cum alegi un magazin, cum să te fereşti de neplăceri şi cum să economiseşti când cheltuieşti
– sfaturi de la Oktal.ro –
Românii au recuperat din distanţa faţă de europeni în privinţa cumpărăturilor online, dar nu toţi ştiu să se ferească de capcane. Piaţa este încă în formare, deci există şi mulţi „oportunişti”.
– Cum să economiseşti bani la plata online, profitând de cardurile bancare
– Dreptul de retur, avantaj cert al online-ului faţă de retailul clasic
– Creditele online, simplu şi rapid cu 0% dobândă şi chiar cu bonusuri
Tot mai mulţi români cunosc avantajele comerţului online, iar cardul nu mai este doar un instrument de retragere a salariului de la ATM. Shopping-ul online cucereşte persoane din tot mai multe categorii sociale, pentru unii însemnând ocazii speciale sau timp economisit, iar pentru alţii, un adevărat stil de viaţă. Nu toate persoanele care fac cumpărături online cunosc însă toate detaliile despre modul în care se pot feri de neplăceri. Şi mai puţine persoane ştiu cum să profite cu adevărat de experienţa shopping-ului online, cum să se ferească de promoţiile false, cum să îşi folosească drepturile de consumatori şi mai ales cum să beneficieze de toate instrumentele oferite de industria de comerţ şi plăţi.
"Romanilor le place sa faca shopping online, dar inca exista un decalaj puternic fata de restul Europei", subliniaza Dan Dumitrescu, General Manager al companiei Elka-Oktal Group, care detine Oktal.ro. "Cu 14 ani în urmă, când începeam afacerea în mediul online, internetul era un mediu mai degrabă exclusivist, iar mulţi se temeau de miturile care se conturau în media. În acel moment, e-commerce-ul era prezentat la TV, în România, aşa cum în prezent sunt descrise călătoriile spaţiale. Şi totuşi, astăzi este rutină, piaţa creşte an de an, la fel şi tehnica şi aşteptările clienţilor noştri".
Online-ul, cu bune şi rele – cum să alegi binele
Ca orice domeniu care înregistrează o înflorire rapidă, într-un context în care consumatorii sunt în mare parte încă prea puţin iniţiaţi în toate "tainele" domeniului, comerţul electronic a atras cu sine şi capcane. Online pot fi descoperite uşor multe experienţe nefericite, unele din ele, când se petrec la scară largă, ajung chiar ştiri. Mediul de afaceri profesionist, mass-media de calitate, autorităţile (pe filiera europeană), procesatorii, băncile şi companiile de carduri bancare au investit în ultimii ani în educaţia clienţilor şi în ridicarea standardelor. Au existat şi vor mai exista cu siguranţă multe promoţii care să-i convingă pe reticenţi să facă şi mai multe cumpărături online, chiar şi cu plata direct pe internet. Visa si MasterCard, dar şi unele bănci, se implică prin oferte speciale în anumite perioade, făcând cumpărăturile online şi mai atractive.
"Shopping-ul online poate fi o experienţă la fel de plăcută ca şi cumpărăturile la Mall. Totul este să alegi cu grijă magazinele şi să nu te uiţi doar la preţ. În retailul fizic, ai cumpăra un laptop de la o tarabă cu vopseaua scorojită? Dar un televizor LED sau un smartphone de ultimă generaţie, dintr-un târg într-o hală sau piaţă? La fel este şi online: ai acces la o imensitate de oferte, însă preţul este doar un element, cel care te "gâdilă" prima dată. Mai departe, depinde de raţiunea ta în a alege dacă vei deveni client sau vei tasta o altă adresă web", spune reprezentantul magazinului www.Oktal.ro, unul dintre cele mai importante magazine online de IT&C şi electrocasnice.
Preţul, uneori cea mai mare capcană
Membru fondator al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), magazinul Oktal.ro este şi cel mai "vechi" jucător din industrie. Pe lângă preţuri mici – avantajul principal al comerţului online, alături de economia de timp – un magazin online trebuie să ofere o comunicare susţinută, să poată răspunde online şi telefonic, rapid, la orice întrebare sau solicitare. De asemenea, viitorii clienţi ar trebui să fie foarte atenţi la serviciile de post-vânzare. "Trebuie să-ţi pui întrebarea: dacă nu vor fi toate bune şi frumoase şi vor exista probleme cu produsul, ce se va întâmpla?", subliniază Dan Dumitrescu. În acest sens, spre exemplu, Oktal.ro oferă "E-Service", un program complet gratuit care îi ajută pe clienţi să economisească timp şi bani. În perioada de garanţie a produselor, clienţii Oktal.ro pot completa online un formular, în cazul apariţiei unei probleme. Ulterior, un operator de service va prelua solicitarea şi va contacta telefonic sau prin e-mail clientul. Preluarea produsului defect va fi făcută de către un curier trimis şi plătit de Oktal.ro, iar returnarea produsului la client va fi făcută în aceleaşi condiţii favorabile pentru client.
