Skechers din Marea Britanie, biciclete din Polonia, echipamente de alergare din Germania, gadget-uri sportive din Grecia, totul cumpărat stând în fotoliul de acasă.
După cum vedeți, oferta este una generoasă, iar faptul că aveți aceleași drepturi indiferent de tara din care cumpărați ar trebui să facă lucrurile extrem de simple. În contextul unei țări ce se dorește europeană prin multitudinea de activități sportive desfășurate în orașele mari de pe tot teritoriul, este normal să ne gândim la confortul personal atunci când ieșim să facem sport în aer liber sau în sălile de sport.
Dincolo era mai ieftin
Orice decizie ar trebui să înceapă cu o căutare, apoi, dacă este cazul, compararea diferitelor oferte. Pentru a vă ușura viața, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniștii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online, care vă pot ajuta să luați decizia cea mai potrivită: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, prețul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicație la distanță, modalitățile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului de soluționare a reclamațiilor, termenul de retragere și formularul tipizat de retragere, existența unei garanții legale, durata contractului.
De obicei, informațiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, prețul, perioada de valabilitate și durata contractului (pentru servicii) le puteți afla din pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.
Pentru modalitățile de plată, livrare, executare a contractului, termenul de retragere, garanția legală, va trebui să accesați secțiunile special dedicate “Cum plătesc?”, „Livrare” sau „Garanții”, iar dacă acestea nu există, veți găsi informațiile care vă interesează în secțiunea „Termeni și condiții”.
Cine vinde?
Ați găsit un preț convenabil și toate celelalte elemente sunt în regulă? Excelent. Dar înainte de a vă “arunca” pe ofertă, trebuie să mai faceți ceva. Hai să vedem cum puteți obține niște informații despre vânzător.
În primul rând, trebuie să știți că orice profesionist care vinde online este obligat să-și indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poștală la care este stabilit, precum și, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax și adresa de poștă electronică ale acestuia, numărul de înmatriculare și codul de înregistrare fiscală.
De regulă, puteți găsi aceste informații în secțiunea „Contact”. Informațiile mai pot fi găsite și în secțiunile „Mențiuni legale”, „Termeni și condiții” sau „Protecția datelor personale”. Este important să aflați în ce stat își are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu aveți aceleași drepturi, iar soluționarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar ECC- Net nu vă mai poate ajuta în acest caz. Dacă nu puteți găsi informații despre identitatea comerciantului pe site, puteți utiliza WHOIS (terminații .org, .com etc.), ROTLD (terminații .ro), EURID (terminații .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet. Asta doar în cazul în care vă doriți neapărat produsul. Daca nu îl doriți neapărat, schimbați site-ul și căutați altceva unde aveți toate informațiile.
Verba volant, scripta manent?
„Dacă nu știați, de fiecare dată când cumpărăm ceva, încheiem un contract, chiar dacă nu este scris sau nu arată ca un contract obișnuit, adică ceva cu multe articole numerotate și un limbaj încâlcit.
Normal că, și atunci când cumpărăm online, încheiem un contract. Iar contractul va conține atât informațiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat să le afișeze pe site, cât și termenii și condițiile profesionistului, pe care, de regulă, le accepți bifând o căsuță, la momentul finalizării comenzii. De asta e foarte important să le citiți cu atenție înainte”, a precizat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.
Show me the money!
Cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale Uniunii Europene acceptă plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regulă, numai profesioniștii din alte state membre UE care se adresează în mod special consumatorilor români (au site-ul în limba română, prețurile în lei etc.), permit și plata în numerar, la livrare.
Plata prin card bancar sau prin transfer bancar/online îți oferă un anumit grad de protecție și garanția că, în caz de fraudă, îți poți recupera suma plătită. În unele cazuri, prin procedura de refuz la plată, băncile și companiile de carduri îți vor permite să recuperezi suma plătită și în cazul în care profesionistul nu ți-a rambursat suma plătită după ce te-ai retras din contract.
Unele state membre ale UE au interzis profesioniștilor să perceapă comisioane pentru plata cu anumite mijloace de plată. În celelalte cazuri, profesioniștii nu pot solicita comisioane care să depășească costul pe care la rândul lor îl suportă pentru utilizarea respectivelor metode de plată.
Aveți grijă! Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, așa că închideți imediat orice pagină de internet care face acest lucru.
De asemeni, urmăriți și rata de schimb valutar atunci când faceți plata în altă moneda, verificați la banca proprie cursul valutar din ziua respectivă pentru a vedea dacă ceea ce plătiți este exact cât vă așteptați să fie.
Fără regrete
Ați primit produsul și v-ați dat seama că nu este potrivit cu ceea ce aveți nevoie sau cineva tocmai vi l-a făcut cadou și nu vă place. Ce mai puteți face?
Specific achizițiilor online este faptul că, pentru majoritatea contractelor, aveți dreptul de a vă retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație și fără penalități, în afara celor stabilite prin lege.
Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului în cazul achiziționării de servicii și cu momentul livrării în cazul în care achiziționați produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ați fost informat cu privire la existența dreptului de retragere, termenul în care puteți renunța la contract este de 12 luni.
