Motivarea angajaților este o sarcinã dificilã pentru manageri tot timpul anului. Aceasta devine, însã, aproape imposibilã în perioada imediat urmãtoare vacanțelor, cum este și cea de Paște. Potrivit specialiștilor în resurse umane, 83% din oameni suferã de așa numita melancolie post-vacanțã, manifestatã prin iritabilitate, obosealã și anxietate – care afecteazã performanța angajaților. Melancolia post-concediu este greu de evitat, susține Alexandru Bușilã, psihoterapeut și trainer HPDI, dar perioada de readaptare la locul de muncã poate fi scurtatã considerabil, urmând câteva sfaturi simple.
Ce ar trebui să faci în ultima zi de muncă
De multe ori, se întâmplã ca în preajma unei vacanțe oamenii sã devinã nerãbdãtori și puțin superficiali. “Dacã știm cã astãzi este ultima zi de muncã înainte de o vacanțã prelungitã, este posibil ca nivelul de concentrare sã scadã și, odatã cu el, nivelul de motivatie. De aceea, este recomandat ca proiectele mari și medii sã fie încheiate cu trei zile înainte, iar ultima zi de muncã sã fie folositã pentru sarcinile ușoare, repetitive și, în special, pentru organizarea activitãților care urmeazã sã fie fãcute imediat dupã vacanțã”, spune Alexandru Bușilã. Managerii pot organiza ședințe scurte (sub 30 de minute) în care sã discute planul pentru perioada imediat urmãtoare vacanței. Astfel, angajații vor avea clar stabilite sarcinile ce urmeazã sã fie îndeplinite și vor reuși sã se mobilizeze mult mai repede.
Ce faci în prima zi de dupã vacanțã
Dupã o perioadã de relaxare, oamenii au nevoie de un timp pentru a ieși din inerția vacanței. Psihoterapeutul Alexandru Bușilã recomandã ca prima zi de muncã sã fie structuratã astfel:
· Reîntâlnirea cu colegii și punerea la curent cu ceea ce am fãcut în vacanțã și ceea ce urmeazã sã facem la birou
· Verificarea planului fãcut înainte de vacanțã (ar fi bine sã se facã într-o ședintã scurtã, stabilitã înainte de vacanțã)
· Verificarea corespondenței;
· Rezolvarea unor task-uri ușoare
· To Do List pe ore pentru a doua zi.
Chiar dacã oamenii au tendința de a-și verifica corespondența, se recomandã ca aceasta sã se facã în amãnunt, în a doua parte a zilei. Tendința de a rezolva task-urile regãsite în e-mail-uri îi va determina pe angajați sã sarã peste cele douã etape de dinainte. În acest caz, ei vor încerca sã compenseze celelelate douã etape pe tot parcursul sãptãmânii. Rezultatele fiind întreruperea celorlalți colegi, fragmentarea propriilor activitãți, lipsa unei direcții clare, ineficiențã, melancolie, tristețe.
Este important că prima zi de muncă după o vacanță să se încheie cu realizarea unor sarcini ușoare (care sigur se pot realiza repede și eficient). În acest fel, angajații își vor reaminti plăcerea lucrului bine făcut și a task-urilor duse la bun sfârșit. Sentimentul de satisfacție îi va motiva să continue și a doua zi să caute această stare și astfel vor tinde să "intre în pâine" cât mai repede.
Despre Alexandru Bușilă
Alexandru BUȘILÃ, Content & HR Manager HPDI, este licențiat în sociologie și psihologie și deține un Master în Terapia Cognitiv Comportamentalã. Alexandru este și trainer autorizat ANC (Autoritatea Naþionalã pentru Calificãri). Subiectele abordate în training-urile sale sunt Time Management, Change Management, Stress Management, Managementul prin obiective, Comunicare asertivã și Inteligența Emoționalã.
Alexandru Bușilă a ținut traininguri pentru companii importante precum Cosmote, Apa Nova, Renault, Continental, Hella, Mondial, Microsoft, Procter & Gamble, Toyota, Honeywell, Expur, Travelport, Frigoglass, Arctic, Ceragon, FM Logistic sau Raiffeisen.
Înființată în 2001, în București, Human Performance Development International (HPDI) este o companie specializată în furnizarea de soluții de leadership și dezvoltare a resurselor umane prin training, coaching și team building.