Lucratul de acasă reprezintă un beneficiu pe care aproape fiecare angajat și-l dorește. Totuși, chiar dacă lucrezi din confortul propriei case, e posibil ca productivitatea să scadă și să nu mai dai același randament, dacă nu respecți un program de lucru prestabilit. De aceea, trebuie să rămâi pragmatic și să îți faci o strategie eficientă cu privire la sarcinile profesionale. Iată câteva sfaturi utile care te vor ajuta să fii productiv.
Respectă programul de muncă
Deși lucrezi de acasă, asta nu înseamnă că nu trebuie să ai un program de muncă prestabilit. Așadar, stabilește-ți un plan care să cuprindă toate activitățile pe care le ai pe parcursul zilei. Nici nu exagera cu munca, dar nici nu amâna sarcinile profesionale, pentru că s-ar putea să te trezești că ești copleșit de volumul mare de lucru. Așadar, structurează-ți ziua astfel încât să ai timp pentru pauze de odihnă, de masă, dar și să îți duci task-urile până la capăt.
Pregătește-ți spațiul de lucru
Chiar dacă ți se pare comod să lucrezi din pat sau de pe canapea, indicat este să ai, totuși, un spațiu de lucru dedicat, unde să îți desfășori activitatea profesională. În primul rând, asigură-te că ai la dispoziție o masă de birou, pe care să îți așezi laptopul, plus un scaun special, pe care să stai relaxat. Apoi, ai nevoie de obiecte care să îți faciliteze programul de lucru și să te ajute să îți duci proiectele la bun sfârșit. De exemplu, nu ar trebui să îți lipsească o agenda, unde să notezi cele mai importante aspecte și să sintetizezi informația. O să îți prindă bine și o imprimantă, câteva dosare, un marker, ca să subliniezi ideile importante, câteva pixuri și un suport pentru accesorii.
Nu te lăsa distras
Când lucrezi din confortul propriei locuințe, e foarte ușor să îți pierzi concentrarea și să te lași distras de activități sau lucruri exterioare. De exemplu, nu ai cum să fii productiv dacă îți verifici telefonul non-stop sau dacă ai notificările pornite și îți pierzi timpul pe rețelele de socializare. Astfel, o să îți pierzi toată atenția. La fel și dacă ții televizorul aprins: mintea s-ar putea să îți zboare la ceea ce apare pe ecran, în loc să te concentrezi la sarcinile de serviciu. Deci, desfășoară activități recreative doar când iei o pauză sau la finalul programului de lucru.
Renunță la multitasking
Chiar dacă e tentant să faci mai multe lucruri deodată și chiar să combini viața personală cu munca, indicat e să nu o faci, deoarece nu este productiv, de exemplu, să faci curățenie și să te ocupi de proiecte simultan. Ia lucrurile pas cu pas, ca să fii eficient și să nu pierzi timpul. Stabilește-ți o strategie cu ajutorul căreia să respecți un anumit orar, pentru ca, la finalul zilei, să fii mulțumit că ai dus fiecare task la bun sfârșit.
Nu uita de pauze
Atunci când îți desfășori activitatea profesională de acasă, e important să mai iei și o binemeritată pauză. Pentru că timpul îți permite, poți să ieși să te plimbi 10-15 minute la aer curat și să îți pui sângele în mișcare, ca să te dezmorțești, mai ales că stai toată ziua în casă. Mișcarea și exercițiile fizice te vor ajuta să te relaxezi și vor diminua nivelul stresului. De asemenea, într-un anumit interval al zilei, atunci când ai stabilit că e momentul pentru o pauză, fă o activitate care îți place (ascultă muzică, citește sau gătește), ca să îți încarci bateriile și să te întorci cu forțe proaspete la sarcinile pe care le ai. Important e să găsești un echilibru între viața personală și cea profesională.