Când cumperi online, te poţi răzgândi. Când cumperi tradiţional, NU
Multe persoane consideră că, online, există un risc cu privire la modul de percepţie a tuturor caracteristicilor unui produs. Tocmai de aceea, clienţii au un mare avantaj la cumpărăturile online, în comparaţie cu cele clasice: pot returna produsele, în maxim 10 zile de la achiziţie, chiar şi fără a invoca un motiv. Unele magazine au mărit acest avantaj: Oktal.ro garantează satisfacţia prin promisiunea de returnare a banilor în cazul în care clientul, în maxim 30 de zile de la achiziţie, doreşte să returneze un laptop sau netbook, nemulţumit de performanţele acestuia – proces rapid şi uşor, fără penalităţi şi fără necesitatea invocării unui motiv.
Rate cu 0% dobândă şi chiar cu bonusuri, direct pe internet
Pe internet, clienţii au posibilitatea de a cumpăra şi în rate produsele dorite, aplicând chiar direct online şi putând găsi chiar oferte de creditare cu 0% dobândă. Mai mult, există promoţii prin care unii finanţatori pot oferi bonusuri consistente. Spre exemplu, o campanie recentă a BRD Finance şi Oktal.ro oferă clienţilor 7% reducere suplimentară din toate preţurile de pe magazinul online, chiar şi din cele care se aflau deja în promoţii.
Uneori, băncile mai şi oferă… cum să ieşi pe plus
Clienţii pot economisi şi mai mulţi bani, dacă aleg plăţile online în mod frecvent. Multe bănci oferă carduri de credit sau chiar de debit prin care, la orice tranzacţii, inclusiv online, posesorii sunt recompensaţi chiar de către bancă! Un exemplu este campania Bancpost prin care posesorii de carduri de credit primesc chiar şi 2% din valoarea tranzacţiilor. Alte bănci cu o astfel de politică sunt CEC Bank, Garanti Bank, RBS Bank şi multe altele. Clienţii care plătesc totul la timp pot avea doar beneficii, închizând balanţa lunară cu banca în mod pozitiv – clienţii pot câştiga bani de la bancă, din comisioanele pe care aceasta le percepe comercianţilor, dar şi din bugetele de marketing.
Fereşte-te de rău! Cum îl identifici?
Promoţiile false, lipsa de securitate a tranzacţiilor şi lipsa de seriozitate cu privire la termenii expuşi pe website sunt printre nemulţumirile unora dintre cei ce aleg să cumpere online. "Nu există pe internet, în mod clar, o listă de magazine "aşa da" şi "aşa nu", fiecare persoană trebuie să analizeze comercianţii şi să-i aleagă pe cei care inspiră cea mai multă încredere, cei care respectă toate normele legale şi pe cele asumate de "liga profesionistă" a magazinelor online. Magazinele active, care comunică intens, care se expun în mass-media, care se promovează şi mai ales care oferă o gamă largă de servicii "la pachet" cu produsele propuse spre vânzare, sunt cele mai inspirate alegeri", atrage atenţia managerul www.Oktal.ro.
Magazinul online „perfect”
Printre elementele care conferă încredere într-un magazin online: design plăcut, utilizare uşoară; lipsa de erori şi atenţionări alarmante din partea programului de antivirus folosit de vizitator; rezonanţa numelui (ai mai auzit de acel magazin? o căutare pe Google poate oferi indicii valoroase: un magazin de calitate apare în surse de încredere – presa de calitate); număr de telefon expus vizibil, informaţii de contact; comunicare uşoară; recenzii independente (ex: www.trustpilot.ro) expuse pe website; semnalare a aderării sale la ARMO – Asociaţia Româna a Magazinelor Online; prezenţa plăţilor online securizate, printr-un procesator cunoscut (şi pagină https, conexiune securizată); link spre ANPC; termeni de utilizare clari; posibilitate extinsă de returnare a produselor; variante de creditare – parteneri de prestigiu din rândul băncilor şi a IFN-urilor; servicii cu valoare adăugată, inclusiv post-vânzare.
{mosloadposition user9}