Corporatiile si celelate organizatii au culturi distincte, asa cum au tarile din diverse parti ale globului. Anumite companii pot fi catalogate din prima traditionale si conservative. Acest lucru poate fi observat poate cel mai usor dupa modul in care sunt imbracati angajatii (de exemplu, cei de la IBM poarta cravata chiar si atunci cand vin in tricou!), dar cultura unei organizatii este reflectata si in structura acesteia si multe alte elemente folosite de companie. La capatul celalalt al sprectrumului se afla organizatiile mai mici, de cele mai multe ori companii de software sau asa numitele dot.com-uri, unde angajatii decid cate ore lucreaza in fiecare zi, cu ce se imbraca sau daca mai vin la birou sau lucreaza direct de acasa, imbracati in pijamale! Cele mai multe organizatii insa se situeaza intre aceste doua extreme.
Dar ce legatura au toate aceste lucruri cu comunicarea? Modul in care o companie se raporteaza la stilul de comunicare face parte si influenteaza chiar cultura sa organizationala. Determinarea valorilor si credintelor (ceea ce intelegem in acest caz prin "cultura") ajuta extrem de mult in luarea celor mai bune decizii in strategiile de comunicare.
{viewonly=registered,special}
In cadrul oricarei companii, indiferent de marimea sau specificul acesteia, se comunica. De la simplul „Buna ziua!" primit de la portar pana la complexele rapoarte de profitabilitate intocmite de companie pentru actionari si entitatile regluatorii, toate acestea au un numitor comun, un laimotiv de comunicare, care la randul sau reflecta cultura coporatiei.
Pornind de la definirea culturii corporative, care pentru marile companii este descrisa in asa-numitele manuale corporative, comunicarea joaca rolul de a transmite mai departe aceasta cultura a companiei. Rolul managerului de comunicare este esential, mai ales acum, in secoul 21, cand media si opinia publica pot trasnforma cea mai mica greseala intr-un scandal de proportii iar o mare realizare poate trece usor neremarcata printre multitidinea de stiri.
Practic, departamentul de comunicare concentreaza toate informatiile oficiale si neoficiale despre companie, si le transmite mai departe selectiv, catre diverse categorii de public si prin diverse canale de comunicare. A face o schema de comunicare perfect aplicabila pentru fiecare corporatie este virtual imposibil, avand in vedere numarul nelimitat de situatii practice intalnite in realitate. Dar simplificand mult lucrurile, putem sa trasam o schema de baza, aplicabila in aproape toate cazurile:
In toate aceste cazuri, comunicarea are loc in ambele sensuri, de aceea departamentul de comunicare nu este numai emitator al mesajului unei companii, ci si cel care sintetizeaza informatiile provenite din mediile externe si interne, luand decizii, impreuna cu managementul, privitoare la politica companiei.
! De retinut: departamentul de comunicare are rol de distribuire a mesajului companiei catre publicul selectat, dar si de preluare a informatiilor si prelucrare a acestora.
Asa cum se spune mai sus, mesajul transmis nu este acelasi pentru fiecare categorie de public, pentru simplu motiv ca nu toata lumea nu este interesata de acelasi lucru si nu numai atat, nu toata lumea trebuie sa cunoasca un anumit lucru. Rolul departamentului de comunicare in marile corporatii este unul de instrument de management si in multe cazuri de consilier al CEO-ului in aproape toate situatiile, datorita multitudinii de informatii la care acest departament este expus. Desigur, in acest ultim caz, sunt esentiale discernamantul si capacitatea de sitenza care il caracterizeaza pe managerul de comunicare.
Articole recomandate:
Ce produce coachingul?
Interviu Sphera Group - Digital Client of the Year la Internetics 2024
Magic happens when we meet: Saatchi & Saatchi, Agency of the Year la Internetics 2024
Interviu Silvia Sticlea, Country Manager, Nestle Romania: Cele mai frumoase experiențe sunt cele în ...
Viitorul în digital: Despre tehnologie, autenticitate și evoluția strategiilor în marketingul digita...
Viitorul în digital: Despre curaj și relevanță
Viitorul în digital: Despre creativitate și esența umană
Recunoașterea nevoii de coaching
Pages: 1 2