Vă puteți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția și în care să specificați cel puțin următoarele: identitatea dumneavoastră, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Produsul îl puteți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site-ul profesionistului, sau puteți aștepta să fie preluat de acesta de la adresa anunțată de dvs. În cazul în care plătiți curierul pentru returul produsului, nu aveți dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
Profesionistul trebuie să vă ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în prețul final, în termen de 14 zile calendaristice.
Dacă ați folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcționează (de exemplu, ați făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să vă rețină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.
Domnul e servit!
Profesionistul trebuie să vă livreze produsul în termenul afișat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Deschideți coletul în prezența curierului, dacă este posibil și inspectați sumar produsul. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, îl puteți refuza, menționând pe documentele de transport motivul. Contactați imediat vânzătorul. Dacă nu este posibil să verificați produsul în prezența curierului, inspectați-l cât mai curând posibil, fotografiați ambalajul și produsul și informați vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme. În același timp, puteți trimite o reclamație către compania de curierat.
Dacă nu ați primit produsul în termenul stabilit cu profesionistul sau în cel mult 30 de zile, va trebui să luați legătura cu acesta pentru a vă pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Dacă nici de această dată termenul nu este respectat, atunci puteți solicita încetarea contractului.
Profesionistul este obligat să vă ramburseze orice sumă plătită în termen de maximum 7 zile de la data la care l-ați informat asupra deciziei de încetare a contractului.
Caz de succes
Mihaela a comandat de pe un site din Marea Britanie 3×12 duzini de mingi de tenis. O duzină conține 3 cutii în care se află 4 mingi de tenis. Vânzătorul englez a retras de pe cardul Mihaelei 388.80 EUR, prețul a 36 de duzini, dar i-a livrat numai 12 duzini. Mihaela a luat legătura cu vânzătorul, i-a explicat situația și a depus o reclamație. Vânzătorul a refuzat însă să trimită restul de produse plătite, susținând că numărul de duzini livrat a fost cel corect, deși suma retrasă de pe card era mai mare decât prețul a 12 duzini. Mihaela a transmis o reclamație către ECC Romania și, cu sprijinul ECC UK, vânzătorul și-a recunoscut greșeala și a livrat și restul mingilor de tenis.
Sfaturi pentru achiziția de încălțăminte sportivă.
1. Citiți eticheta! Pe etichetă trebuie să găsiți următoarele elemente de identificare și caracterizare:
· Denumire produs;
· Denumirea și/sau marca producătorului;
· Adresa poștală a sediului social pentru producătorii/importatorii din afara UE;
· Adresa poștală a sediului unde pot fi contactați pentru producătorii/distribuitorii din UE;
· Principalele caracteristici tehnice: mărime, culoare, model;
· Modul de întreținere (de obicei este un prospect prezent în ambalajul în care se comercializează produsul);
2. Cumpărați încălțăminte sportivă numai din magazine sau raioane specializate unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță).
3. Atenție la încălțămintea sportivă de brand, dar cu preț este exagerat de mic. Riscați să cumpărați un produs contrafăcute.
4. Verificați ambii pantofi și probați-i pe amândoi, faceți câțiva pași înainte de a lua decizia de cumpărare.
5. Încălțămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părți componente: fața; căptușeala și acoperiș de branț; talpa exterioară și pictograme ale materialelor utilizate la producerea articolelor de încălțăminte: piei cu fața naturala, piei cu fața corectată, materiale textile și alte materiale.
6. Etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată și accesibilă și să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles.
7. Aveți grijă la promoții! Trebuie să fiți informat neechivoc cu privire la data de începere a promoției, încetarea promoției (fie prin epuizarea stocului fie la o dată anunțată), prețul vechi și prețul nou precum și asupra altor eventuale condiții specifice.
8. Instrucțiuni de întreținere. Orice articol de încălțăminte trebuie să fie însoțit de instrucțiunile de întreținere – forma de prezentare uzuală a acestor instrucțiuni fiind un prospect introdus în ambalajul de comercializare; instrucțiunile trebuie respectate.
Când vreți să cumpărați online încălțăminte sportivă trebuie să fiți foarte atent
· Citiți atent condițiile generale de vânzare. Se presupune că ați acceptat aceste condiții la momentul achiziției. În eventualitatea unui litigiu, condițiile vă vor fi opozabile, chiar dacă au fost formulate într-o limbă străină.
· Verificați modul în care sunt utilizate datele personale. Faceți acest lucru înainte de a valida comanda. Nu uitați că aveți un drept de acces și de rectificare.
· În principiu, contractul (achiziția online este un contract) este încheiat de la momentul confirmării comenzii.
· Asigurați-vă că adresa de email este corect menționată și că puteți primi mesaje.
· Salvați sau imprimați confirmarea comenzii.
· Păstrați întotdeauna o copie a comenzii, a confirmării tranzacției și a condițiilor generale valabile la momentul efectuării comenzii.
· Vă puteți răzgândi în maxim 14 zile de la primirea comenzii dacă încălțămintea cumpărată este prea mică sau dacă nu vă îndeplinește dorințele, dacă nu seamănă cu fotografia de pe site etc.
Pentru orice alte probleme vă puteți adresa Centrului European al Consumatorilor – ECC Romania la Tel: 021 315 71 49, office@eccromania.ro și www.eccromania.ro. Sau, cel mai simplu, descărcați pe telefon aplicația ECC Net Travel și veți avea oricând informația la îndemână.