazul acestui tip de serviciu este indicată asigurarea coletului prin alegerea suplimentară a serviciului de trimitere cu valoare declarată.
Atenție! Dacă utilizatorul declară o valoare a coletului mai mică decât cea reală, despăgubirea va fi calculată în raport cu nivelul valorii declarate.
Cum funcționează
De exemplu, un utilizator care dorește să vândă cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunțuri și îl expediază cumpărătorului printr-un serviciu ramburs în valoare de 10 lei, va fi despăgubit de curier, în cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:
– în cazul în care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată – cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);
– în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 5 lei;
– în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului), dar a declarat o valoare mai mică, respectiv 300 lei – cu suma de 300 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 3 lei.
Bine de știut
• Serviciul cu valoare declarată nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;
• Furnizorii de servicii poștale nu au obligația de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei să nu o facă;
• Dacă furnizorul îți pune la dispoziție o aplicație online de completare a documentelor de transport, verifică dacă aplicația oferă și opțiunea de asigurare a coletului;
• Verifică dacă documentul de transport înmânat de curier la preluarea coletului reflectă cerințele/condițiile de livrare solicitate;
• Aceste reguli se aplică exclusiv trimiterilor poștale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul României către o adresă situată pe acest teritoriu;
• În lipsa unui contract explicit, Condițiile generale privind furnizarea serviciilor poștale de pe site-ul furnizorului de servicii poștale reprezintă în fapt contractul pe care îl închei cu acesta.
Ce, cum şi unde reclami
În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parțială) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligația să îți soluționeze reclamația conform contractului încheiat cu tine sau Condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poștale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013.
Dacă reclamația nu a fost soluționată amiabil sau nu ai primit un răspuns în maxim 3 luni, te poți adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.