În industria construcțiilor, eficiența și productivitatea sunt esențiale pentru a respecta termenele limită și a menține profitabilitatea proiectelor. De-a lungul timpului tot mai multe procese au fost modernizate și automatizate astfel încât să se poată obține un randament cât mai bun dar și să se minimizeze riscurile de accidente pe șantier.
Una dintre cele mai solicitante și consumatoare de timp sarcini pe șantier este legarea fier-betonului. Această procedură esențială se realizează printr-un proces laborios, care implică îmbinarea meticuloasă a barelor de fier beton folosind sârmă de oțel. Dacă până nu demult acest proces era realizat manual de către muncitori, folosind doar niște clești, acum există echipamente profesionale care nu doar că scurtează semnificativ timpul efectiv de lucru, ci realizează și legături mai strânse, de o calitate superioară.
Primele mașini de legat fier-beton au apărut în anii ’60, însă adoptarea lor pe scară largă a avut loc treptat, începând cu anii ’90 și 2000. Astăzi, aceste echipamente au devenit un standard în industrie fiind nelipsite în orice șantier de construcții, precum clădiri civile și industriale, autostrăzi, tuneluri, poduri, căi ferate sau prefabricate din beton.
Viteza de lucru este unul dintre principalele avantaje ale acestor echipamente, fiind incomparabil mai mare față de legarea manuală. De asemenea, calitatea și consistența legăturilor sunt net superioare, cu pierderi minime de sârmă. Aceste performanțe sunt posibile datorită inovațiilor tehnologice implementate de producători de renume precum MAX sau Makita.
Un exemplu concret: să comparăm timpul necesar pentru a lega 100 mp de bare de armătură folosind metoda clasică cu clește, față de utilizarea unei mașini de legat fier-beton. Un muncitor experimentat ar avea nevoie de aproximativ 8 ore pentru a realiza această sarcină manual. Folosind o masina de legat fier profesională, același muncitor poate lega suprafața de 100 mp în doar 1,5 ore. Diferența este uimitoare și demonstrează clar avantajele acestei tehnologii.
Pe piață există diverse modele de mașini de legat fier-beton, fiecare cu caracteristici și performanțe specifice. Principalele diferențe între aceste modele constau în autonomia acumulatorului, exprimată în numărul de legături realizate per încărcare, precum și tipul și grosimea sârmei folosite.
Beneficiile utilizării mașinilor de legat fier-beton pe un șantier sunt inegalabile. Iată doar câteva dintre cele care contribuie, într-un mod direct sau indirect, la creșterea productivității:
- Viteză de lucru impresionantă, în medie e nevoie de o secundă per legătură
- Posibilitatea de a trece sarma de legat fier de 2 sau chiar de 3 ori peste barele de armătură, ceea ce asigură o legătură mai strânsă
- Greutate redusă (între 2,3 și 2,6 kg, în funcție de model) și operare cu o singură mână
- Sistem de acționare simplu, printr-o simplă apăsare de buton
- Reducerea riscului de apariție a accidentelor în rândul muncitorilor
- Eliminarea pierderilor de sârmă
- Autonomie extinsă, se pot face cca 4000 legături per încărcare
Așadar, pe măsură ce tehnologia avansează și cerințele proiectelor devin tot mai complexe, constructorii trebuie să fie deschiși către adoptarea de noi soluții eficiente, care să le permită să rămână competitivi pe piață.
Investiția în echipamente profesionale, de orice fel, nu doar că aduce beneficii imediate în ceea ce privește productivitatea și calitatea lucrărilor, dar reprezintă și un pas important către un viitor sustenabil în domeniul construcțiilor. Prin optimizarea proceselor și reducerea timpului de execuție, aceste echipamente contribuie la diminuarea amprentei de carbon și la utilizarea eficientă a resurselor.