În contextul pandemiei de COVID-19, măsurile sanitare și de distanțare socială au afectat, drastic, afacerile și activitățile bazate pe contactul direct cu clienții. În acest sens, industria HoReCa a fost unul dintre sectoarele cel mai grav afectate. Numeroasele perioade de sistare temporară a activității localurilor au determinat fie o închidere parțială, fie o reducere a personalului sau a serviciilor oferite.
Experții estimează că noile restricții și intrarea, din nou, a anumitor localități în scenariul roșu ar putea închide 50% din afacerile din domeniu până la sfârșitul lui 2020, în lipsa unei intervenții salvatoare a Guvernului.
Photo by Dan Burton on Unsplash
Unii jucătorii de pe piața de food delivery au găsit, însă, soluții pentru a trece cu bine peste această perioadă de criză.
Măsuri de salvare a businessului
Suspendarea activității restaurantelor în martie 2020 a determinat patronii de localuri să vină cu soluții pe termen scurt și mediu pentru salvarea businessului. Multe firme și-au adaptat lista de servicii la condițiile economice și sociale impuse de pandemie, din necesitatea de a păstra afacerea și angajații. O soluție salvatoare pe care au adoptat-o o bună parte din localurile cu servire directă au devenit afacerile bazate pe servicii de livrare la domiciliu. Pe măsură ce firmele au realizat importanța acestui tip de activitate dar și a adaptării rapide la tehnologie, piața a început să revină pe un trend ascendent.
Digitalizarea serviciilor și adaptarea la noile cerințe de pe piață au fost, astfel, șansa de a supraviețui în acest context economic puțin favorabil.
Tendințele de consum de pe piață s-au modificat
Efectele pandemiei de coronavirus s-au făcut simțite și în privința trendurilor de consum. După ce, începând cu a doua jumătate a lunii martie, tendința populației a fost aprovizionarea cu cât mai multe produse pentru consumul la domiciliu, lucrurile s-au modificat ulterior. Statisticile arată că, începând cu aprilie 2020, un număr tot mai mare de români a optat pentru servicii de tip food delivery.
În plus, dacă înainte de pandemie, acest tip de servicii era preferat preponderent de către persoane cu vârste între 25-35 de ani, criza a făcut ca tendința să se modifice. Astfel, un număr tot mai mare de persoane de vârste mai înaintate au început să aleagă această variantă. Acest lucru se suprapune peste preferințele în creștere pentru cumpărăturile făcute online. Un sondaj la nivel global, privind comportamentul consumatorilor înainte și post pandemie, indică faptul că 86% dintre cei care folosesc instrumentele online pentru cumpărături intenționează să mențină acest obicei și după eliminarea măsurilor de distanțare socială.
Dacă preferințele românilor în ceea ce privește consumul au rămas relativ constante, s-au intensificat, în schimb, preocupările pentru sănătate și măsuri suplimentare de igienă alimentară. În acest sens, peste 60% dintre repondenții unui studiu Reveal Marketing Research din România au indicat faptul că doresc livrarea în condiții de igienă maximă, în timp ce peste 30% au menționat obligativitatea echipamentului de protecție pentru livrator.
La rândul lor, livratorii au introdus, pe lângă regulile clare de igienă a personalului pe tot lanțul de aprovizionare-livrare, și modalități de furnizare fără interacțiune directă cu clientul sau de plată contactless. Aceste măsuri au fost luate pentru siguranța clienților, fără a le afecta stilul de viață.
Livrarea la domiciliu, soluție salvatoare pentru companii și clienți
Dacă primele săptămâni ale declarării stării de urgență au determinat o scădere a numărului de comenzi, ca urmare a închiderii multor localuri și, deci, de scădere a ofertei, piața și-a revenit pe măsură ce mulți patroni de restaurante au înțeles beneficiile asocierii cu platformele de livrare.
Statisticile de pe piața locală au arătat că numărul restaurantelor care s-au îndreptat spre platforme de livrare a crescut semnificativ de la o lună la alta, reușind să acopere noile nevoi ale pieței.
Reprezentanții principalelor firme de delivery ce activează pe piața din România, Foodpanda și Glovo, spun că, deși multe restaurante au ales să-și întrerupă activitatea în totalitate pentru o perioadă, inclusiv pentru livrări, cele care au rămas deschise au înregistrat un număr crescut de comenzi, și sunt optimiști că acest trend va continua și post-criză.
Diversificarea către variantele de food delivery, dar și drive-in, room service sau take-away s-a dovedit a fi imperios necesară în condițiile suspendării sau chiar limitării activităților de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor în interiorul spațiilor închise.
În acest sens, tehnologizarea și digitalizarea serviciilor au creat oportunități dar și șanse de supraviețuire pentru restaurante, în contextul economic actual. În plus, tehnologia digitală s-a dovedit esențială și din punct de vedere al consumatorului, care a devenit interesat și de modalitatea de cumpărare și de felul în care poate oferi feedback, nu doar de produse în sine.
Redeschiderea localurilor, o nouă provocare
Redeschiderea restaurantelor și a localurilor de servire a mesei a pus proprietarii acestora în fața unei noi provocări: limitarea accesului la maxim 30% din capacitate. Acest lucru a însemnat, din nou, scumpirea serviciilor dar și investiții suplimentare pentru adaptarea la normele de prevenire a infecției cu noul coronavirus. În anumite cazuri, însă, patronii au manifestat prudență în scumpirea prețurilor întrucât bugetele multor clienți au fost, la rândul lor, afectate. Ofertele și reducerile au reprezentat o soluție bună de atragere a consumatorilor în această perioadă, în special a celor noi. Punctele de fidelitate au fost o altă modalitate care s-a bucurat de apreciere, pentru a loializa clienții.
Transformarea digitală, soluție de relansare
Pentru multe businessuri, transformarea digitală a reprezentat soluția pentru o relansare a activității dar și o cheie a unei creșteri durabile, pe termen lung. Un studiu al Digital Economy and Society Index arată însă, că, deși România se bucură de notorietate în ceea ce privește oportunitățile în domeniul tehnologiei, mai mult de jumătate din companii (55%) a făcut doar investiții mici în acest sector. Cu toate acestea, s-a dovedit că noile tehnologii, alături de creșterea serviciilor de livrare la domiciliu și schimbarea felului în care consumatorii își cheltuie banii, au impact direct asupra restaurantelor.
Faptul că pandemia de Covid-19 a modelat comportamente și obiceiuri de consum dar a evidențiat și avantajele cumpărăturilor online poate accelera și ”implicit să stimuleze companiile și comercianții să își reinventeze modul în care își desfășoară activitatea”, după cum subliniază Mihai Anița, retailer&consumer reader, PwC România. Tendințele majore ale comportamentelor consumatorilor, înainte și post pandemie, indicate de sondajele la nivel global arată adaptarea digitală și o preocupare crescută pentru sănătate.