Tranzițiile la job sunt un proces firesc, care se întâmplă în cariera profesională. Angajații își pot schimba poziția în cadrul unei companii, să se angajeze într-o altă organizație sau să opteze pentru un post de muncă peste hotare.
Chiar dacă decizia de a face o schimbare în carieră nu este una ușoară, este necesară și importantă pentru avansarea profesională. După ce te-ai hotărât să te angajezi în altă parte, trebuie să-ți pregătești un CV online cu informații actualizate, să cauți jobul dorit pe platforme de recrutare, cum ar fi delucru.md și să aplici. Or, poți să te reprofilezi și să cauți freelance jobs. După ce ai îndeplinit aceste etape, te felicităm pentru curaj și perseverență! În continuare începe etapa de inducție și de adaptare. Aici, o parte din responsabilitate trebuie să și-o asume angajatorul și HR managerul, iar pentru succesul colaborării este important ca tu, proaspăt(ă) angajat(ă) să depui efort. Citește mai jos 5 recomandări de la specialiștii HR cum să te adaptezi mai ușor la noul post de muncă.
designed by Freepik – Freepik.com
Fii curios/curioasă
Depune efort să cunoști tot ce se întâmplă în companie, ce proiecte sunt în derulare și cu ce se ocupă fiecare coleg (ă). Înainte să-ți setezi KPI-uri și să afli, care sunt toate sarcinile tale, trebuie să înțelegi situația din organizație. La această etapă, este binevenit să adresezi multe întrebări. Pentru o adaptare eficientă, echipa de HR și angajatorul trebuie să identifice o persoană, care să te mentoreze și să te ajute să te integrezi. După ce vei cunoaște în profunzime cu ce se ocupă organizația, cum sunt setate procesele și unde tinde să ajungă, îți va fi mai ușor să înțelegi cu ce poți fi util/ă și unde poți produce o schimbare.
Împrietenește-te cu colegii
La început vei fi întâmpinat (ă) cu destul de multă reticență din partea colegilor, dar asta nu trebuie să te descurajeze. Investește în relațiile cu colegii și fă tu primul pas, ca să-i cunoști. Chiar dacă decizia despre continuarea colaborării după perioada de probă o iau managerii de la HR sau angajatorul, relațiile cu echipa, pe nivel orizontal sunt cheia succesului. Dacă în companie sunt stabilite procese de acomodare, fii deschis (ă) pentru această etapă. Dă dovadă de respect, grijă, implicare, modestie și sinceritate în construirea relațiilor cu noii colegi.
Discută cu angajatorul/angajatoarea
Discuția cu șeful sau șefa ta este esențială la începutul colaborării. Inițiativa poate veni atât din angajatorului/angajatoarei, cât și din partea ta, ceea ce va demonstra că ai o atitudine proactivă. Comunică despre așteptările tale, stabiliți împreună obiective și planificați cum se va desfășura colaborarea. Reluați discuția după două-trei săptămâni, ca să vă asigurați că lucrurile decurg conform planului și scopurile setate sunt îndeplinite în timp util. De asemenea, cere feedback și adresează întrebări de fiecare dată când simți necesitatea.
Ai răbdare
Adaptarea la un job nou nu este un proces rapid și simplu. Este o perioadă de învățare pentru tine, cât și pentru colegii tăi, care vor să te cunoască și să înțeleagă ce plus valoare vei oferi echipei lor. Oferă-ți timp să înțelegi cum sunt organizate procesele la noul job și vorbește cu superiorii despre toate neclaritățile, pe care le ai. Cât poți de mult nu complica lucrurile și încearcă să savurezi schimbarea, care se întâmplă cu tine și care te duce mai aproape de îndeplinirea obiectivelor tale profesionale.
Procesul de acomodare este primul task, pe care trebuie să-l îndeplinești cu succes la noul job. Pentru realizarea acestuia, trebuie să-ți activizezi toate abilitățile profesionale și personale, care să convingă angajatorii că ești angajatul/angajata, de care au nevoie în echipă.