- Scăderea productivității, concediile dese și fluctuațiile mari de personal sunt semne ale deteriorării sănătății emoționale a angajaților.
- Lipsa de motivare a angajaților, denumită și „quiet quitting”, poate fi la fel de dăunătoare pentru companii ca lipsa de calificare.
- Programele de mental health care abordează integrat și sistemic sănătatea emoțională devin o necesitate în companii și pot rezolva problemele ce țin de performanța și productivitatea angajaților.
Ultimii ani au generat un puternic stres emoțional care a pus presiune asupra sănătății mintale a angajaților. Printre cei mai vulnerabili au fost angajații care sunt părinți, pentru că aceștia au fost nevoiți să echilibreze lucrul de acasă cu timpul alocat creșterii copiilor, resimțind stări accentuate de oboseală, iritabilitate și anxietate. Un impact semnificativ a fost resimțit și de persoanele care lucrează exclusiv de acasă. În ciuda beneficiilor câștigate odată cu eliminarea navetei, lucrul de acasă a provocat angajatului un sentiment de însingurare, cu impact asupra productivității ca urmare a reducerii contactului social, a absenței sentimentului de sprijin social și angrenării în echipă.
„În această perioadă, companiile sunt nevoite să navigheze în ceea ce arată ca o furtună perfectă: angajați stresați și demotivați, tot mai greu de recrutat. Impactul pandemiei asupra sănătății emoționale și fizice este real și nu mai poate fi ignorat, iată de ce îmbunătățirea modului în care sunt abordate problemele de sănătate mintală la nivel de organizație a devenit un imperativ de business. Împreună cu partenerii noștri de la Clinica Hope, venim în întâmpinarea companiilor și liderilor cu un program specializat pentru a gestiona sănătatea mintală la nivel de organizație”, a declarat dr. Florinela Cîrstina, director general Medicover România.
„Există o relație directă, atestată științific, între starea emoțională și productivitate, inițiativă sau starea generală de sănătate a angajaților. Prevenția și tratamentul tulburărilor emoționale oferă rezultate măsurabile, fiind cu atât mai necesare cu cât pandemia, lucrul de acasă și fluctuațiile de personal induc angajaților stări de anxietate, însingurare sau burnout. Din fericire, există manageri care investesc în această direcție, cu efecte importante în business sau la nivel de imagine, datorită mediului de lucru creat, menit să atragă și să mențină talente”, a declarat dr. Gabriella Bondoc, director general și fondator Clinica Hope.
Medicover, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale private din România, împreună cu Clinica de psihiatrie și psihoterapie Hope, lider pe această piață, susțin sănătatea angajaților la locul de muncă printr-un program de mental health destinat companiilor. Programul „Keep the Balance” este implementat la nivel de organizație de o echipă de 100 de psihoterapeuți cu studii medicale, iar consilierea se adresează managementului și angajaților, include etape de audit psihologic, training-uri, ședințe de terapie și intervenții pentru îmbunătățirea performanței și a productivității.
Un alt semnal al deteriorării stării emoționale a angajaților este și așa-numitul „quiet quitting”, termen folosit pentru a denumi lipsa de implicare a angajaților în activitățile de zi cu zi de la locul de muncă. Fenomenul de „quiet quitting” apare ca reacție la condițiile economice și sociale copleșitoare la care trebuie să facă față angajații (inflație ridicată, creșterea ratelor la bancă, restrângerea anumitor activități economice), la stresul ridicat pe care l-au acumulat în perioada pandemiei precum și din cauza credinței că nu întotdeauna timpul și efortul suplimentar depus la locul de muncă le va aduce acestor angajați o promovare sau recompensă financiară.
În acest context, programele de mental health devin o necesitate pentru companii pentru că le ajută să stabilească un cadru organizat în care să gestioneze preferințele și nevoile angajaților, și să identifice soluțiile pentru a îmbunătăți starea de sănătate mintală a angajaților. În același timp, programele de sănătate mintală ajută angajatorii să își echipeze managerii cu competențele necesare pentru ca aceștia să poată identifica semnele timpurii ale deteriorării sănătății mintale a angajaților. În plus, cu ajutorul acestor programe, companiile pot adresa și problematica stigmatizării, pentru că nu de puține ori companiile oferă resurse de sprijin pentru angajați, dar observă că, din cauza rușinii, angajații nu le folosesc.
O atmosferă deschisă către gestionarea problemelor de sănătate mintală în companii creează premisele unei creșteri semnificative a accesării de către angajați a diverselor programe de beneficii (Employee Assistance Programme – EAP) pe care respectivele companiile le oferă.
La nivelul Uniunii Europene, cele mai frecvente forme de tulburări mintale sunt tulburările de anxietate și depresia. În România, numărul persoanelor cu tulburări mintale și de comportament aproape ca s-a dublat în ultimii zece ani, până la un total de peste 500.000 în 2019, potrivit datelor Institutului Național de Sănătate Publică.